Sida 1 av 2

Köpråd - V70 D5 04/05 eller 2.4D -06

Postat: mån 01 okt 2007, 21:00
av totfof
Vi ligger i startgropen för att skaffa "ny" bil. Köpråd på vad jag ska ta i beaktande i följande tre fall mottages tacksamt.

Om vi köper en -04a eller -05a så får det bli en D5a då jag vill ha lite riv i bilen. Om det blir en -06a så köper vi en 2.4D eftersom jag, via kamrater, kan få uppgradera (med äkta programvara från volvo) till D5-status, dvs 185 hk, 400 Nm, dieselvärmare osv.

Men. Sambon och jag är väldigt osäkra på hur vi ska tänka och hur mkt pengar vi ska lägga ut. Jag länkar till tre annonser nedan så får ni se ungefär vilka tre sorters bilar vi funderar på:

http://www.blocket.se/vi/13393204.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/13503010.htm?ca=20_s

http://www.blocket.se/vi/13240236.htm?ca=20_s

Tillsammans försöker sambon och jag lura på totalekonomin för dessa olika alternativ men det är lite svårt då vi inte har tidigare erfarenhet av volvo-bilar.

Köper vi en V70 2.4D -06 så får vi lägga ut en 30-40 000 extra men får då en nyare bil, dessutom med partikelfileter vilket jag har förstått ska ge en något lägre skatt. Vi kan också uppgradera den till D5 vilket jag antar gör mkt för "nöjeskörningen". Men i övrigt då? Är en -06a verkligen att föredra då det gäller komfort, utseende, ekonomi?

I fallen med de äldre D5orna så är det väl mest en fråga om prisskillnad? Eller är det så att det skiljer något mer på bilarna mellan årsmodell -04 och -05? Är karossen annorlunda? Är motorn densamma? När byter man kamrem, har hört att det är dyrt?

Ja, det var väl en härlig soppa av frågor men lite input kanske man kan få av de som ver bättre

:lol:

/Fredde

Postat: tis 02 okt 2007, 09:34
av totfof
*bumpelibump*

Kom igen nu fellas! 53 pers har läst tråden men inget svar :cry:

Är min frågeställnig för luddig?

Kan väl försöka göra den tydligare:

1. Finns det någon skillnad på årsmodellerna -04 och -05 när det gäller V70 D5?

2. Vad är fördelarna/nackdelarna med att välja en V70 med partikelfilter (dvs -06) framför en äldre utan partieklfilter?

Postat: tis 02 okt 2007, 09:44
av Svahn
Kamremmen byts vid 16,000 mil . Den skatterabatt som ges till nya bilar med partikelfilter (6000:-) förbrukas redan under första året. Jag åkte tidigare D5 -02 (163hk) och har nu en Classic D5 (185hk). Den nya motorn är att rekommendera !
Min uppfattning är att hellre en nyare D5 med mindre utrustning, än en äldre med mycket "lull lull". Hur som helst är det en mycket trevlig bil. Har tidigare kört Vw, Seat och Mercedes dieslar och längtar inte tillbaka.

Postat: tis 02 okt 2007, 10:03
av totfof
Tack för svaret Svahn.

Och jo, jag har funderat lite åt det hållet. "Känslan" säger mig att hellre en nyare bil än en äldre med en massa utrustning som man ändå inte använder. Visst lockar GPS osv men har jhag klarat mig i tio utan det så ska jag väl göra det i fortsättningen också.

Bra att veta när kamremmen ska bytas. Mindre kul för plånboken att köpa en bil med 15 500 mil på mätaren alltså.

Vilka olika utrustningspaket finns det på -06orna och hur rangordnas de? Tippar att Classic är basic?

Postat: tis 02 okt 2007, 10:35
av Svahn
Classic är den sista av V70N. Finns som -07 och -08. Har en hel del utrustning som standard. Annars är det 3 nivåer på utrustning:
Kinetic = ECC+Insynsskydd+knappar i ratten mm
Momentum = Kinetic+Larm+parkeringshjälp+regnsensor mm
Summum = Kinetic+Momentum+El stolar+infällbara speglar +läderklädsel mm
Sen finns det dom som inte har någon av dessa 3. Volvo i sundsvall sålde några med backradar, metallic och lm fälgar, var någon form av jubileumsbil.

