Sida 1 av 1
Hur se att bilen är chippad?
Postat: tis 18 sep 2007, 09:51
av Siqqe
Hejsan,
Köpte för ett halvårsen en V70N T5 -01. Tyckte det gick riktigt bra, trodde inte det skulle vara så mycket krut i en orginal Volvomotor. I vilket fall, igår provkörde jag en annan V70N T5 -04...
Det som förvånar mig är att laddtrycket kommer mycket tidigare än på min. Jag behöver varva 3000-3500varv innan det händer någonting men då händer det en hel del. Dessutom kändes den jag provkörde som mycket trött högre upp i varv.
Tror ni det kan vara så att min bil är trimmad på något sätt? Motorn är orörd, det ser jag men hur är det med mjukvaran? Finns det något sätt man kan kolla om den är trimmad, och isf vems mjukvara det är? Förgående ägare på bilen påstår att den ej är trimmad.
Tack på förhand!
Postat: tis 18 sep 2007, 10:59
av Loner
Låter precis som du körde var en 2.5T och inte en T5?
/L
Postat: tis 18 sep 2007, 11:09
av Siqqe
Loner skrev:Låter precis som du körde var en 2.5T och inte en T5?
/L
Jo, det var min första tanke också. Kollade upp motorbeteckning samt regbevis och det ska vara en T5:a. I och med att bilen provkördes fanns det ingen möjlighet att kolla upp laddtryck osv.
Postat: tis 18 sep 2007, 14:33
av Mattias_F
Låter som du kört min 2,5T 8)
Prata med din mekaniker vid nästa service så kan de ge dig indikationer på om bilen har lite andra parametrar än normalt.
De jag talat med som har chippade 2,5T känner att laddtrycket fortsätter där 2,5T normalt tappar tryck. Frågar du mig så gillar jag känslan av lite "ketchup"
Postat: tis 18 sep 2007, 15:49
av Siqqe
Mattias_F skrev:Låter som du kört min 2,5T 8)
Prata med din mekaniker vid nästa service så kan de ge dig indikationer på om bilen har lite andra parametrar än normalt.
De jag talat med som har chippade 2,5T känner att laddtrycket fortsätter där 2,5T normalt tappar tryck. Frågar du mig så gillar jag känslan av lite "ketchup"
Jag har en T5:a. Trimmad eller ej - Det ver jag inte. Jag har kontrollerat den bilen jag provkörde mot VV och det ska vara en T5:a med 184kW (~250hk).
Alltså, ingen är en 2.5T och det bekräftar även motorbeteckningen. Frågan är om en Volvoverkstad verkligen kan se om den innehåller annan programvara än orginal?
Postat: ons 19 sep 2007, 21:06
av superpackman
köp en laddtrycksmätare och mät, laddar den 0,9- 1.0bar så är den chippad,
Postat: ons 19 sep 2007, 21:06
av superpackman
Siqqe skrev:Mattias_F skrev:Låter som du kört min 2,5T 8)
Prata med din mekaniker vid nästa service så kan de ge dig indikationer på om bilen har lite andra parametrar än normalt.
De jag talat med som har chippade 2,5T känner att laddtrycket fortsätter där 2,5T normalt tappar tryck. Frågar du mig så gillar jag känslan av lite "ketchup"
Jag har en T5:a. Trimmad eller ej - Det ver jag inte. Jag har kontrollerat den bilen jag provkörde mot VV och det ska vara en T5:a med 184kW (~250hk).
Alltså, ingen är en 2.5T och det bekräftar även motorbeteckningen. Frågan är om en Volvoverkstad verkligen kan se om den innehåller annan programvara än orginal?
japp det kan dom, kommer dock inte på just nu hur, men på min påpekade han det på servicen!
Postat: tor 20 sep 2007, 00:50
av Ampy
Det är klart dem kan se dem ser allt ex hög turbo tryck ändrad tänning högre turbolluft flöde och sånnt det synns väl lämmna in det och kolla vill du inte ha det be dem nollställa den så är det klart!