Sida 1 av 2

Tappar effekt vid 3000-3500rpm

Postat: ons 14 nov 2007, 01:41
av Sharkman
Har en S60 2,4T -01:a. Geartronic lådan och ekonomi chipad.
Köpte den för 2 månader sen och först för 2 - 3 veckor sen började jag märka att den tappar effekt runt 3000 - 3500rpm när bilen precis blivit varm och jag drar på. Går först helt normalt. Sen är det precis som antispin slår till och tar effekten.

Kan det vara läckage på en vaccum slang eller är det så illa att lådan börjat protestera?

Postat: ons 14 nov 2007, 06:31
av Loner
Vacuumventilen?

Postat: ons 14 nov 2007, 07:03
av Funk
Även kallad magnetventil..

"Pumpar" effekten vid pådrag så är det troligen den...

/Thomas

Postat: ons 14 nov 2007, 13:06
av Sharkman
Får kolla den. Är de dyra och svåra att byta?
Har skruvat en hel del med bilar och har volvos service program till datorn. Men jag har inte installerat programet ännu.

Postat: ons 14 nov 2007, 14:00
av Loner
Kostar runt 400 om jag minns rätt, tar 2 minuter att byta inkl kafferast
(3 slangar och ett kontaktdon)


/L

Postat: ons 14 nov 2007, 15:36
av Sharkman
Tack. Löser det problemet så återkommer med info om det annars återkommer jag med fler frågor.

Postat: tor 15 nov 2007, 08:04
av Sharkman
Ska förbi volvo idag och prata med dom. Men igår gick bilen riktigt segt. Kändes som man gått från 250Hk ner till 100Hk. Och idag på morgonen gick bilen ganska ryckigt vid normal jämn hastighet.

Kan det uppkomma sådana här problem om batteriet är kass? Har haft problem med att det dragit ur om man har stereon på 15-20 min utan att bilen är igång och laddar. Har alltid haft stereon på när jag tvättar bilen osv på andra bilar utan problem.

Postat: tor 15 nov 2007, 13:09
av Loner
Ryckig gång vid jämn gas brukar ju vara ETM-fel.

Pulserande effekt vid acc. brukar vara magnetventilen.

/L

Postat: tor 15 nov 2007, 15:30
av Sharkman
Var på volvo idag och pratade med en service mekaniker.
Nu hade jag tappat laddtrycket helt och hållet.
Garanterat Magnetventilen fick jag till svar. Han visade var den var och jag fick till och med låna tång av honom så jag kunde byta på plats. Tyvärr hjälpte det inte. 545kr kostade det kalaset...

Måste säga att jag är ändå väldigt nöjd med Volvo verkstan i Jönköping. Ringde och pratade med dom när jag kom tillbaka till jobbet efter att ha provkört på vägen tillbaka. Ska tillbaka till volvo imorgon för att göra en kol med deras dator. Men det lutar åt att dumpventilen satt sig eller inte funkar ordentligt sa de. Såvida inte någon av slangarna hoppat loss eller gått sönder någonstans bakom motorn.

Om det nu är dumpventilen. Vad rekommenderar ni då?
Orginal eller en justerbar? Var ska man köpa den?
Min bil har idag ett trimchip så att den ska ge 250Hk och 400Nm

Postat: tor 15 nov 2007, 15:39
av greeeken
Sharkman skrev:Var på volvo idag och pratade med en service mekaniker.
Nu hade jag tappat laddtrycket helt och hållet.
Garanterat Magnetventilen fick jag till svar. Han visade var den var och jag fick till och med låna tång av honom så jag kunde byta på plats. Tyvärr hjälpte det inte. 545kr kostade det kalaset...

Måste säga att jag är ändå väldigt nöjd med Volvo verkstan i Jönköping. Ringde och pratade med dom när jag kom tillbaka till jobbet efter att ha provkört på vägen tillbaka. Ska tillbaka till volvo imorgon för att göra en kol med deras dator. Men det lutar åt att dumpventilen satt sig eller inte funkar ordentligt sa de. Såvida inte någon av slangarna hoppat loss eller gått sönder någonstans bakom motorn.

Om det nu är dumpventilen. Vad rekommenderar ni då?
Orginal eller en justerbar? Var ska man köpa den?
Min bil har idag ett trimchip så att den ska ge 250Hk och 400Nm
Dum fråga, men är du säker på att det inte är chippet som strular till det för dig?