Sida 1 av 2
några problem med s80 T6
Postat: ons 19 sep 2007, 21:27
av paske
Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..
MVH Paske
Re: några problem med s80 T6
Postat: ons 19 sep 2007, 21:33
av greeeken
paske skrev:Hej
har funderingar på att köpa mig en S80 T6.
men funderar på om det är några större fel som börja komma i med det är rätt mycket elektronik i dem bilarna och det är många till salu för små pengar..
MVH Paske
Alla moderna bilar har mkt elektronik.
HAr aldrig hört att s80 ska ha mkt fel på elektronik.
Postat: ons 19 sep 2007, 21:47
av paske
nej det är bara något jag har fått för mig då.
men varför är dem så billiga då ???
Postat: tor 20 sep 2007, 06:58
av NORDIC MAN
drar mkt soppa, dyra reparationer, dyr försäkring, men men gud vilken härlig bil min T6 är 8)
mvh/olof
Postat: tor 20 sep 2007, 08:47
av Gregor
Ska du köpa en 99-00 se då till att få så mycket info som möjligt om bilen.
Ex växellådan är den 100 % OK? De är nämligen känsliga!!!!
Har själv en T6 från 99. En suvären långäfrdsvagn med mycket kraft under huven. Min låda är totalrenoverad och den stora servicen är gjord. Det är nog det viktigaste satt helst ska bilen vara välservad och det skadar inte om du har en bil som har fått lådan renoverat ink gasspjället som är ett känt problem på de tidiga bilarna. Men i överigt så får du mycket bil för pengarna. Så fruktansvärt dyrt är det faktiskt inte. Försäkringen ex är billigare än ex bmw 530 % 540 eller Audis snabbare bilar. och delarna är nog också lite billigare. Men klart jämför man med en vanlig 850 eller en vanlig mellanklassare så blir det mycket dyrare.
Allting är relativt. Smakar det så kostar det brukar jag säga.
och ett tips till köp inte den allra billigaste som du hittar utan leta lite längre och ge lite mer för en finare ex för då slipper du nog stora kostsamma överraskningar.
Lycka till!
MVH
Gregor
Postat: tor 20 sep 2007, 08:54
av greeeken
Kom ihåg oxå att den billigare bilen kan vara bra mkt bättre än den dyra.
Postat: tor 20 sep 2007, 09:06
av Gregor
Jag håller med greken MEN man kan nog inte jämföra en S80 med en 170Hk motor med en T6. DVS om man vill ha en riktigt snabb bil. Är man bara ute efter åkkomforten och själva modellen ja då blir självklart billigare och man kommer undan billigare.
För T 6 är SNABB!! om motorn är i toppskick!
MVH
Gregor
Postat: tor 20 sep 2007, 10:43
av TwinTurbo
Du bör nog prova en T6a innan du bestämmer dig.
Har kört T6 ett tag nu och "vant" mig vid effekten och vridet.
Tycker inte den e så ruggig nu......tills jag körde en toyota avensis aut.
Jag gasade och växlade som en galning med tiptroniclådan men den känndes så slööö.
Så urstyrkan i en T6 är maskerad men den finns där och tex intervallet 0-50 tar bara någon sekund utan att ens behöva varva.
Samma med omkörning, lås 4an och gasa. Ev passagerare letar direkt efter något att hålla sig i
Så prova, måste säga att en 01a för 100-110k är extremt prisvärt med tanke på vad man får.
Bensin ligger 1.1 och jag bor i mälardalen är 35 år betalar 500 i månaden för helförsäkring. En bmw 528 98a skulle kosta mig 700 i månaden på samma premisser. Delar är inte dyrare än till andra modeller.
My 5 cent....
Postat: tor 20 sep 2007, 14:43
av NORDIC MAN
Betalar 5800 helförsäkring 42 år gammal o bor på ''lannet'' if med full bonus
pris ex: generator 5400 bara för generatorn ,ny kylare+automatlådekylare med arbete=10 000
en positiv grej slö kör i 40km o trampa plattan i mattan den spinner loss direkt ja lovar trots att stc är inkopplad 8)
det är som sagt tidigare jätte kul att köra ifrån gti pojkarna med en gubb bil :D
Postat: tis 25 sep 2007, 22:58
av paske
jag hade tänkt mig lägga ca 80-90 000 på en S80 så jag får leta efter en -99 lr något, vill ha en som har gått ca 15000 mil och att kamremmen är byt. när är det kamrems byte ???