Sida 1 av 7
Har bilen antisladd?
Postat: fre 07 sep 2007, 07:07
av Ringhede
Vet att det varit uppe förut men ej hittat bra svar
Ska köpa begagnad S60
Pendlingsbil till jobbet och då är det bra med anti-sladd.
En del står det att bilen har anti-sladd men misstänker att det kan vara endast anti-spinn. (många blandar ihop det eller luras)
Hur ser man om det är en äkta anti-sladd utan att kika under säten ?
Står det verkligen DSTC på knappen där det står STC på de som bra har anti-spinn?
Vill inte bli lurad då jag vill ha en med anti-sladd
mvh Roland
Postat: fre 07 sep 2007, 07:13
av forbo
STC=Anti-spinn.
DSTC=Anti-spinn och anti-sladd.
Kika vad det står på knappen framför växelspaken :)
/Fredrik.
Postat: fre 07 sep 2007, 07:14
av NORDIC MAN
det står dstc på knappen om du har anti sladd också
Postat: fre 07 sep 2007, 07:32
av Ringhede
Tackar för två mycket bra svar.
Då höll jag på att bli lurad i helgen när jag var hos en bilfirma och kikade på en guldfärgad S60 där det bara stod STC.
Enligt säljaren så var det även antisladd.
Fanns mer fel också att bilen skulle haft delat drag men det var enklare att slå hål på.
Dessutom drog bilen kraftigt åt höger, troligen bara hjulinställning, men men.
Köpte inte den men letar för fullt nu.
mvh Roland
Postat: fre 07 sep 2007, 07:42
av forbo
På senare årsmodeller (kommer inte riktigt ihåg från när, -05?) så är knappen borttagen,
och man slår på/av systemet med en knapp på blinkersspaken och man ser om det
är på/av i fönstret för färddatorn.
På min bil står det alltid "DSTC aktiverat" i fönstret då man startar bilen.
//Fredrik.
Postat: fre 07 sep 2007, 09:01
av dali
Fr o m MY05 så har S60 DSTC som standard. Mer info om standardutrustning på de olika modellåren finns här:
http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/usedcars/
Postat: fre 07 sep 2007, 11:31
av Moody
forbo skrev:På senare årsmodeller (kommer inte riktigt ihåg från när, -05?) så är knappen borttagen,
//Fredrik.
Verkar som DSTC-knappen försvann från och med modellår 2007 (förutom på R-modellen där den är kvar)
Postat: fre 07 sep 2007, 15:58
av V70BiFuel03
Den här frågan var uppe idag med bekanta & jag är fortfarande inte riktigt klar på vad skillnaden på DSTC & STC är...
Min bil har en STC knapp & om jag ex ligger i hundra knyck & får början till vattenplaning så blinkar triangeln i instrumentpanelen & jag känner oxå hur systemet arbetar. På min förra bil (850 turbo) så hade jag Tracs som bara fungerade upp till...om det var 30-40 km/h sedan kopplades det ur. Vad är det då jag har nu iom att det uppenbarligen funkar i höga hastigheter?
Polarn sade idag någonting om att DSTC reagerar på annat än STC (rattrörelser...) men jag blev inte mycket klokare på det... :???: :???:
Någon som kan utveckla det hela?
Postat: fre 07 sep 2007, 18:11
av Loner
STC reglerar bara så framhjulen inte spinner loss, och detta genom att strypa motorn-.
DSTC går in och tittar på greppet på alla 4 hjul och gör det då bla att broms och ha sig.
STC är bara en modernare version av tracs.
Postat: fre 07 sep 2007, 18:29
av V70BiFuel03
Ok, då förstår jag. Det var en mycket bra förklaring.
Tack Loner !