Sida 1 av 1
Slocknade halvljus xenon, vad göra? Spindelleder kvalitet?
Postat: tor 18 okt 2007, 00:21
av Redcreek
Hej
En kompis har köpt sig en kanonfin V70 D5 -03 med eftermonterat xenonljus (endast halvljuset). Jag har inte hunnit kika på den ännu, men enligt honom så är konverteringen gjord av Volvo enligt "konstens alla regler". Nu har båda lamporna slocknat och han upplevde det som om båda lamporna svartnade samtidigt. Säkringarna är hela.
Det snack om reaktorer och shuntar och annat som förekommer här förstår jag inte ett dyft av, min 142 -73 har klotlampor...
Jag är inte tappad bakom en vagn vad gäller bilrep, men Xenonljus har jag aldrig fått tillfälle att pilla med.
Var börjar jag felsöka?
I morgon skall jag byta spindelleder (båda) på en V70 2,5t -02. Jag bytte en av dem i fjol och bilen har rullat ca 2000 mil på ett år. Ägarinnan har iofs tung gasfot, men nog tycker man att de skall hålla längre???
Den jag bytte var inte"made in China" och jag hade inte sönder gummidamasken vid monteringen. Mysko.
Tacksam för svar, har grym respekt för 22.000 volt! :shock:
//Fredrik
Postat: tor 18 okt 2007, 10:34
av Kena
Byt och åk tebax med den gamla + kvitto där du köpte den. Det är ju sedan upp till säljaren hur han vill göra för du hör ju dåligt och han måste prata högt till dej så alla kunder hör.
Postat: tor 18 okt 2007, 10:52
av Redcreek
Kena skrev:Byt och åk tebax med den gamla + kvitto där du köpte den. Det är ju sedan upp till säljaren hur han vill göra för du hör ju dåligt och han måste prata högt till dej så alla kunder hör.
Det är inget fungerande alternativ.
Bilen är köpt för ungefär ett år sedan i stockholmsområdet och rullar nu strax utanför Umeå (650 km enkel väg alltså). Min uppgift är inte att leka "Sverker", snarare att helt enkelt få julgranen där framme att börja lysa igen. Jag kommer ju naturligtvis att pilla med det här oavsett om jag får några svar eller inte, men om jag får 22.000 volt i kroppen så kommer jag naturligtvis att skylla på er alla som kan allt om det här, men inte orkar svara. 8)
Postat: tor 18 okt 2007, 11:50
av greeeken
Redcreek skrev:Kena skrev:Byt och åk tebax med den gamla + kvitto där du köpte den. Det är ju sedan upp till säljaren hur han vill göra för du hör ju dåligt och han måste prata högt till dej så alla kunder hör.
Det är inget fungerande alternativ.
Bilen är köpt för ungefär ett år sedan i stockholmsområdet och rullar nu strax utanför Umeå (650 km enkel väg alltså). Min uppgift är inte att leka "Sverker", snarare att helt enkelt få julgranen där framme att börja lysa igen. Jag kommer ju naturligtvis att pilla med det här oavsett om jag får några svar eller inte, men om jag får 22.000 volt i kroppen så kommer jag naturligtvis att skylla på er alla som kan allt om det här, men inte orkar svara. 8)
Nr 1 det är inte volten som dödar dig utan hur många ampere det är
TEX när du får en stöt för att du gnuggar dig mot ja vad vet jag nylon jackor ja inte är det 2 volt utan snarare 3-4000 volt.
Har volvo konvertetrat????????
Skumt tycker jag.
För att förstå rätt. Är det äkta xenon lycktor eller bara ett eftermarknads HID kitt?
Shunt ja den sitterhar jag för mig under ratten nånstans. kolla om den är bränd
ÄR det eftermarknads kitt så kan lamporna har rykt, ballasterna vara trasiga eller bara så att kablar lossnat.
Annat kan ja inte se som fel.
Postat: tor 18 okt 2007, 12:05
av Redcreek
greeeken skrev:Redcreek skrev:Kena skrev:Byt och åk tebax med den gamla + kvitto där du köpte den. Det är ju sedan upp till säljaren hur han vill göra för du hör ju dåligt och han måste prata högt till dej så alla kunder hör.
Det är inget fungerande alternativ.
Bilen är köpt för ungefär ett år sedan i stockholmsområdet och rullar nu strax utanför Umeå (650 km enkel väg alltså). Min uppgift är inte att leka "Sverker", snarare att helt enkelt få julgranen där framme att börja lysa igen. Jag kommer ju naturligtvis att pilla med det här oavsett om jag får några svar eller inte, men om jag får 22.000 volt i kroppen så kommer jag naturligtvis att skylla på er alla som kan allt om det här, men inte orkar svara. 8)
Nr 1 det är inte volten som dödar dig utan hur många ampere det är
TEX när du får en stöt för att du gnuggar dig mot ja vad vet jag nylon jackor ja inte är det 2 volt utan snarare 3-4000 volt.
Har volvo konvertetrat????????
Skumt tycker jag.
För att förstå rätt. Är det äkta xenon lycktor eller bara ett eftermarknads HID kitt?
Shunt ja den sitterhar jag för mig under ratten nånstans. kolla om den är bränd
ÄR det eftermarknads kitt så kan lamporna har rykt, ballasterna vara trasiga eller bara så att kablar lossnat.
Annat kan ja inte se som fel.
Jo, jag har koll på det där med strömmen också. Det krävs endast 10 mA genom hjärtat för att få hjärtstillestånd i värsta fall. Så pass hög effekt finns knappast i detta systemet. Men säkert finns där tillräckligt för att det skall vara obehagligt.
Det är helt säkert originalgrejer i bilen. Tidigare ägare jobbade på en Volvo plåtverkstad. Shunt, finns det 2 sådana eller en enda i bilen?
Postat: tor 18 okt 2007, 12:09
av greeeken
Har faktiskt för mig att det var 2 st
När ja meckade me mina eftermarknads kitt så bytte jag 1.Tror ja såg 2 då.
Jo de säkert äkta du har fast utan den så kallade nivåregleringen.
Du har inte fått avslag på bilprovningen?
Postat: tor 18 okt 2007, 12:14
av Redcreek
Nix, men kompisen har inte testat den hos SBP än...
Ska gräva i den lite innan jag frågar mer, känns idiotiskt att inte ha koll bara.
Ska läsa på lite om Xenon vid tillfälle.
I kväll hägrar spindellederna!!! Och min snöslunga vars inälvor ligger utspridda över halva garagegolvet
_________________
MVH
Fredrik, Umeå
Volvo 142 -73
Golf -89
Audi 100 -92
Nissan Cherry Turbo -85
Motorsågsdriven spark (årsmodell okänd)
Postat: tor 18 okt 2007, 12:17
av greeeken
Redcreek skrev:Nix, men kompisen har inte testat den hos SBP än...
Ska gräva i den lite innan jag frågar mer, känns idiotiskt att inte ha koll bara.
Ska läsa på lite om Xenon vid tillfälle.
I kväll hägrar spindellederna!!! Och min snöslunga vars inälvor ligger utspridda över halva garagegolvet
_________________
MVH
Fredrik, Umeå
Volvo 142 -73
Golf -89
Audi 100 -92
Nissan Cherry Turbo -85
Motorsågsdriven spark (årsmodell okänd)
Nädå de därför forumet finns. Fråga så svarar alltid nån.
Spindelleder ska väll inte vara alltför svårt att byta .