Sida 1 av 3

Skillnad däckslitage fram/bak

Postat: sön 30 sep 2007, 19:32
av Gelejocke
Hur mycket får det skilja i slitaget fram och bak på en v70 xc 01 mh till slirkopplingen till 4wd ? Någon som vet ?

Postat: sön 30 sep 2007, 22:53
av gooose
omd u är tveksam sätt alltid dom bästa däcken fram
För om dom mest slitna sitter fram och du ligger utanför toleransen så tror bilen att den slirar och försöker föra bak kraften och då blir det dyrt

så dom bästa fram om du är osäker på toleransen

Postat: mån 01 okt 2007, 00:38
av XC90_Executive
gooose skrev:omd u är tveksam sätt alltid dom bästa däcken fram
För om dom mest slitna sitter fram och du ligger utanför toleransen så tror bilen att den slirar och försöker föra bak kraften och då blir det dyrt

så dom bästa fram om du är osäker på toleransen
Det är dock det allra sämsta ur trafiksäkerhetssynpunkt! Alltid bästa däcken bak!

------------------------------

Hur mycket skiljer det mellan fram/bak nu?

Postat: mån 01 okt 2007, 01:21
av svensen
XC90_Executive skrev: Det är dock det allra sämsta ur trafiksäkerhetssynpunkt! Alltid bästa däcken bak!
Synd (veldig synd) for visko...

Postat: mån 01 okt 2007, 19:56
av cycler
XC90_Executive skrev:
gooose skrev:omd u är tveksam sätt alltid dom bästa däcken fram
För om dom mest slitna sitter fram och du ligger utanför toleransen så tror bilen att den slirar och försöker föra bak kraften och då blir det dyrt

så dom bästa fram om du är osäker på toleransen
Det är dock det allra sämsta ur trafiksäkerhetssynpunkt! Alltid bästa däcken bak!

------------------------------

Hur mycket skiljer det mellan fram/bak nu?
Skitsnack!! Bästa däcken på drivhjulen! Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak. Dessutom, sätter man bästa däcken fram så lär ju skillnaden bli mindre ju mer man kör.....

Däcken slits ju mest på drivhjulen....

Ni som sätter bästa däcken bak kan ju pröva att ta er upp för en hal backe.....

/C

Postat: mån 01 okt 2007, 20:19
av Nexus
Skitsnack!! Bästa däcken på drivhjulen! Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak.

Bästa däcken fram?? SKITSNACK . Fråga vilken däckfirma du vill och jag kan garantera att du får svaret bästa däcken bak.

Postat: mån 01 okt 2007, 20:21
av XC90_Executive
cycler skrev:Skitsnack!! Bästa däcken på drivhjulen! Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak. Dessutom, sätter man bästa däcken fram så lär ju skillnaden bli mindre ju mer man kör.....

Däcken slits ju mest på drivhjulen....
Detta är inget jag har kommit på. Utan det är bevisat gång efter annan.

Däcken behöver inte vara dåliga varken fram eller bak, men har du sämre mönster bak så tappar den greppet där först om du kör när det regnar och det är mycket vatten på körbanan t.ex.
Ni som sätter bästa däcken bak kan ju pröva att ta er upp för en hal backe.....
Ni som har så dåliga däck borde skämmas. Då har det varit läge att byta däck för många millimeter-sen.

Postat: mån 01 okt 2007, 21:00
av Brainy
Det stämmer hur bra som helst att de bästa däcken ska sitta bak oavsett hur bilen drivs ur trafiksäkerhetssynpunkt.

Däremot så är det självklart en fördel att ha de bästa fram om det handlar om att ta sig snabbt ifrån ett rödljus men det har ju inte med trafiksäkerhetssynpunkt att göra.

Själv har jag också helt ovetenskapligt märkt att antisladdsystemen på samtliga märken jag kört i vinterväglag har haft betydligt enklare att reda ut understyrning än överstyrning så det talar ju också för att ha dem på bakhjulen om ni har en så pass ny bil.

/Anders

Postat: mån 01 okt 2007, 21:07
av staffann
Absolut inte bästa däcken fram. Det helt oavsett vilka hjul som bilen har drivning på - fram, bak eller alla fyra.
Om man endast är intresserad av att komma först vid rivstart, spec på halt underlag, så kan man klart sätta bästa däcken på drivhjulen men är man minsta intresserad av stabilitet och säkerhet så är det bästa däcken bak som gäller.
Det är bara folk som inte kan hantera en bil som behöver bättre grep bak.
En vanlig missuppfattning som antagligen också har med att folk grovt missuppfattar sin egen körförmåga att göra. Själv tillbringar jag ett antal veckor varje vinter i Norrland för att trimma in köregenskaper på nya bilar, och jag garanterar att dåliga däck bak är en riktigt dålig idé.

Det handlar helt enkelt om att överstyrning är en instabil situation där man bara har en kort tid på sig att påverka. Dessutom är det för majoriteten av förare svårt att instinktivt reagera på rätt sätt - oftast släpper man gasen vilket bara förvärrar situationen. Understyrning däremot är en stabil situation vilket innebär att man oftast har betydligt mer tid att agera. Den instinktiva reaktion att släppa gasen är här dessutom betydligt bättre eftersom det får bilen att styra in.

Postat: mån 01 okt 2007, 21:46
av camaro69
Tack staffann.

Som sagt alltid bästa däcken bak.
Vid överstyrning, så kommer ofta en s k lift off effekt när föraren släpper gaspedalen, och förvärrar så att bakvagnssladd uppstår/kan uppstå.

:D