Sida 1 av 1
Bränsleförbrukning...med BSR box
Postat: tis 30 okt 2007, 07:24
av lp75
Min V70N XC 2,4T -01 (med manuell låda) vill ha ca 1l/mil lugn landsväg(110km/h)
Och ligger på ca 1,28l/mil normalkörning(mycket stadskörning).
Är det normalt ? (XC drar ju säkert lite mer än vanlig V70N)
Någon som chippat med BSR och fått lägre förbrukning efter chippningen ?
Vore ju isåfall lättare och sälja in till övriga familjen...

Postat: tis 30 okt 2007, 07:33
av Loner
Jag åker V70N 2.4T -02, ligger på 0,8 vid normal landsvägskörning (225/45x18)
Vid lugn och helt laglydig körning kryper det ner på 0,7 på 90-vägar.
/L
Postat: tis 30 okt 2007, 09:00
av Funk
Lägre förbrukning får du knappast, i alla fall inte mer än någon/några procent. Och dessutom bör du köra på 98 oktan efteråt så kostnaderna blir i bästa fall nästan samma..
Vid chippning så (som inte specifikt är en ekonomitrimning) så ändrar man inte så många parametrar som påverkar bränsleförbrukningen vid normal körning...Syftet är att öka laddtryck och bränsle när man står på lite, och det ger garanterat inte bättre ekonomi.
/Thomas
Postat: tis 30 okt 2007, 09:13
av greeeken
Funk skrev:Lägre förbrukning får du knappast, i alla fall inte mer än någon/några procent. Och dessutom bör du köra på 98 oktan efteråt så kostnaderna blir i bästa fall nästan samma..
Vid chippning så (som inte specifikt är en ekonomitrimning) så ändrar man inte så många parametrar som påverkar bränsleförbrukningen vid normal körning...Syftet är att öka laddtryck och bränsle när man står på lite, och det ger garanterat inte bättre ekonomi.
/Thomas
Fel, du FÅR lägre förbrukning.
Mina siffror är nästan lika som Loners.
Detta iallafall med BSR trimmet då.
Postat: tis 30 okt 2007, 11:30
av lp75
greeeken skrev:
Fel, du FÅR lägre förbrukning.
Mina siffror är nästan lika som Loners.
Detta iallafall med BSR trimmet då.
Låter bra.
På min Audi med chip så blev förbrukningen lägre(var från ACE Comp.).
Känns nästan som min drar lite mer än normalt...är ju i princip samma bil som en vanlig V70. Fast luftmotståndet och awd kanske gör mer än man tror.
Postat: tis 30 okt 2007, 14:45
av Funk
OK, mina värden är nästan exakt samma som innan, 0,96-0,97 över en 6 månadersperiod vid den körning jag gör... Och jag är såå tråkig, kör nästan exakt likadant varje år..
Det är för övrigt samma värden med någon cl/mil i diff som innan, dock så drar den något mindre vid konstant 90km/h, men över en 6-månaders period så är det försumbart..
Hur mycket sjönk era ?
lp75: Dina drivlineförluster är nästan 1,5 gång det som en FWD har, du har även högre bil och större hjul samt ett par kilo till att släpa på så 15-25% mer än en vanlig V70 får du nog räkna med i förbrukning..
/Thomas
Postat: tis 30 okt 2007, 18:39
av VolvoBM
Funk skrev:Lägre förbrukning får du knappast, i alla fall inte mer än någon/några procent. Och dessutom bör du köra på 98 oktan efteråt så kostnaderna blir i bästa fall nästan samma..
Vid chippning så (som inte specifikt är en ekonomitrimning) så ändrar man inte så många parametrar som påverkar bränsleförbrukningen vid normal körning...Syftet är att öka laddtryck och bränsle när man står på lite, och det ger garanterat inte bättre ekonomi.
/Thomas
98 oktan kör väl du redan på, om inte så gör det. Turbomotorer kan ju utnyttja dessa extra oktan på ett bra sätt, vilket gör att prisskillnaden i procent äts upp av att motorn får mer hästar och drar mindre. Men det kräver förstås att du inte har en blyfot....

Postat: tis 30 okt 2007, 18:52
av Funk
Jag har alltid kört mina turbobilar på 98, utom en rent hobbyprojekt som börjat köras på E85.
Men inte ens där är alla ense om att det behövs eller gör nytta med 98 oktan i standardbilar..
/Thomas
Postat: tis 30 okt 2007, 18:56
av VolvoBM
Funk skrev:Jag har alltid kört mina turbobilar på 98, utom en rent hobbyprojekt som börjat köras på E85.
Men inte ens där är alla ense om att det behövs eller gör nytta med 98 oktan i standardbilar..
/Thomas
Kanske inte att alla "experter" är enade, men jag nöjer mig med att de procent dyrare som 98 oktan är, vinner jag på att den är lite mer procent mer energirik, vilket en turbomotor kan dra nytta utav på ett bra sätt. (även sugmotorer kan detta givetvis, men där skall man nog upp i en Honda Type-R eller liknande)
Postat: tis 30 okt 2007, 19:13
av lp75
jo 98 har jag alltid kört på.