Sida 1 av 1

Volvo S80 T6

Postat: ons 24 okt 2007, 13:44
av Gregor
Skrivet: Idag 09:40:22 Rubrik: S80 T6 "lite frågor om min fina bil"

--------------------------------------------------------------------------------

Hej på Er!



Äntligen har jag fått tillbaka min bil efter renoveringen av lådan. Bilen har varit inne sammanlagt i 11 veckor sen i maj. Nu har jag en nyrenoverad låda som växlar mycket fint. Vid senaste servicen anmärkte verkstaden på att det läckte lite olja vid lådan så jag lämnade tillbaka bilen igen. Nu är det bra verkar det som. Man sa även att det är möjligt att oljan kan gå rakt igenom aluminium om det blir riktigt varmt. Alltså det behöver inte vara någon läcka utan eftersom oljebehållaren är gjord av aluminium och om man kör bilen riktigt hårt då kan det komma olja rakt igenom. Inte mycket men lite. ÄR DETTA SANT ELLER DET VARA BARA EN REN BORTFÖRKLARING? HAR LIKSOM ALDRIG HÖR NÅT LIKANDEN. ATT OLJAN KAN TRÄNGA SIG RAKT IGENOM EN BEHÅLLARE OM DEN ÄR GJORD AV ALUMINIUM.
Men jag har en fråga.

Det droppar FORTFARANDE lite olja höger fram. D v s höger om du står framfÖr bilen. Det verkar komma vid vänster hjul kan tänka mig att det rinner längst plastskyddet som sitter under motorn. Är inte mycket men jag undar nu ändå vad det kan vara. Det är inte växellådsoljan för den är ju röd. Jag tror den kommer nånstans från motorn. SEn har man ju hört att gamla bilar kan läcka lite olja. Men den är så välhållen och servad samt renoverad att man tycker inte att detta ska läcka. Som sagt det är inte mycket.
Någon som har några bra tips.

Sedan så undar jag om kylarvätskan. Den behöver jag fylla på någon dl efter några 100 km bara om jag kör hårt och när ecc är på.
Jag hittar inget under bilen nu när det är kallt. PÅ sommaren har man ju kondens men nu hittar man inget. Har ävent kollat i motorn. Men inget där heller och kylarvätskan är jätte fin. Den blev ju bytt i samband med storserivcen där man även bytte vattenpump. Jag reagerade på att vätskan är röd. Ska det vara röd kylarvätska? De flersta jag har sett är blå.

Och en fråga till angående bakvagnen. Jag har precis fått en fyrhjulsintällning. Men jag känner fortfarande lite vibration från hjulen bak. Stabbstagen är bytta nyligen. Båda två samt man har bytt klossarna också nyligen. Skivorna ser ok ut och däcken är inte gamla heller. Kan det vara balanseringen av däcken som behöver göras eller görs det när man gör en fyrhjulsinställning?

Kom gärna med tips om Ni har några.



MVH

Gregor

Postat: ons 24 okt 2007, 21:33
av jbl
Jag kan då säga att aluminiumet ska inte börja läcka bara för att det går varmt.

Vanligt med läckage av servo olja. Vet dock inte hur det ser ut på T6:an. Har ju XC70 själv.

Hur ser motoroljan ut. Har man otur försvinner kylvätskan ditt. Skulle det vara så att oljan din är missfärgad av glykolen så kör inte bilen. Den gillar inte glykol och motorras kommer som ett brev på posten.

Annars kan man leta efter läckage inne i bilen. Du borde i och för sig känna lukten inne i bilen av glykol då det är rätt mycket som försvinner

Röd glykol då har dom bytt sort till en longlife variant som inte får blandas med blå eller grön. Hoppas dom har sköljt systemet ordentligt.

Volvo S80 T6

Postat: tor 25 okt 2007, 09:32
av Gregor
Hej!


Jag har kollat oljan och bilen var inne på service för en månad sen. De har nte hittat nåt så klart. Oljan var jättefin även efter 1000 mil. För det är vad bilen har gått innan den förra servicen. Och nu när man har bytt olja igen så är den så klart fin igen. Jag kör med Castrol Soft Tec väldigt tunn och fin. 5/30

Och jag luktar inget i kupen heller. Ser ingen läcka någonstans.

