Sida 1 av 2

S60 T5 Geartronic -02 14.500 mil. Vågar jag köpa?

Postat: lör 06 okt 2007, 20:49
av lillnisse
Tjenare allihopa! Är ny här på forumet. Ska snart köpa min första bil och jag är sugen på en S60.

Nu har jag hittat en S60 T5 med Geartronic från 2002 som gått 14.500 mil. Priset är billigt (tycker jag iaf) 116.000 hos en bilförsäljare men det enda jag är skeptisk emot är kvaliteten på automatlådan. Efter att ha läst runt här på forumet läser jag massor av trådar som handlar om problem med automaterna. Är kvaliteten dålig i överlag eller är det bara extremfall som tas upp här? Eftersom det är en Volvohandlare som säljer bilen borde väl vissa garantier ingå? Eller ska man helt enkelt undvika geartronic?

Postat: lör 06 okt 2007, 22:13
av iaken
Köper man en bil hos Aukt volvohandlare. ham man en maskinskadegaranti tom 15.000 mil (förhöjd självrisk i 2000mils intervalller) om man är försäkrad hos Volvia. det kan hända att du får någon form av garanti ut över detta men det är ju upp till handlare. Du får fråga din handlare. Kan man inte begära att få se på arbetsordrar på saker som är gjorda på bilen? tänkte då på om de någon gång eventuellt fixat med lådan.

Postat: lör 06 okt 2007, 22:39
av Kaxe
Jag har en V70N T5 -00:a med geartroniclåda som hade gått 16200 mil när jag köpte den och nu har den kommit upp i 19600 mil och lådan går som en dröm, inga som helst problem på dom 1,5 år jag haft bilen , det enda som strulat med bilen är ryckig gång till och från, byte magnetventil ,LMM samt totaluppgradering can.

Postat: lör 06 okt 2007, 23:12
av lillnisse
Okej men det låter ju bra hörrni. Bilen finns en tyvärr en bra bit ifrån mig men jag har BraBil där jag bor också som jag funderar på att fråga om dom kan ta hem bilen, annars får jag väl helt enkelt göra en 50-mila tripp. Ska väl ringa till handlarn som har bilen då och fråga lite om bilen, om dess historia osv och vilka garantier som gäller. Automatlådeproblem har jag i och för sig aldrig hört blivit omnämnt i något begtest av S60/V70 så det kanske inte är någon direkt fara.

En fråga till dig Kaxe: Hur mycket drar din bil? Jag ska i princip bara köra landsväg och pendla. Det lär ju inte vara någon större förbrukningsskillnad mellan V70 T5 och S60 T5 då V70n inte är överdrivet tyngre.

En lite mer allmän fråga är också om man gör en stor prestandaförlust på att välja automat istället för manuell. Jag har inget emot att spaka manuellt utan är intresserad just av denna bil pga rätt färg, rätt motor, lågt pris, orig. xenonljus osv.

Postat: sön 07 okt 2007, 12:58
av TomZaj
lillnisse skrev:Okej men det låter ju bra hörrni. Bilen finns en tyvärr en bra bit ifrån mig men jag har BraBil där jag bor också som jag funderar på att fråga om dom kan ta hem bilen, annars får jag väl helt enkelt göra en 50-mila tripp. Ska väl ringa till handlarn som har bilen då och fråga lite om bilen, om dess historia osv och vilka garantier som gäller. Automatlådeproblem har jag i och för sig aldrig hört blivit omnämnt i något begtest av S60/V70 så det kanske inte är någon direkt fara.

En fråga till dig Kaxe: Hur mycket drar din bil? Jag ska i princip bara köra landsväg och pendla. Det lär ju inte vara någon större förbrukningsskillnad mellan V70 T5 och S60 T5 då V70n inte är överdrivet tyngre.

En lite mer allmän fråga är också om man gör en stor prestandaförlust på att välja automat istället för manuell. Jag har inget emot att spaka manuellt utan är intresserad just av denna bil pga rätt färg, rätt motor, lågt pris, orig. xenonljus osv.
Vad menar du med prestandaförlust? Accelarition eller topphastighet eller?
tror inte du märker så stor skillnad på accet kanske på toppfarten några km/h. Jag kan tänka mig själv en geartroniclåda i min nästa bil, tänk va skönt när man sitter i bilköer eller liknande o slippa o trampa ner kopplingen :wink: :wink:

Postat: sön 07 okt 2007, 13:48
av lillnisse
TomZaj skrev:Vad menar du med prestandaförlust? Accelarition eller topphastighet eller?
tror inte du märker så stor skillnad på accet kanske på toppfarten några km/h. Jag kan tänka mig själv en geartroniclåda i min nästa bil, tänk va skönt när man sitter i bilköer eller liknande o slippa o trampa ner kopplingen :wink: :wink:
Främst accelerationsprestanda. Vad jag förstått slirar en momentomvandlare bort massa effekt och att man brukar få en större drivhjulseffektsförlust än med manuell. Toppfarten vet jag är 245km/h istället för 250km/h.

