Sida 1 av 1
Bränsleförbrukning EFTER en service
Postat: fre 21 sep 2007, 09:56
av greeeken
Har ni märkt någon förändring i er bränsleförbrukning efter att ni varit inne på service?
För min del har det alltid blivit högre till en början för att sen sjunka där den brukar vara.
Förutom senaste servicen då tändstift även bytes.
Då har den sjunkit till ca 8,0.
Allt detta är mätt enligt färddatorn då.
Kan det spela någon roll där tror ni :?:
Körstilen är densamma hela tiden.
Postat: fre 21 sep 2007, 11:25
av Funk
Ökningar har jag ingen förklaring till, men att det minskar med färska stift och förmodligen då även luftfilter är väl ganska troligt. Kanske signalerar det att du bör byta luftfilter lite oftare..
/Thomas
Postat: fre 21 sep 2007, 11:33
av greeeken
Funk skrev:Ökningar har jag ingen förklaring till, men att det minskar med färska stift och förmodligen då även luftfilter är väl ganska troligt. Kanske signalerar det att du bör byta luftfilter lite oftare..
/Thomas
Jo det har du rätt i.
Jag byter filter varje service + 1 gång själv.
Postat: fre 21 sep 2007, 13:35
av Addekarlsson
Kan det vara så att när dom kopplar upp bilen mot datorn, så händer nånting med adapteringen, vilket medför högre förbrukning en kortare period?
Bara en tanke och inget som jag på nått sätt kan styrka. Ren spåneri alltså. :lol:
Mvh/ Adde
Postat: fre 21 sep 2007, 13:58
av Svahn
Kan det inte vara så att färddatorn nollas och det tar ett antal mil innan den känner av rätt igen? När jag nollar min dator visar den för det mesta för hög förbrukning första biten men kommer sedan ner i rätt värde igen.
Postat: fre 21 sep 2007, 15:43
av greeeken
Svahn skrev:Kan det inte vara så att färddatorn nollas och det tar ett antal mil innan den känner av rätt igen? När jag nollar min dator visar den för det mesta för hög förbrukning första biten men kommer sedan ner i rätt värde igen.
Jag är nog inne på denna linje jag med.
Postat: fre 21 sep 2007, 20:40
av Addekarlsson
Låter som en betydligt vettigare anledning än mitt spånande. :lol:
Mvh/ Adde