Sida 1 av 7
Mjukvarufel
Postat: fre 02 nov 2007, 01:25
av flink
Är det verkligen rätt av Volvo att kräva betalt för ett mjukvarufel då det är ett inbyggt fel?! Volvo har, som jag förstått det hela två års garanti och svensk lag säger tre år, men på vad?
Hur länge skulle man teoretiskt sett kunna begära en mjukvaruuppgradering "gratis"?
Till och med Microsoft erbjuder gratis uppgraderingar i nästan 10 år till de som köpt deras produkter!
Postat: fre 02 nov 2007, 08:35
av Marbas
Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
Postat: fre 02 nov 2007, 08:43
av bilgalen
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
Det finns dock en stor skillnad i jämförelsen. I fallet datorn så kan den som vill och har kunskapen uppdatera sin egen dator eftersom man har tillgång till mjukvaran gratis från Windows.
I bilfallet finns det inget sätt att göra det själv då man dels inte får tillgång till mjukvaran och dels behöver volvos servicesystem (Vadis?) för att ladda mjukvaran.
Postat: fre 02 nov 2007, 08:43
av Putte^
Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
men med en dator så har du möjligheten att uppgradera själv. Var på volvo kan du hämta hem mjukvaran?
Jag håller med om att mjukvara + utföring av det skall vara gratis. Då jag ej har möjligheten att själv ladda hem mjukvaran och utföra uppdateringen själv är jag låst till att besöka en volvo verkstad och blir då automatiskt tvungen att betala för deras arbetstid.
När jag köpte bilen så köpte jag en bil som skall fungera, att det sedan är klabb med mjukvaran kan inte jag hjälpa. Vem köper en produkt som inte fungerar? Det viktiga med mjukvaru relaterad saker är att man fixar buggar / features så fort som möjligt och ger det till kunden, då får man nöjda kunder och man hänger inte upp sig på att det är lite strul med mjukvara för man vet att vid nästa service/ besök till volvo så fixar de till det.
Postat: fre 02 nov 2007, 08:45
av bilgalen
Haha, jag var 16 sek före Putte :lol:
Postat: fre 02 nov 2007, 09:22
av Marbas
Putte^ skrev:Marbas skrev:Uppdatering är i princip gratis. Det som kostar är ju arbetet de utför. Det tar, beroende på när den senast var uppdaterad, allt från 10 min och uppåt. Själva mjukvaran är i princip gratis.
Jämför med om du skulle lämna in din dator till en datorfirma som gör mjukvaruuppdateringarna på din dator, inte skulle du väl kräva att få det gratis? En volvoverkstad är fristående precis som en datoraffär, och båda har en tjänst för att uppgradera mjukvara, och båda tar betalt för det arbetet.
men med en dator så har du möjligheten att uppgradera själv. Var på volvo kan du hämta hem mjukvaran?
Jag håller med om att mjukvara + utföring av det skall vara gratis. Då jag ej har möjligheten att själv ladda hem mjukvaran och utföra uppdateringen själv är jag låst till att besöka en volvo verkstad och blir då automatiskt tvungen att betala för deras arbetstid.
När jag köpte bilen så köpte jag en bil som skall fungera, att det sedan är klabb med mjukvaran kan inte jag hjälpa. Vem köper en produkt som inte fungerar? Det viktiga med mjukvaru relaterad saker är att man fixar buggar / features så fort som möjligt och ger det till kunden, då får man nöjda kunder och man hänger inte upp sig på att det är lite strul med mjukvara för man vet att vid nästa service/ besök till volvo så fixar de till det.
Köper du en dator och det är klabb med den får du "gratis" hjälp, precis som med din bil - inom tiden för garantin.
Vad jag tror att ni är ute efter är att eftersom volvo släpper nya versioner av mjukvaran (utan några nya funktioner utan med bara rättningar av tidigare "fel") så har de ju direkt erkänt att det varit fel i bilen sen den var ny = garanti = gratis. Men uppgraderingarna är av karaktären förbättringar och inte felrättningar. Jämför med torkarbladen. 2005 kom en förbättrad konstruktion på torkarna (bla nya fästen). Om volvo hade varit lika generösa här som med mjukvaran så skulle man fått möjligheten att uppgradera sina torkarblad i princip utan kostnad, bara arbetet för själva bytet. Men detta är det ju ingen som gnäller om.
