Nasdaq skrev:Den 14 september lämnade jag in min Volvo V70 D5 -05 till Bilias verkstad på Globen för att montera in tidur och få mjukvaran installerad, härligt tänkte jag, nu slipper jag en vinter till med kallstarter.
Blåst på konfekten kan man kanske kalla det :evil: .
Samma dag jag hämtade bilen så var jag ju tvungen att testa värmaren, då funkade den :D , men det var nog första och sista gången.
När första köldknäppen kom i oktober tänkte man -härligt att få sätta sig i en varm bil ??!!, den var lika jä.la kall som förra vintern.
Jag har läst en del inlägg på forumet om dieselvärmare, det verkar vara en djungel med fel.
Har nu fått en tid på samma verkstad den 2 november, och nu undrar jag, vad ska jag tänka på i kontakten med volvomekanikern ? Man hoppas ju på nå´t sätt att detta ska gå på garantin dom lämnar, men det kan jag nog se mig i det blå efter !!!!!!!!
Jag pratade med en kollega idag. Han har kört över 20.000 mil med sin Volvo V70 D5 2004. Han bor i Norrland och använder sin dieselvärmare regelbundet och är mycket nöjd.
Jag frågade honom hur ofta han servar den, och hur ofta han haft problem med den. "Har aldrig varit något problem, har aldrig servat!" svarade han.
Visserligen ryker det fruktansvärt när den går igång, ibland mer och ibland mindre. Men det gör honom inget säger han. Det har rykt så i ett par år nu säger han.
När jag talar med taxichaufförer så menar de dock på att dessa värmare brukar hålla max ett eller två år. Problemet är att värmaren (inte den som du startar själv, utan den automatiska som går igång alltid när det är under 7 grader varmt) startar varje gång du ska åka korta sträckor. Då hinner den gå igång ordentligt och lågan sotar. Vilket gör att värmaren sotar igen och flammskyddet löser ut eller delar brinner upp efter ett tag.
Därför rekommenderar vissa verkstäder att man programmerar bort autostarten på Dieselvärmaren. Då får du starta den själv vid behov istället (något som jag vet har varit efterfrågat här på forumet!). Värmaren startas genom att du trycker in direktstartknappen när motorn är igång.
Vissa hävdar att det bästa för värmaren är att köra den ofta och även under sommarhalvåret. Det kan stämma på min kollega som kör sin regelbundet och trots 20.000 mil så fungerar den fortfarande (även om det är en 2004).
Sommarhalvåret kan det dock vara svårt att få igång värmaren eftersom den bara startar när det är under 7 grader (om jag läst instruktionsboken rätt). Dvs, det kommer inte vara möjligt att få igång den om det är över 7 grader vilket det ju oftast är under sommaren.
Bästa lösningen torde således vara att köra motorvärmare och stänga av autostarten, samt vid behov köra igång värmaren manuellt med direktstarten (när det är extremt kallt och motorn inte orkar få upp värmen själv).
Har själv kört utan nu i några månader med temperaturer mellan minus 5 grader och plus 5 och det fungerar riktigt bra. Motorn kommer upp i värme som den ska utan värmaren.
Att köpa en ny kostar cirka 10.000 (enl. uppgift från Volvo). Då kan det löna sig att reparera och se över den för någon tusenlapp årligen eller vartannat år.
Löser säkerhetsspärren in - så att den inte startas - så kan det bero på att flammskyd eller annat pajjat...en repartion av detta kan gå på mellan 2.000 och 4.000 kr uppskattningsvis.