Sida 1 av 5
Dieselvärmare is the shit
Postat: tis 25 sep 2007, 21:46
av Alfahanen
Lämnade bilen på Bilia för att få timerstyrning på värmaren V 70 D5-02
a:3000:- sen visar det sig att värmaren inte funkar och byte av glödstft behövs visst shure byt skiten då så det funkar. Men 525:- för att demontera extraljusen som sitter med 2 st M8 på en universalhållare och med kulledsstag vilket knappt tar 10 minuter om man är fummlig.
slutnota 6800:- drygt. där trodde man att det skulle ta slut men INTE då
Tror ni värmaren funkar efter detta, 1:a provkörningen resulterade i en rökutveckling som får oljebrand att te sig som en fis i rymden, försök 2 resulterade i att värmaren funkade trots allt. försök 3 resulterade i att värmaren inte startade alls och en avläsning på en annan bilia visade på felaktig signal från glödstift samt kortslutning i flamskydd.
Man undrar ju om inte verkstaden som ändå rivit ur värmaren inte känner till eventuella problem med värmarna och kollar detta när ändå värmaren är urplockad.
Dieselvärmare is the shit
Bilia i ..... is the shit
Postat: tis 25 sep 2007, 21:55
av Barkbiten
oj...ja jag har hört mycket stories om gamla bränslevärmare. Men i en nästan splitter ny bil så bordet ju funka tycker man.
Lät farligt iaf...
Undrar om det är bra att köra den lite då och då, eller om det är bättre att inte köra den så ofta? Skulle gissa på det tidigare.
...the shit... är väl slang för "det bästa" :)
Postat: ons 26 sep 2007, 00:21
av olson
Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
Postat: ons 26 sep 2007, 03:23
av matzen10
olson skrev:Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
Japp, det kan det göra. Fast i det här fallet är det väl snarast att jämföra med Lutzendimman + astmaanfall, om jag läste rätt.
---> Matz
Postat: ons 26 sep 2007, 08:29
av Svahn
Om ni har värmare med timerfunktion, kom ihåg att köra värmaren även sommartid och att vintertid starta värmaren och låta den gå en längre stund (minst 20 min.). När värmaren startas av bilen själv så går den kortare stunder för att ge stödvärme till motorn, dessa start och stopp gör att den sotar igen.
Postat: ons 26 sep 2007, 09:05
av VolvoB20
matzen10 skrev:olson skrev:Det ryker lite vid första körningen pga överskott på diesel i värmaren.
Japp, det kan det göra. Fast i det här fallet är det väl snarast att jämföra med Lutzendimman + astmaanfall, om jag läste rätt.
---> Matz
Eftersom glödstiftet varit paj så har aldrig värmaren tänt och all insprutad diesel ligger kvar i värmaren, när den nu gick igång så brändes allt upp och det blev mega-rök.
Om det sedan fick värmaren att paja igen är ju olyckligt.
Postat: ons 26 sep 2007, 22:27
av Alfahanen
Jag förutsätter att när jag lämnar bilen på Märkesverkstad så ska det förbanne mig fungera när jag får tillbaks bilen och att verkstaden provkört grejorna så man ska slippa rökutveckling så får folk att fundera på om man tänt eld på bilen.
Postat: tor 27 sep 2007, 00:15
av aTommyC
Helt enig.
Hadde utallige incidenter med denne på V70-I MY99, det tok tre år fra første feil ble meldt til den fungerte 100% igjen. Da hadde de byttet ut omtrent alt...
Postat: lör 29 sep 2007, 01:11
av gooose
Om du lämnat bilen till en varkstad och den inte fungerar gå till baka till samma verkstad/person och tala om detta för dom du har ju dock trots allt betalat för en rep av värmaren och det verkade inte fungera låt domförtsätta för felsökningen är ju redan betald eller hur kan ju endast bli ev delar som behöver tillkomma
Postat: lör 29 sep 2007, 03:14
av aTommyC
gooose skrev:Om du lämnat bilen till en varkstad och den inte fungerar gå till baka till samma verkstad/person och tala om detta för dom du har ju dock trots allt betalat för en rep av värmaren och det verkade inte fungera låt domförtsätta för felsökningen är ju redan betald eller hur kan ju endast bli ev delar som behöver tillkomma
Just det jeg gjorde. Men det hjelper lite når du står om morningen med panserfrost på hele bilen fordi eber'en ikke fungerer.... :)
Det endte med at jeg sa klart og tydelig: Fiks det! Det tok 2-3 dager på verksted, men det kosta 3-4000 NOK. Og norske oljedollars er jo litt dyrere enn SEK...;)