Sida 1 av 1

Felkod på en s60 2,5T chippad?? hjälp

Postat: lör 06 okt 2007, 21:22
av Ampy
Bilen är chippad steg 1 va och kollade bilen på Volvo med deras dator och fick en skumm kod Så har stog det
ECM 6806 Turboreglerin flödsel - för lågt flöde
och det skulle ha hännt på 135km/h på 3 ans växel 5280 varv!!
är det någon som har samma problem eller hafft??

Förmodligen är det den kännda MAGNET vetilen som spökar eller??
Vad betyder denna kod
ECM 6806 Turboreglerin flödsel - för lågt flöde

Postat: mån 08 okt 2007, 17:37
av staffann
Från VADIS:

Diagnostic trouble code (DTC) information

Condition

If engine speed (RPM) is above 3500 rpm and the engine is operating at a high load, the control signal to the turbocharger (TC) control valve is at maximum and the boost pressure (from boost pressure sensor) is lower than a designated value (approximately 20 kPa under normal boost pressure - signal too low).
If the air mass (from mass air flow (MAF) sensor) is higher than a desired value (signal too high) it is interpreted as a fault and diagnostic trouble code (DTC) ECM-6806 is stored.


Substitute value
reduced boost pressure


Possible source

Signal too high:
-air leakage after turbocharger (TC)
Signal too low:
-hoses between turbocharger (TC) and turbocharger (TC) control valve respectively turbocharger (TC) control valve and pressure servo are loose or are blocked/damaged
-faulty turbocharger (TC) control valve
-faulty boost pressure control (BPC) valve pressure servo
-sticking boost pressure control (BPC) valve


Fault symptom[s]
-none

Postat: mån 08 okt 2007, 18:32
av Ampy
jag är kass på engelska skulle uppskatta en liten översättning ;) skulla va bussigt

Postat: mån 08 okt 2007, 23:10
av greeeken
Ampy skrev:jag är kass på engelska skulle uppskatta en liten översättning ;) skulla va bussigt
Antar att det betyder , åk te bax till chipp firman o kolla?

Postat: tis 09 okt 2007, 20:03
av jbl
Det kan vara din magnetventil som du nämnt.

Det kan även vara läckage eller blockage.

Och det kan även vara wastegaten tolkar jag det som.

Men du måsta veta om signalen för laddtryck har varit för låg eller hög.

Postat: ons 10 okt 2007, 19:40
av Ampy
ok körde in laddtrycksmätaren och bilan ladda nästan 1 bar hela vägen genom hela registret 2.3.4.5 samma