Och det verkar som om den endast försvinner när ECCn är på och sammtidigt kör välidgt hårt. Det verkar inte försvinna nåt vid lugnare körning.



Systemet verkar fungerar perfekt. Den kyler bra även vid 40 grader och värmen kommer direkt när det är kallt.

Lite mysko...


Tack för hjälpen...


MVH

Gregor

Re: Volvo S80 T6

Postat: tor 25 okt 2007, 11:41
av Totte_T6
Gregor skrev:Skrivet: Idag 09:40:22 Rubrik: S80 T6 "lite frågor om min fina bil"

--------------------------------------------------------------------------------

Hej på Er!



Äntligen har jag fått tillbaka min bil efter renoveringen av lådan. Bilen har varit inne sammanlagt i 11 veckor sen i maj. Nu har jag en nyrenoverad låda som växlar mycket fint. Vid senaste servicen anmärkte verkstaden på att det läckte lite olja vid lådan så jag lämnade tillbaka bilen igen. Nu är det bra verkar det som. Man sa även att det är möjligt att oljan kan gå rakt igenom aluminium om det blir riktigt varmt. Alltså det behöver inte vara någon läcka utan eftersom oljebehållaren är gjord av aluminium och om man kör bilen riktigt hårt då kan det komma olja rakt igenom. Inte mycket men lite. ÄR DETTA SANT ELLER DET VARA BARA EN REN BORTFÖRKLARING? HAR LIKSOM ALDRIG HÖR NÅT LIKANDEN. ATT OLJAN KAN TRÄNGA SIG RAKT IGENOM EN BEHÅLLARE OM DEN ÄR GJORD AV ALUMINIUM.
Men jag har en fråga.

Det droppar FORTFARANDE lite olja höger fram. D v s höger om du står framfÖr bilen. Det verkar komma vid vänster hjul kan tänka mig att det rinner längst plastskyddet som sitter under motorn. Är inte mycket men jag undar nu ändå vad det kan vara. Det är inte växellådsoljan för den är ju röd. Jag tror den kommer nånstans från motorn. SEn har man ju hört att gamla bilar kan läcka lite olja. Men den är så välhållen och servad samt renoverad att man tycker inte att detta ska läcka. Som sagt det är inte mycket.
Någon som har några bra tips.

Sedan så undar jag om kylarvätskan. Den behöver jag fylla på någon dl efter några 100 km bara om jag kör hårt och när ecc är på.
Jag hittar inget under bilen nu när det är kallt. PÅ sommaren har man ju kondens men nu hittar man inget. Har ävent kollat i motorn. Men inget där heller och kylarvätskan är jätte fin. Den blev ju bytt i samband med storserivcen där man även bytte vattenpump. Jag reagerade på att vätskan är röd. Ska det vara röd kylarvätska? De flersta jag har sett är blå.

Och en fråga till angående bakvagnen. Jag har precis fått en fyrhjulsintällning. Men jag känner fortfarande lite vibration från hjulen bak. Stabbstagen är bytta nyligen. Båda två samt man har bytt klossarna också nyligen. Skivorna ser ok ut och däcken är inte gamla heller. Kan det vara balanseringen av däcken som behöver göras eller görs det när man gör en fyrhjulsinställning?

Kom gärna med tips om Ni har några.



MVH

Gregor
Det har varit problem med läckande/porös aluminium i T6 motorerna
med olja som "blöder" igenom väggarna, på min motor så fick dom till
slut byta hela topplocket för att komma tillrätta med läckaget.
Det finns t.o.m instruktioner på hur man täpper till dessa läckor i Vadis
med hjälp av en liten körnare och hammare!

Dock har jag ej hört att GM lådorna skulle ha detta problem, låter lite
långsökt.
Borde snarare vara läckande packboxar i utgående axlar, eller stora
packningen för sumpen på växellådan eller rör/slangar till externa
oljekylaren som även den ofta läcker olja efter 10-15k mil.

Lossa bottenkåpan så ser du lättare var olja kommer ifrån.

Postat: tor 25 okt 2007, 12:41
av Gregor
Hej!

Tack jag ska ta en titt men det är int efrån växellådan den läcker för det ser ut som vanlig motorolja. Har precids kollat under bilen igen och det ligger några droppar.



Tack för tipset i allfall

MVH


Gregor