Sida 1 av 3

Renovera spjällhus

Postat: sön 09 sep 2007, 21:50
av Dopping
Har en S80 2002 med ett h-sikes Magnetti Marelli spjäll som krånglar utav bara den. Motorn går som en Saab 92 "djungeltrumma" de första minuterna efter kallstart för att till slut lägga av när man lättar på gasen (automatare), oftast i en hårt trafikerad korsning.
Varvar man upp motorn till 4-6000 varv så uppkommer inte felet, men det bär lite emot att tokvarva en kall motor.
- Verkstan säger att spjället ger felkod.

Så jag tog mig friheten att riva isär spjällhuset för att se hur det är uppbyggt. Uppenbarligen sitter det två potentiometrar, en i var ände av spjället. Det borde ju gå att byta dessa för någon krona, inte 6000 spänn?!? Är det någon som gett sig på att byta dessa pottar alt anlitat någon spjällreparatör...? Erfarenheter efterlyses!!! :idea:

Postat: sön 09 sep 2007, 22:00
av Kena
Äntligen någon som rivit, kan du lägga in bilder så vi får se hur det ser ut och om vi kanske sett nått liknande?

Postat: mån 10 sep 2007, 06:33
av Pelle
Här en länk till Vexed Volvo där de meckat isär ett spjäll:

http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html

Postat: mån 10 sep 2007, 07:19
av Dopping
Kanon, så ser det ut.

Problemet tycks som sagt vara att potentiometrarna har så förbaskat dålig kvalitet. Dessvärre är dessa tämligen välintegrerade i de svarta plastlocken, därför hade det varit perfekt om dessa hade funnits som reservdel. Någonstans har jag även hört att det finns reparatörer av spjäll, tror det var i england. Någon som testat dem?

Och varför får inte jag fritt utbyte av mitt spjäll? Jag har det Italienska sk-tspjället som man sedan ersatte med Bosch. När jag kollade på vår lokala Volvoverkstad så säger som att min bil är för "ny", det här "gäller bara till och med årsmodell -01" som kundmottagaren snorkigt sa. De går alltså inte på vilken pryl som verkligen sitter i motorn!!! Nötter eller snåla - kanske bådadera.

Postat: mån 10 sep 2007, 11:35
av Pelle
Är nog inte så lätt om du rivit isär spjället....

Misstänker att oavsett om du tar kontakt med Volvo och de säger att de skall stå för utbytet så kommer du att få stå för fiolerna när de upptäcker att det är isärskruvat.

Men som sagt kolla med Volvo direkt för att stämma av, det borde gälla 02:or oxå med MM spjäll (Och håll tummarna att de inte märker nåt..)

Postat: mån 10 sep 2007, 13:01
av VolvoB20
Varför i hela friden kan man inte köpa "locken" med pottarna lösa för en liten summa, vad är det för skitkonstruktion/policy.

En kolbana för några ören är utsliten, varför kan man inte byta., varför ska det kosta multum.

På tidigare modeller var det ju bara att skruva dit en ny för en liten summa.

Bild

Postat: mån 10 sep 2007, 15:58
av Totte_T6
VolvoB20 skrev:Varför i hela friden kan man inte köpa "locken" med pottarna lösa för en liten summa, vad är det för skitkonstruktion/policy.

En kolbana för några ören är utsliten, varför kan man inte byta., varför ska det kosta multum.

På tidigare modeller var det ju bara att skruva dit en ny för en liten summa.
Håller med det finns kompakta pot-enheter med hall element helt utan
rörliga kolbanor dubbel-gangade för redundans funktion etc.
Spaghetti Marelli konstruktionen är en "cheap charlie" variant...

Postat: mån 10 sep 2007, 19:43
av Dopping
Pelle skrev:Men som sagt kolla med Volvo direkt för att stämma av, det borde gälla 02:or oxå med MM spjäll (Och håll tummarna att de inte märker nåt..)
Tja, innan jag rev ned det så kollade jag med den lokala Volvoverkstan och de nekade mig med ett leende byte med hänvisning till årsmodellen. Jag har dessutom dragit två mail till Volvo i Göteborg ang. bytespolicyn. Jag har inte fått svar på något av dem. Dålig stil att köra ned huvudet i sanden!

SVERKER, VAR HAR DU SOPTUNNAN?

Postat: mån 10 sep 2007, 20:01
av SportHenke
Märkligt att du inte får det bytt pga årsmodellen.
Jag fick det bytt på min 2002-03 V70 140hk.
Jag har alla stämplar i den berömda boken hos aukt volvoverkstad (inte alla hos den som bytte spjället dock) Alla servicar är gjorda inom max 2000 mil eller max 12 mån. Bilen hade gått 12800 när jag fick spjället bytt. Dock fick jag för ett halvår sedan ny mjukvara, sedan får tre månader sen en rengöring och tillslut bytte de då problemen kvarstod och återkom.
Jag tackar Sverker för detta.
/Henrik

Postat: mån 10 sep 2007, 20:13
av Dopping
SportHenke skrev:Märkligt att du inte får det bytt pga årsmodellen.
Jag fick det bytt på min 2002-03 V70 140hk.
Jag har alla stämplar i den berömda boken hos aukt volvoverkstad (inte alla hos den som bytte spjället dock) Alla servicar är gjorda inom max 2000 mil eller max 12 mån. Bilen hade gått 12800 när jag fick spjället bytt. Dock fick jag för ett halvår sedan ny mjukvara, sedan får tre månader sen en rengöring och tillslut bytte de då problemen kvarstod och återkom.
Jag tackar Sverker för detta.
/Henrik
Det var som tusan. Iofs, Ahlberg Bil i Karlskrona går i en klass för sig vad gäller kundservice (både i bilhallen och verkstaden), borde kanske kontakta någon annan volvoverkstad.