Sida 1 av 2
Tips om varför bilen käkar framdäck?
Postat: tor 11 okt 2007, 18:07
av Ericsson
Förra framdäcken försvann på mindre än 1000 mil (Nokian Z) och dom nya Bridgestone Turanza är på god väg efter kanske 500 mil. Samtidigt tycker jag att bilen rent kastar sig ner i spårigheter. Speciellt när man accar och växlar så vill den till och kasta i sidled och så våldsamt kör vi inte. Annars är bilen (tycker jag iaf) stabil.
Tips om vad som kan orsaka det här, kan ju knappast ska vara så här? Spindelleder, styrleder, hjullager, var ska jag börja och hur gör jag för att hitta problemet.
Jag undrar iofs om det kan vara något hjullager för den vill till till och gneka till i låga farter när jag svänger lite (vid parkering) men det är svårt att höra var det kommer ifrån.
Kan däckverstan sånt här?
/Uffe
Postat: tor 11 okt 2007, 18:20
av #27
Bu bör kolla upp framvagnen efter glapp och se göra en mätning av hjulvinklarna..
Kan däckverstan sånt här? Ja det brukar dom bara att fråga..
Postat: tor 11 okt 2007, 18:22
av Mikael_0223
Jag skulle börja med en fyrhjulsmätning/inställning.
Kostar dryga tusenlappen
Jag tyckte att min D5 när jag köpte den var spårkänslig och framföraalt slet framdäcken snett.
Det var inte många vinklar som stod rätt.
Det finns däckverkstäder som gör mätningarna, men lämna till ngn som kan både mäta och kontrollera övriga detaljer i hjulupphängningarna.
//
Micke
Postat: tor 11 okt 2007, 18:50
av ER
Dimension på däckena?
Hur är dom slitna ?
Däcktryck?
Rent allmänt är det på tok för lågt däcktryck rekommenderat av Volvo vilket leder till markant försämrad däckekonomi och högre bränseförbrukning.
2,5 Bar är minimum man bör ha på basdäcken i 15" storlek för korrekt slitagebild och uppåt 3.2-3.3Bar i 17", inte 2,7-2,8 eller 2,5 vissa har.
Postat: tor 11 okt 2007, 19:29
av Momentum
Mera luft....det är bra
Det blir dock sämre komfort och "slamrar" mera
Dock verkar 1000 mil lite
Jag har nu 3 mm kvar på mina framdäck efter 3000 mil på en D5:a (6 mm bak)
Continental, de som satt på bilen då den levererades
Däcken på 170hk brukar räcka mycket längre, kanske 5000 mil
Så hur tung gasfot har du?
Postat: tor 11 okt 2007, 19:30
av flink
Låter som en fyrhjulsinställning skulle vara på sin platts. Dagens bilar tycker jag är överdrivet känsliga för sånt. Men men....
Postat: tor 11 okt 2007, 19:30
av VolvoB20
Slits däcken absolut jämt brukar det inte vara hjulisntällningen.
Om man har fel hjulvinklar brukar det märkas genom ojämt slitage. Del genom att det slits olika mycket på insida vs utsida.
Man kan också se det på varje enskild mösnterklack som inte blir helt jämn och i nivå med nästa yta..
Postat: tor 11 okt 2007, 19:40
av Ericsson
OK, däcken slits jämnt och jag hade 7 mm kvar bak och i princip obesiktningsbart fram med Nokian Z. Nog för att jag har för mig att en turbo sliter mer däck men jag kör som en som har två småbarn i bilen och vissa gånger med moms men inte så mycket mer. Inget tok iaf.
Jag ska ta och hissa bilen och dra och skaka lite får vi se.
Postat: tor 11 okt 2007, 19:40
av flink
VolvoB20 skrev:Slits däcken absolut jämt brukar det inte vara hjulisntällningen.
Om man har fel hjulvinklar brukar det märkas genom ojämt slitage. Del genom att det slits olika mycket på insida vs utsida.
Man kan också se det på varje enskild mösnterklack som inte blir helt jämn och i nivå med nästa yta..
Förlåt om jag är helt i det blå...men om det är för mycket "toe-in / toe-out" alltså om däcken plogar, har inte det med hjulinställningen? Kan man inte få det fenomenet då?
Postat: tor 11 okt 2007, 20:09
av VolvoB20
flink skrev:VolvoB20 skrev:Slits däcken absolut jämt brukar det inte vara hjulisntällningen.
Om man har fel hjulvinklar brukar det märkas genom ojämt slitage. Del genom att det slits olika mycket på insida vs utsida.
Man kan också se det på varje enskild mösnterklack som inte blir helt jämn och i nivå med nästa yta..
Förlåt om jag är helt i det blå...men om det är för mycket "toe-in / toe-out" alltså om däcken plogar, har inte det med hjulinställningen? Kan man inte få det fenomenet då?
Vid fel Toe-in eller Toe out slits INTE däcken absolut jämt. De slits mest på den sida som "plogar mest".
Vad jag sade är att om däcken slits absolut jämt så är det oftast inte fel på hjulinställningen, fel hjulvinklar brukar synas genom ojämt slitage.