Sida 1 av 2
Startproblem, gäller S60 T5 -01
Postat: ons 10 okt 2007, 10:32
av Bounty
Hej!
Igår när jag startade bilen (kallstart) så lät den som att den bara gick på
4 cylindrar och omjämn tomgång. Stängde av och startade om, och om igen.
3:e gången gillt så gick den på alla 5. Samma sak hände imorse när
jag skulle åka till jobbet. Tänkte om det finns nån därute som vet vad det
kan vara för fel. Tänkte att jag skulle ta och åka till Volvo och prata med
dom efter jobbet.
Det kom inte upp nått felmeddelande i displayen heller.
Bilen e helt orginal förästen!
Tacksam för hjälp!
Re: Startproblem, gäller S60 T5 -01
Postat: ons 10 okt 2007, 10:50
av greeeken
Bounty skrev:Hej!
Igår när jag startade bilen (kallstart) så lät den som att den bara gick på
4 cylindrar och omjämn tomgång. Stängde av och startade om, och om igen.
3:e gången gillt så gick den på alla 5. Samma sak hände imorse när
jag skulle åka till jobbet. Tänkte om det finns nån därute som vet vad det
kan vara för fel. Tänkte att jag skulle ta och åka till Volvo och prata med
dom efter jobbet.
Det kom inte upp nått felmeddelande i displayen heller.
Bilen e helt orginal förästen!
Tacksam för hjälp!
Kollat dina tändstift?
Postat: ons 10 okt 2007, 11:28
av Bounty
Hmm... får kolla det då!
Hur får man bort tändstiften lättast på en S60 då???
Postat: ons 10 okt 2007, 15:09
av xandu
är det en turbo motor i bilen?
om det är inte så e det bara att skruva loss plastkåpan och koppla loss kablarna till stift. enkelt.
har du turbo så måste du lossa turboröret först för att ta ut plastkåpan. det gör du framme vid kylaren. lite mer mek men det är inte svårt heller.
Postat: tor 11 okt 2007, 09:14
av Bounty
Va inget svårt, kikade igår
Men samma problem uppstod imorse igen, även igår efter jobbet.
Verkar som att det bara händer när bilen stått och blivit riktigt kall.
Har bilen stått 1-2 timmar så startar den som den ska.
Ska åka in på Volvo idag och prata med dom ang. service och sånt
Postat: tor 11 okt 2007, 11:00
av Kloven
Hejsan, har precis samma problem som dig. Gick in för 10 min sen för att finna lite svar men tydligen var detta för färskt för det var dåligt med svar.
Ett tips jag fått är att det kan vara kallstarts ventilen.
Sommaren inga problem inte med motorvärmare heller. Men direkt tempen sjunker till undet 6 plus så börjas det. Och som du skriver, har den varit igång så går det bra att starta den flera timmar efteråt.
Häls,
Klöven
Postat: tor 11 okt 2007, 11:19
av Bounty
Hrmm... får ta o testa med motorvärmaren, funkar det så har man lite
mer skinn på näsan så att säga då man åker in till volvoverkstaden så
man kan ge dom lite med feedback.
Kloven skrev:Hejsan, har precis samma problem som dig. Gick in för 10 min sen för att finna lite svar men tydligen var detta för färskt för det var dåligt med svar.
Ett tips jag fått är att det kan vara kallstarts ventilen.
Sommaren inga problem inte med motorvärmare heller. Men direkt tempen sjunker till undet 6 plus så börjas det. Och som du skriver, har den varit igång så går det bra att starta den flera timmar efteråt.
Häls,
Klöven
Postat: tor 11 okt 2007, 11:29
av samcan
Kloven skrev:Hejsan, har precis samma problem som dig. Gick in för 10 min sen för att finna lite svar men tydligen var detta för färskt för det var dåligt med svar.
Ett tips jag fått är att det kan vara kallstarts ventilen.
Sommaren inga problem inte med motorvärmare heller. Men direkt tempen sjunker till undet 6 plus så börjas det. Och som du skriver, har den varit igång så går det bra att starta den flera timmar efteråt.
Häls,
Klöven
tjena tjena, vet du möjligtvis vad den här kallstartsventilen heter på riktigt eller nån av er där ute, då jag har samma symptom och de vore bra att för engångs skull fixxa detta iriternade problemet.
Postat: tor 11 okt 2007, 12:39
av Kloven
Det finns tydligen inget som heter "kallstartsventil" till V70 iaf.
Men det kan ha med temperatur givaren att göra. Så det är väl typ detsamma som kallstartsventil.
En annan grej när det gäller min bil (V70) är att vid start så märks det i interiören att den tar ca 1 sekund på sig att fullt "starta upp". Alltså det dröjer ett tag innan det blir fullt ljus i interiören.
Det kunde tydligen också ha effekt på starten, så att pröva med ett nytt batteri blir första uppgiften idag...
Mvh,
Klöven
Postat: tor 11 okt 2007, 12:45
av samcan
Kloven skrev:Det finns tydligen inget som heter "kallstartsventil" till V70 iaf.
Men det kan ha med temperatur givaren att göra. Så det är väl typ detsamma som kallstartsventil.
En annan grej när det gäller min bil (V70) är att vid start så märks det i interiören att den tar ca 1 sekund på sig att fullt "starta upp". Alltså det dröjer ett tag innan det blir fullt ljus i interiören.
Det kunde tydligen också ha effekt på starten, så att pröva med ett nytt batteri blir första uppgiften idag...
Mvh,
Klöven
hmm, min bil har börjat starta fint nu sista tiden, jag bytte främre o bakre lambda för nån månad sedan (hoppas att det är det, iomd inga felkoder dyker upp vid avläsning), hjälpper inte detta så måste jag forska vidare, batteriet är bytt i samband att alt detta började för mig, så det kan inte vara den, den är dock nu snart ett år gammal, tempgivaren skulle jag vilja veta vart den ligger o har artikell, så de e helt klart värt att prova byta denna o testa, man får lixom prova sig framm på detta mysko felet.