Sida 1 av 3

Köpråd V70 2.5T 05:a eller 04

Postat: tor 27 sep 2007, 18:41
av matte75
Hejsan!

Funderar att köpa en V70 2.5T 04:a eller 05:a. Har hittat en 04:a sport edition för ca 150000kr som gått ca 11000mil och en 05:a som gått 17000mil för 155000kr. 05:an har RTI och 04:an har bensinvärmare annars har dom ungefär samma utrustning. Båda har Geartronic. Vilken skulle ni ha valt och varför? Är det nackdel med Geartronic-lådan?

Tacksam för svar.

Matte.

Re: Köpråd V70 2.5T 05:a eller 04

Postat: tor 27 sep 2007, 19:29
av eiskall
matte75 skrev:Hejsan!

Funderar att köpa en V70 2.5T 04:a eller 05:a. Har hittat en 04:a sport edition för ca 150000kr som gått ca 11000mil och en 05:a som gått 17000mil för 155000kr. 05:an har RTI och 04:an har bensinvärmare annars har dom ungefär samma utrustning. Båda har Geartronic. Vilken skulle ni ha valt och varför? Är det nackdel med Geartronic-lådan?

Tacksam för svar.

Matte.
Det är ju klart trevligt med facelift, så i det hänseendet är ju 05:an att föredra. Samtidigt är det fint med låga mil, och en bil som rullat över 20000 mil blir lätt ganska svårsåld i Sverige. Jag hade nog kört på 04:an om skicket är ungefär detsamma.

Sen om det är en nackdel med Geartronic beror ju vad man jämför med. Jämför du med en automatare utan Geartronic så är det snarare en fördel, även om anvädningen av funktionen vanligtvis blir sporadisk. Jämför du med en manuell låda så anser jag att det är en nackdel. Dels känns volvos automatlådor rätt skakiga numera (kika runt lite i forumet så får du tips om problem att leta efter på dina objekt), och så tycker jag helt enkelt att mycket av körglädjen försvinner med automatlåda. Det senare är självklart en väldigt subjektiv åsikt :)

Re: Köpråd V70 2.5T 05:a eller 04

Postat: tor 27 sep 2007, 19:33
av matte75
eiskall skrev:
matte75 skrev:Hejsan!

Funderar att köpa en V70 2.5T 04:a eller 05:a. Har hittat en 04:a sport edition för ca 150000kr som gått ca 11000mil och en 05:a som gått 17000mil för 155000kr. 05:an har RTI och 04:an har bensinvärmare annars har dom ungefär samma utrustning. Båda har Geartronic. Vilken skulle ni ha valt och varför? Är det nackdel med Geartronic-lådan?

Tacksam för svar.

Matte.
Det är ju klart trevligt med facelift, så i det hänseendet är ju 05:an att föredra. Samtidigt är det fint med låga mil, och en bil som rullat över 20000 mil blir lätt ganska svårsåld i Sverige. Jag hade nog kört på 04:an om skicket är ungefär detsamma.

Sen om det är en nackdel med Geartronic beror ju vad man jämför med. Jämför du med en automatare utan Geartronic så är det snarare en fördel, även om anvädningen av funktionen vanligtvis blir sporadisk. Jämför du med en manuell låda så anser jag att det är en nackdel. Dels känns volvos automatlådor rätt skakiga numera (kika runt lite i forumet så får du tips om problem att leta efter på dina objekt), och så tycker jag helt enkelt att mycket av körglädjen försvinner med automatlåda. Det senare är självklart en väldigt subjektiv åsikt :)

Jag är mest sugen på 05:an i och med faceliften som du nämner plus att det är navigator i den. Hur tycker ni dom ligger prismäsigt? Båda är svensksålda och fullservade.

Postat: tor 27 sep 2007, 21:50
av Honke
Jag hade köpt 05:an helt klart. Dels för faceliften o faktiskt även pga miltalet i varje fall jämfört med 04:an du hade med...
årsmodell 05 alltså uttagen någon gång 04 då hade varit i trafik ca 3år och 17000mil, det blir i runda slängar 5600mil/år jämfört med 04:ans ca 2700mil/år.
Eftersom då 05:an rullat ca 116mil i veckan så är ju chansen större att den inte bara rullat halvmilen ner till närmsta ICA utan kanske faktiskt gått långturer en hel del..

Och jag personligen köper hellre en bil som "gått varm" än en äldre med få mil på mätaren då det ofta innebär kallstart efter kallstart osv osv...

Postat: fre 28 sep 2007, 12:02
av matte75
Honke skrev:Jag hade köpt 05:an helt klart. Dels för faceliften o faktiskt även pga miltalet i varje fall jämfört med 04:an du hade med...
årsmodell 05 alltså uttagen någon gång 04 då hade varit i trafik ca 3år och 17000mil, det blir i runda slängar 5600mil/år jämfört med 04:ans ca 2700mil/år.
Eftersom då 05:an rullat ca 116mil i veckan så är ju chansen större att den inte bara rullat halvmilen ner till närmsta ICA utan kanske faktiskt gått långturer en hel del..

Och jag personligen köper hellre en bil som "gått varm" än en äldre med få mil på mätaren då det ofta innebär kallstart efter kallstart osv osv...
Ja, den har tydligen gått långsträckor.

Vad tycker ni om priset för den då?

Postat: fre 28 sep 2007, 16:16
av Honke
matte75 skrev:
Honke skrev:Jag hade köpt 05:an helt klart. Dels för faceliften o faktiskt även pga miltalet i varje fall jämfört med 04:an du hade med...
årsmodell 05 alltså uttagen någon gång 04 då hade varit i trafik ca 3år och 17000mil, det blir i runda slängar 5600mil/år jämfört med 04:ans ca 2700mil/år.
Eftersom då 05:an rullat ca 116mil i veckan så är ju chansen större att den inte bara rullat halvmilen ner till närmsta ICA utan kanske faktiskt gått långturer en hel del..

Och jag personligen köper hellre en bil som "gått varm" än en äldre med få mil på mätaren då det ofta innebär kallstart efter kallstart osv osv...
Ja, den har tydligen gått långsträckor.

Vad tycker ni om priset för den då?
Jag tycker inte priset låter helt tokigt.

Postat: fre 28 sep 2007, 16:21
av Mattias_F
Jag lade 220' för min 05:a i mars 5' mil, utan RTI och geartronic.
Valde mellan sport edition och facelift, blev facelift med spaceball. Jag upplever att faceliften märks även på växellådan mot de -04:or med 2,5T jag testat som känns "ryckigare" men det borde inte vara något bekymmer på en geartronic. Med de milen du talar om hade jag gjort ett m-test så har du svart på vitt sedan.

Postat: fre 28 sep 2007, 17:55
av matte75
Om jag nu väljer 05:an, vad kostar det att eftermontera bensinvärmare i den?

Postat: fre 28 sep 2007, 18:17
av Funk
Bensinvärmare i en S60 kostar mellan 12-15000 att eftermontera...uppgifter jag fick förra vintern..

/Thomas

Postat: fre 28 sep 2007, 18:27
av greeeken
Jo för ofta använder man bensinvärmare.

Skicket på bilen är alltid viktigare än miltalet enligt mig.

En bil med 6000 o dåligt skick är inget att ha
Hellre en bil med 15000 mil o mkt bra skick.