Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
#147541
Brainded skrev:Har aldrig studerat Volvos motorvärmare men med blockvärmare menar ni alltså s.k. klistervärmare som klistras utanpå block/topp?

Blockvärmare som förs in i blocket har nämligen enligt min erfarenhet väldigt bra verkningsgrad.

mvh
Anders
Svarar mig själv eftersom ingen annan tänker göra det nu när jag hunnit kika själv. V70 har sk. klistervärmare áka strykjärn.
Rent spontant... Ptja slangvärmare och sådana är ungefär lika värdelösa jämfört mot en riktig blockvärmare.
Om ni låter värmaren stå på längre än i detta test så tror jag inte ni kommer få ett bättre resultat på slangvärmaren än strykjärnet.
Ni kommer ju inte få någon som helst cirkulation i slangen så att det närmaste är uppvärmt så kommer uppvärmningskoeficienten drastiskt att minska. Då Kan du värma mer vatten i blocket OCH blocket leder dessutom mer värme än vad gummit gör i slangen så du kan få en större uppvärmningsyta.

Detta i långa loppet.

Jag skulle inte bry mig om att byta värmare om jag redan haft en...

mvh
Anders
av Addict
#147551
"Ingen som helst cirkulation i slangen" skriver du?

Nu råkar det vara så att man monterar värmaren så långt ner som möjligt. Varmt vatten stiger = självcirkulation.
Användarvisningsbild
av Brainy
#147570
Nu rör ju inte sig varmt och kallt vatten på samma sätt som varm och kall luft så det är inte direkt någon turbulens du får-

När det kommer högre upp i systemet med den lilla cirkulation som blir så kommer det även längre ifrån värmekällan -> det svalnar av. Här har du fördelen med en blockvärmare som värmer upp blocket och då får en stor värmekälla och inte på samma sätt behöver värma upp allt vatten i kylaren som slangvärmaren behöver.

mvh
Anders
Användarvisningsbild
av tracker
#147581
Brainded skrev:Nu rör ju inte sig varmt och kallt vatten på samma sätt som varm och kall luft så det är inte direkt någon turbulens du får-

När det kommer högre upp i systemet med den lilla cirkulation som blir så kommer det även längre ifrån värmekällan -> det svalnar av. Här har du fördelen med en blockvärmare som värmer upp blocket och då får en stor värmekälla och inte på samma sätt behöver värma upp allt vatten i kylaren som slangvärmaren behöver.

mvh
Anders
du får ingen cirkulation genom kylaren, termostat du vet :wink:
Användarvisningsbild
av Brainy
#147597
termostaten sitter hogst upp du vet :wink:

om det stamt sa hade du inte ens fatt in det varma vattnet i blocket. nu satter du ju varmaren pa utloppsslangen som inte ar termostatbegransad.

men ni gor som ni vill... jag hade latit varmaren ga en timme till ist.

sorry for engelskt tangentbord.

mvh
Anders
av chabby
#147646
Men en slangvärmare måste ju vara bättre då man tydligen får varmluft ur ventilations kanalerna direkt när man startar bilen?=
av chabby
#147658
får du??? det får inte jag? varför?har monterat den själv och innan jag montera den så gjorde jag rent men smärjelduk eller vad det heter sen kleta jag dit pastan ? Har du sån som du satt på utan på blocket?
Användarvisningsbild
av vafförärdetpådetteviset
#147756
Om inte termostaten stänger vattenflödet kommer det att bli självcirkulation med en slangvärmare. Jag hade en gång i tiden en panna som värmde upp vårt 2-planshus, där fanns ingen cirkulationspump alls och elementen på övervåningen var nog så varma (just pga själcirkulation).
Användarvisningsbild
av Ericsson
#147778
Nog så mycket trams i tråden kanske. Vill man ha en värmare som sätts istf frostplugg så får man väl hitta en gammal gjutjärnsrova. Volvo säger att blockvärmaren satts dit av enbart ekonomiska skäl och att man ska ha en annan lösning på nya modeller. Motorvärmartillverare (Kalix) säger att slangvärmare är bättre. Enligt test i Vi Bilägare så fungerar slangvärmare bättre. Självcirkualtion blir det och enbart i inre slinga (något annat vore obeskrivbart korkat) annars gjordes inte mycken nytta och toppen skulle inte bli varm iaf. Sen få var och en tycka att vad man nu har är bra nog, men det är en annan femma.

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]

Löjliga priser XC70

Hela branschen har blivit löjlig. Går j[…]

Turn casual moments into unforgettable dates &ndas[…]