Att du inte kan uppgradera din mjukvara själv i bilen men du kan på din dator är ändå inget argument för att det ska göras gratis. Det finns ju andra grejer som du själv inte kan göra, men det accepteras. Några exempel:
- Besiktiga bilen. De flesta på forumet har mer än tillräcklig kunskap för att kunna göra en fullgod besiktning på sin bil, men ändå måste man göra det på bilprovningen.
- Sotaren ska sota/besiktiga din skorsten.
Ni måste tänka på att volvo tar knappast betalt för mjukvaran och det man får betala är arbetet för själva uppgraderingen. Kan dra en parallell till vår Nissan Micra. Köpte den ny 2003, och vi kör inte speciellt mycket med den. Men ett "standardfel" på bagageluckeöppnaren gör att man ibland inte kan öppna bagaget. Garantitiden har gått ut och knappen behövde bytas. Givetvis fick vi betala både material OCH arbetet, trots att felet är ett konstruktionsfel och funnits där hela tiden.
Det skulle iof varit kul om någon fick möjligheten att uppgradera sin mjukvara i bilen själv och se hur bra det hade gått och hur lång tid det hade tagit... Tror de flesta här inne kan byta torkararmarna på betydligt snabbare tid.
Postat: fre 02 nov 2007, 09:59
av greeeken
Kan hålla med om att uppgradering av mjukvara ska vara gratis.
Det hade varit bra om man kunde göra det själv.
Det har jämförts med windows att man kan göra det själv där.
Hur ofta lämar ni in er dator till MR Gates så att han gör det? Nej man gör ju det själv.
Att kunna koppla upp sig o göra det själv vore ju det ultimata.
Ni säger att det nästan är gratis, ja låt oss göra det själv då så slipper vi arbetskostnaden.
Att sen serva bilen ja det tycker jag man ska lämna in den om man nu inte kan göra det själv.
Men det kommer ju inte häna att Volvo låter någon uppgradera bilen själv. Tyvärr.
Postat: sön 04 nov 2007, 12:07
av Miss my Olds
tja, nu i ett av IT-värdens mest utvecklade länder, hade detta inte vart nån större problem OM bara viljan funnits.
Kunde sett ut så här :
Åker i till en typ tankstation, där finns sladden som du kopplar upp bilen till, knappar in regnummret, datorn som naturligtvis finns där talar om vad för mjukvara du har , vilka fel som kan lösas men alternativa uppdateringar, du väljer, + tryck ENTER o klart, bara att plugga ur o köra vidare. Om du nu ville av någon anledning vill ha tillbaka den gamla versionen så finns ju den oxå att gå tillbaka till.
Naturligtvis finns det ju en kostnad med att tillhanda ha en sådan station men det är väl bara marginella pengar.
Postat: sön 04 nov 2007, 18:18
av polcirkeln
En kompromiss skulle väl vara att få korrektioner till programvarufelen gratis inlästa vid ordinarie service. Men det finns nog ingen separat uppsättning korrektioner att tillgå.
Det verkar t o m som om lokala verkstaden inte har koll på vilken version av programvaran som finns respektive del av bilen och inte heller vet exakt vilka fel som ny programvara löser. För mig obegripligt - alla företag som lägger ner massa pengar på att utveckla och underhålla programvara håller väl reda på vilka problem som lösts i respektive version - så det måste finnas någon orsak till att volvo väljer att hålla inne med den informationen.
Postat: sön 04 nov 2007, 22:48
av krippa
Om det är rättningar av buggar som fanns när bilen var ny borde rättningarna laddas in av Volvo, eventuellt via någon av deras auktoriserade verkstäder, utan någon kostnad. Om jag har fel på en komponent i min stereo och det är ett garantifel så behöver jag inte betala för bytet av komponenten. Komponenten och jobbet att byta står stereotillverkaren för under garantitiden. Detsamma ska gälla mjukvarufel som ska laddas om av Volvo utan kostnad under garantitiden, detta hävdar jag med en dåres envishet.