Sida 1 av 3

Har fått länkarmsbussningarna bytta

Postat: tis 23 okt 2007, 11:57
av Dicer
Rejmes såg på servicen att främre länkarmsbussningarna var väldigt dåliga/trasiga så vi bokade en ny tid och dom bytte dom.
3317kr fattigare pratade jag med en annan verkstad som sa att dom borde ha bytt bak också när dom ändå höll på för så gör alltid dom.

Vad anser ni om det?
Själv märker jag ju ingen skillnad nu när jag kör bilen, är bussningarnas uppgift att var "stötmottagande" vid typ krängningar??

Postat: tis 23 okt 2007, 12:46
av lexus
Är det väldigt svårt att byta dem på en Volvo? På vår gamla bil, en Saab 9000 -93, så var det lätt att byta. Tog någon timme för mig som aldrig gjort just det jobbet tidigare. Då bytte jag både de främre och de bakre. Inköpet av bussningarna gick på några hundralappar. Det känns som ett kraftigt överpris ifrån Volvos sida.

Postat: tis 23 okt 2007, 13:05
av Volvo_S60
Vad jag har hört så är det inte lika hårt slitage på bakvagnen.

Bytade fram på min V70 för en tag sedan hos Bilia. 5300kr tog dom. :twisted: Är helt klart färdig med Bilia och deras kraftiga överpriser!

Postat: tis 23 okt 2007, 13:16
av lexus
Främre länkarmsbussningarna kostar 329 kr st hos Mekonomen till en V70 2,4 170 hk som vi har. Ofattbart att det kostar närmare 3 000 kr i arbetskostnad. Det kan ju omöjligt vara ett jättejobb att byta.

Postat: tis 23 okt 2007, 13:17
av Dicer
På arbetsordern som jag fick se innan jobbet gjordes så kostade bussningarna runt 500kr, jobbet att byta bussningar ca 700kr och demontering av två länkarmar 1780kr och sen var det några bultar och muttrar. (Om jag inte minns fel).
Det var beräknat 3h jobb på det.
Kollade med Hans Persson i Köping och dom skulle ha ungefär lika mkt.

Postat: tis 23 okt 2007, 13:25
av greeeken
Dicer skrev:På arbetsordern som jag fick se innan jobbet gjordes så kostade bussningarna runt 500kr, jobbet att byta bussningar ca 700kr och demontering av två länkarmar 1780kr och sen var det några bultar och muttrar. (Om jag inte minns fel).
Det var beräknat 3h jobb på det.
Kollade med Hans Persson i Köping och dom skulle ha ungefär lika mkt.

Leta runt så kommer du hitta saker o ting billigare faktiskt.

Postat: tis 23 okt 2007, 13:50
av lexus
Det låter som ett stort jobb. Skulle det ta två timmar att montera ner och tillbaka länkarmarna och dessutom ytterligare en timme för att byta bussningarna på nerplockade länkarmar? Det kanske inte går att jämföra med Saaben men jag tycker det låter väldigt ockerlikt.

Postat: tis 23 okt 2007, 17:11
av *pettson*
Dicer skrev:På arbetsordern som jag fick se innan jobbet gjordes så kostade bussningarna runt 500kr, jobbet att byta bussningar ca 700kr och demontering av två länkarmar 1780kr och sen var det några bultar och muttrar. (Om jag inte minns fel).
Det var beräknat 3h jobb på det.
Kollade med Hans Persson i Köping och dom skulle ha ungefär lika mkt.
att plocka ned en länkarm på en N serie är ca 15 minuters jobb i realtid. Det är 4 bultar och en mutter. SÅ vi leker med tanken.. 15 min ned på varje sida= 30 min.. så återmontering= 30 min. Pressa 4 bussningar med RÄTT verktyg som dom har tillgång till ger ytterligare 30 min i totaltid.
Det ger summa 1,5 timmar..
MEN av nån anledning så står det i verkstadstids rekommendationen EN TIMMA per länkarm i bytestid..

Postat: tis 23 okt 2007, 18:33
av lexus
Vadå pressa med rätt verktyg? Sitter bussningarna så satans tajt att man måste dra av dem med specialverktyg? På Saaben som jag återkommer till hela tiden så var det bara att plocka bort de gamla bussningarna och sätta dit de nya samt dra fast bultarna. Lätt som en plätt.

Postat: tis 23 okt 2007, 19:12
av *pettson*
lexus skrev:Vadå pressa med rätt verktyg? Sitter bussningarna så satans tajt att man måste dra av dem med specialverktyg? På Saaben som jag återkommer till hela tiden så var det bara att plocka bort de gamla bussningarna och sätta dit de nya samt dra fast bultarna. Lätt som en plätt.
Det är så att bussningarna sitter ju i länkarmarna och dom har lite dum form för att bara ta rakt av. Visst går det med lite fantasi men det går inte lika snabbt som med rätt mothåll osv. Och dom ska demonteras och monteras i en press.