Sida 1 av 1

Dieselförbrukning XC90 D5, 2008 modell

Postat: tis 25 sep 2007, 11:51
av SvenD
Hej,
Har precis köpt en ny XC90, D5 automat, 2008,
bilen har gått nu ca 350 mil, i Volvos broschyrer står det att bilen ska gå på 0,9 l/mil (diesel+automat), hur snällt jag än kör så kan jag inte få ner detta till mindre än 1,13 l/mil.
Volvo säger att bilen kommer att dra mindre när den gått ca 600-1000 mil(olika uppgifter), men kan inte lova att den kommer ner till 0,9.
Ska man verkligen behöva acceptera att en bil drar över 20 % mer bränsle än utlovat?, och varför talar inte Volvo om att bilen kommer att dra mer i början ?
Och hur definierar man egentligen "blandad körning" ? Hur mycket stad och landsväg ?, vilka hastigheter?, totala körsträckan etc, etc ?

Postat: tis 25 sep 2007, 12:00
av XC90_Executive
Vänta till den har gått längre. Den kommer gå både 'piggare' och snålare sen! Hur har du kört för att få 1.13? Det får jag nämligen när jag kör i stan! Men hyffsat tung högerfot! (D5 Executive aut MY07, har rullat 1600mil)

Alla tillverkarna verkar ha vissa personer som kör väldigt snålt! :wink: Då inga förbrukningssiffror stämmer! Oavsett tillverkare! Som när jag körde T6 istället, där stod blandad 1.29 i Volvos spec. Jag skulle gärna vilja åka med den personen på Volvo som kan köra den på 1.29 (verkligheten låg närmre 1.8-2). Skulle dock gissa på att all mätning bara sker i labb.

Om jag var du skulle jag haft lite is i magen och vänta till den har rullat lite längre. Jag kan t.ex komma ner i 0.7 på landsvägskörning nu och det tycker jag är imponerande!

Hur går bilen annars? Vad har du för spec?

Postat: tis 25 sep 2007, 12:30
av SvenD
Som jag skrev så har jag kört väldigt snällt, både landsväg max ca 120 och flyter runt i stan utan att axa iväg och bromsa häftigt, rätt mycket långkörning ingår också, men det blir som bäst 1.13.
En annan sak som stör mig är att bilen är väldigt svårtankad, om man stoppar i munstycket från dieselpumpen och kopplar in spärren så slår den av långt innan den är full, så får man försöka smyga i de sista 15-20 litrarna manuellt. Och på Statoils stationer har det flera gånger hänt att pumparna rätt och slätt stoppat efter det först "avslaget" och så har jag varit tvungen att köra en ny runda med kontokortet för att få de sista 15-20, väldigt frustrerande, tanken är ju inte så stor så man vill ju gärna ha fullt. Hade tidigare en VW Caravelle minibuss, 2,4 diesel, 80 liters tank och inga problem att köra över 100 mil på en tank (men det var ju trögt med bara 78 hk på 2 ton).
Spec på min bil är 7-sists Summum + lite extra som var med i ett erbjudande Bilia hade i sommar, trivs jättebra mannars med bilen.

Postat: tis 25 sep 2007, 13:03
av VolvoB20
Att bilarna drar mindre efter några hundra mil är ju något som stämde förr i tiden. Upplever det inte alls idag på nya bilar.

Motorerna förr hade grova toleranser och sträva ytor som behövde slitas in, man fick byta olja efter 100 och 300 mil för att få ut allt metalljox som slitits av. Bilarna drog också mycket olja inna cylinderväggar slipats in.

Nu har tillverkningen en helt annan noggranhet och ytfinish, det märks ju på tex oljebyten, D5a rullar ju 3000 mil innan första bytet, och drar inte en droppe olja tros ny motor.

Det känns som komentaren om att "vänta och se" av säljarna är 50% gammal historia och 50% ett försök att kunden ska vänja sig vid att bilen drar lite över normen.

Postat: tis 25 sep 2007, 21:22
av uffeason
Har en XC90 D5 Summum -07 med allsköns roliga prylar i.
När det gäller bränsleförbrukningen sjönk inte min förrän jag hade passerat dryga 1500 mil. Nu ligger den på ca 0,85 l/mil vid landsvägskörning samt knappa litern vid stadskörning. Kör man mera aktivt :lol: i staden så drar den ca 1,05.

Postat: tis 25 sep 2007, 23:09
av mattexc90
Min XC90 D5 -08 har nu gått 250mil, mest blandad körning i Stockholm. Förbrukningen enligt färddatorn är 0.95-1.05, dvs omkring litern per mil. Jag har samma bil som du, dvs Biliaerbjudandet i somras med Summum+lite annat godis.