Sida 1 av 1

Massa meddelanden i rutan

Postat: tor 02 jun 2005, 20:53
av DjRogga
Hejsan alla S80:s....
Har nyligen köpt en T6:a -99 som har lite felgrejor i displayen,först så läcker den motorolja någonstans under insuget där oljestickan försvinner in i tråget och lite felmeddelanden som "abs&stc service erfordras","Emisionslarm","bromsfel stanna omedelbart" visas bara ibland, "styrservo service erfodras" fast jag har fyllt på vätska,det var tomt på stickan innan,"växellåda service erfodras" och då när hastighetsmätaren visar noll fast man kör så slirar lådan och sen helt plötsligt så fungerar mätaren igen och då fungerar lådan som vanligt,glappt någonstans ??
Nåja,bilen var ju inte så dyr.

Någon som har lite tips,tacksam för alla svar.

Mvh
Rogga

Postat: tor 02 jun 2005, 21:27
av Ramon
Jag skulle nog besöka en verkstad snarast möjligt, de kan uppgradera mjukvaran, fast det är antagligen fler saker som behöver göras, då du får en massa meddelanden. Du får ju inte så "roliga" felmeddelanden heller precis, det kan t.o.m. Vara farligt att köra bilen för tillfället!

hejhej

Postat: fre 03 jun 2005, 19:06
av s80
det låter som abs styrenheten, hade samma problem med min s80 t6 -99, dom bytte den och allt försvann...lycka till...ps.styrenheten+jobb kostade ca 8000kr mvh,henrik

Postat: mån 20 jun 2005, 21:14
av ROM
Är oljan röd är det växellådsoljan som läcker ut från kylaren, inte motorolja!!! jag har precis bytt min kylare, den är felkonstruerad och spricker när den blir varm efter några år pga att det saknas rörelsespel i upphängningen. Den nya är modifierad, kostar 2700:-, 800 för jobb. På min bil (-99) glömde de kvar 2 tänger som ströp oljetillförseln till kylarpaketet....allt får man göra själv eller springa efter och rätta till. Om oljan tar slut i vxl. "bränner" lådan kostar 40000:-

Postat: mån 20 jun 2005, 21:18
av ROM
Styrservo....min bil sköt ut olja i anslutning till oljebehållaren, anledningen enl. mig är att locket till oljebehållaren saknar "pyshål". Jag borrade ett 1 mm hål igenom gummipackningen (ej hela locket!) Då försvann övertrycket som hördes tidigare när man lossade på locket och oljan är kvar i behållaren....konstruktionsfel det med !