Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ontop
#136183
Bältena bak i min V70 -04 låser sig när sätet är i nedfällt läge. Det går alltså endast att rulla upp bältet i nedfällt läge, att dra ut det är omöjligt. Detta får resultatet att fästanordningen måste monteras av för att kunna resa ryggstödet igen (då någon annan glömt att knäppa bältena innan sätet fälls för att ge lite slack när det skall upp igen).

Någon som observerat problemet och har en lösning?
Användarvisningsbild
av gooose
#136693
kolla på dina bälte så skall det finnas 2 st plast pluppar
den översta ser du(Inte för din är borta) när sätet är uppfällt så skall det ev synas ett litet hål mitt i bältet precis vid hålet där bältet rullar in denna plupp gör att du slaiiper dina problen den andra pluppen gör att grejen du stoppar i saxlåset inte åker ut mot dörren
Kolla på en likadan bil om du ej hittar på något av dina 3 bälten
denna plupp finnes som reservdel kosat ca 25:-
Denna plupp består av 2 delar tryck igenom bältet och smält ihop dom
av ontop
#137590
Plupparna saknades på höger sida (båda bältena) men fanns på den vänstra. Tidvis har båda sidorna låst sig men efter lite våld på plastdetaljerna där säkerhetsbältet löper in verkar i alla fall vänstersidan funka. Får köpa lite pluttar till andra sidan och se om det hjälper.
av Backseat
#377122
Samma problem här. Fällde ner sätet i förrgår och sen fick jag inte upp sätet då säkerhetsbältet i mitten hade fastnat. Besiktning idag och körförbud om en månad om jag inte grejar att få loss det blev resultatet.

Hur går man tillväga? Är det bara att lämna in på service eller kan man lirka loss det själv? Vid service, hur stort ingrepp är det, uppskattad kostnad?
av ontop
#377284
Jag fick vid två tillfälle montera av nedre infästningen till säkerhetsbältet för att få upp sätet i normalläge. När det väl är uppe löper det fritt igen och man kan montera tillbaka bältet. Plastplupparna löste problemet.
av Daddan
#377548
En nödlösning om man saknar plastpluppar är att låsa bältet innan man fäller sätet. Då rullar det inte in så långt. Annars måste man som sagt skruva loss nedre fästet för det går INTE att dra ut bältet om det rullat in för långt och spänner emot. Det går bara att dra ut bältet när sätet är i uppfällt läge.
av Backseat
#377583
ontop skrev:Jag fick vid två tillfälle montera av nedre infästningen till säkerhetsbältet för att få upp sätet i normalläge. När det väl är uppe löper det fritt igen och man kan montera tillbaka bältet. Plastplupparna löste problemet.
Gör de det på en verkstad eller kan man göra det själv?
av Daddan
#377599
Backseat skrev:
ontop skrev:Jag fick vid två tillfälle montera av nedre infästningen till säkerhetsbältet för att få upp sätet i normalläge. När det väl är uppe löper det fritt igen och man kan montera tillbaka bältet. Plastplupparna löste problemet.
Gör de det på en verkstad eller kan man göra det själv?
Ja det går bra med båda alternativen. Beroende på din ekonomi så klart.
av ontop
#377687
Jag löste det själv utan problem. Tricket med att spänna bältet innan man fäller sätet räddade mig ett par gånger innan jag fick dit plupparna.
av Backseat
#377945
ontop skrev:Jag löste det själv utan problem. Tricket med att spänna bältet innan man fäller sätet räddade mig ett par gånger innan jag fick dit plupparna.
Ok, då gör jag ett försök. Borde inte vara ett sånt stort ingrepp ifall man inte klarar det själv då. Tack.

Ännu mer info... Jag fick precis tag i ett o[…]

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]