Postat: tis 02 okt 2007, 14:53
av calle_g
Kanske inte riktigt fanns en fråga om det men jag är mycket tveksam till att det är möjligt att uppgradera 2.4D 163hk till D5 185hk. Om inte jag missminner mig är kompressionen olika och jag har svårt att tänka mig att mjukvara kan uppgradera det :???:

Postat: tis 02 okt 2007, 16:03
av totfof
calle_g skrev:Kanske inte riktigt fanns en fråga om det men jag är mycket tveksam till att det är möjligt att uppgradera 2.4D 163hk till D5 185hk. Om inte jag missminner mig är kompressionen olika och jag har svårt att tänka mig att mjukvara kan uppgradera det :???:
En kamrat arbetar med framtagning av dieselmotorer på Volvo PV och en annan arbetar med hårdvaran som laddar in styrsystemet i bilen. Om de säger att det är 100% enkelt för dem att fixa, och att det inte är skadligt för bilen, så litar jag på dem. Nu gäller detta alltså endast för att få en 2.4D, modell 06, till att få samma prestanda som en D5 -06, inte på någon äldre modell.

Postat: tis 02 okt 2007, 16:31
av laxakungen1
totfof skrev:
calle_g skrev:Kanske inte riktigt fanns en fråga om det men jag är mycket tveksam till att det är möjligt att uppgradera 2.4D 163hk till D5 185hk. Om inte jag missminner mig är kompressionen olika och jag har svårt att tänka mig att mjukvara kan uppgradera det :???:
En kamrat arbetar med framtagning av dieselmotorer på Volvo PV och en annan arbetar med hårdvaran som laddar in styrsystemet i bilen. Om de säger att det är 100% enkelt för dem att fixa, och att det inte är skadligt för bilen, så litar jag på dem. Nu gäller detta alltså endast för att få en 2.4D, modell 06, till att få samma prestanda som en D5 -06, inte på någon äldre modell.
Nu blev jag nyfiken, har precis köpt en 2,4D Classic -07 Vad behövs för att få samma prestanda som D5. Är det samma motor med olika programvaror?

Postat: tis 02 okt 2007, 16:38
av totfof
laxakungen1 skrev:
totfof skrev:
calle_g skrev:Kanske inte riktigt fanns en fråga om det men jag är mycket tveksam till att det är möjligt att uppgradera 2.4D 163hk till D5 185hk. Om inte jag missminner mig är kompressionen olika och jag har svårt att tänka mig att mjukvara kan uppgradera det :???:
En kamrat arbetar med framtagning av dieselmotorer på Volvo PV och en annan arbetar med hårdvaran som laddar in styrsystemet i bilen. Om de säger att det är 100% enkelt för dem att fixa, och att det inte är skadligt för bilen, så litar jag på dem. Nu gäller detta alltså endast för att få en 2.4D, modell 06, till att få samma prestanda som en D5 -06, inte på någon äldre modell.
Nu blev jag nyfiken, har precis köpt en 2,4D Classic -07 Vad behövs för att få samma prestanda som D5. Är det samma motor med olika programvaror?
Enligt min kamrat, som arbetar/arbetade på dieselmotorutveckling, så är det exakt samma motor i 2.4d och D5. De har dock låst HK på 2.4an till 163 och dessutom så sitter där funktionen för dieselvärmare som också kan låsas upp genom att fixa ny programvara. För mig som är rätt oteknisk så har han berättat att man helt sonika tar programvaran för D5an och trycker in i min eventuella 2.4d.

Krävs ju dock att man har tillgång till programvaran och utrustningen. Vilket inte gemene man har, antar jag.

Postat: tis 02 okt 2007, 16:41
av laxakungen1
totfof skrev:
laxakungen1 skrev:
totfof skrev:En kamrat arbetar med framtagning av dieselmotorer på Volvo PV och en annan arbetar med hårdvaran som laddar in styrsystemet i bilen. Om de säger att det är 100% enkelt för dem att fixa, och att det inte är skadligt för bilen, så litar jag på dem. Nu gäller detta alltså endast för att få en 2.4D, modell 06, till att få samma prestanda som en D5 -06, inte på någon äldre modell.
Nu blev jag nyfiken, har precis köpt en 2,4D Classic -07 Vad behövs för att få samma prestanda som D5. Är det samma motor med olika programvaror?
Enligt min kamrat, som arbetar/arbetade på dieselmotorutveckling, så är det exakt samma motor i 2.4d och D5. De har dock låst HK på 2.4an till 163 och dessutom så sitter där funktionen för dieselvärmare som också kan låsas upp genom att fixa ny programvara. För mig som är rätt oteknisk så har han berättat att man helt sonika tar programvaran för D5an och trycker in i min eventuella 2.4d.

Krävs ju dock att man har tillgång till programvaran och utrustningen. Vilket inte gemene man har, antar jag.
Låter ju intressant, ska kolla med Volvo i Borås vad det kan kosta ?Tack så mycket :)