Postat: sön 07 okt 2007, 16:51
av Kaxe
bränsleförbrukningen på min vid normal blandad körning är 1,03 l/ mil och runt 0,78 på längre körningar och då drar jag på fullgasax nån gång då och då, tycker det är ganska bra med tanke på bilstorlek och motor.

Postat: sön 07 okt 2007, 16:59
av lillnisse
Kaxe skrev:bränsleförbrukningen på min vid normal blandad körning är 1,03 l/ mil och runt 0,78 på längre körningar och då drar jag på fullgasax nån gång då och då, tycker det är ganska bra med tanke på bilstorlek och motor.
Ja det låter som riktigt schyssta siffror. 0,78 på längre körningar låter ju ruggigt bra. Jag körde morsans S60 170hk förut på en sträcka på 40mil och mätte upp 0,77 (inkl. en del hetsiga omkörningar) enligt färddatorn. Så det låter riktigt bra och att T5 inte är så mycket törstigare som jag först trodde :D

Postat: tis 09 okt 2007, 10:21
av EjS
Jag har en 01 modell s60 t5 aut med geartronic.

Jag har haft bilen i 2 år och köpte då den hade gått 8000 mil - nu går den mot 14000 mil.

Jag har bytt olja i lådan då jag hade lite växelproblem - jag tror dock inte det var slid utan mer ett designfel med dåliga ventiler i lådan (den allra första 5-stegs geartronic låda som är uppdaterat fom 02 modellerne). Jag har inte upplevd problemet efter genomspolning och oljabyta. Du kan ju försöka få en sådan med rabatt eller helt gratis på köpet.

Annars är där framvagnen som kan ge lite ljud ifrån sig på dålig väg. Det är slid och kan kosta upp mot 5000 SEK att få tyst igen.

Då är där spjällhuset som strular till pga. dåligt design. Det ger problem på några % av alla turbo-bilar men kan iblannd lösas med ny mjukvara. På min fick jag bytt delen med 75% garanti. Det gav dock nya problem med ett konstigt respons vid fuld gas. Reparationen kostar upp mot 8000 sEK men det är osannolikt att det händer - mest på bilar som har kört mycket på 70-väg då spjällhuset där är halvt öppet och regelerar ganska nervöst.

Sedan är där interiöret som kan se lite tråkigt och smutsigt ut - speciellt klädslet. Om den ser bra ut är det härligt annars kan man ju försöka få en städning på köpet.

Motoren borde inte strula på den här sida av år 2100 :)

Totalt sett är det en härlig bil som klarar mycket och är robust. Jag pendlar på skånska-danska motorvägar och det är helt enkelt underbart i den bil.

I geartronic lådan har du lock-up på växlarne så du kan segdraga när det behövs - det ger också bättre ekonomi. Min pendeltur varje dag över öresund (malmö-köpenhamn) med 130 km/t och lite stadstrafik liggar bilen på runt 10L/100km. Långfart med 110 km/t är det 8L/100km men om du passar på att utnyttja bilens potential är det närmare 12-13L/100km - även på motorväg.

Bilen är klart snabbare med manuell växel - men i och med aut. alltid byter snabbt och jämt vid fuld gaspådrag hämtar du in lite. Det kan vara svårt själv att byta växel så snabbt. Det upplevar jag varje dag på motorvägen vid betalstationen på öresundsbron var man går från 0-motorvägshastighet på 500 m :)

Synd att den motor inte längre finns i nya S80 och V70!

VH EjS

Postat: tis 09 okt 2007, 10:55
av ALLEYCAT
Hej,
kör själv -00 V70 T5 med Geartronic, har bytt spjällhuset men övrigt 0 problem, och den drar betydligt mindre besin än frugans S60 utan Turbo - ..om man kör lungt !
Stortrivs med bilen !