Sida 1 av 1

Dieselvärmare V70 D5

Postat: ons 12 sep 2007, 22:29
av gocc
Har ngn en instruktionsbok till dieselvärmaren?

Testade att dra den igång genom att välja direktstar på, men efter ngn minut (under tiden det enda som hände var att man kunde höra ett utblås-ljud) visas meddelande 'värmaren avstängd, batterinivå för låg'.

Så... en manual vore toppen (hittar ingen på nätet) men även en kort (eller detaljerad, ännu bättre) beskrivning på hur det är tänkt att värmaren ska fungera. Hur kollar man om batteriets kapacitet har sjunkit så lågt??

Tack!

Postat: ons 12 sep 2007, 23:08
av haast
Kolla att du har riktigt bra anslutning på 12V;en. Kolla även att minuskabeln har bra kontakt.
Motorvärmarna drar ganska mycket ström och har du då dålig kontakt får du ett spänningsfall som värmaren känner som låg batterispänning :idea: .

/H

Värmaren

Postat: tis 18 sep 2007, 20:37
av Håkan.Persson
Värmaren dara ca 30 watt (det står på en lapp som sitter "nere" till höger på motorhuven (när den är öppen) ;-)

Postat: tis 18 sep 2007, 21:07
av VolvoB20
Vid drift ja, men vid start måste glödtråden ta massor mera.

Postat: ons 19 sep 2007, 05:52
av Addekarlsson
Värmarens databox känner av batteriet innan den drar igång glödstiftet. Anser den att batterinivå är för klen, då kör den inte glödstiftet. Detta är för att den inte ska suga ur batteriet, så man inte får igång bilen sen.
Likaså kollar den bränslenivå innan den kör igång oxå.

Vad som retar mig lite i detta, det är att värmaren drar igång kupéfläkt först, sen vattenpump och bränslepump, sen görs denna koll av batteriet.
Varför inte kolla först, så behöver den inte dra igång nått alls, om det är för klent batteri....

Mvh/ Adde

Postat: ons 19 sep 2007, 07:43
av Funk
Helt enkelt för att se om batteriet håller spänningen under belastning. Det säger inte mycket att mäta på ett obelastat batteri...

/Thomas

Postat: ons 19 sep 2007, 07:54
av Addekarlsson
Så sant så sant. Med det svaret behöver jag inte reta mig på kontrollsystemet mer. :D

Mvh/ Adde