Sida 1 av 2

Konstigt elfel

Postat: tis 04 sep 2007, 19:18
av Bamseplåster
Frun ringde mig på mobilen en dag och sa att bilen var stendöd när hon skulle starta den. Hon fick starthjälp och kom igång. hon åkte till sin mamma över helgen och bilen laddade ur på natten. När hon kom hem tänkte jag att batteriet måste vara slut som inte håller laddningen.
Så jag köpte ett nytt. Det funkade bra förstås. På kvällen när jag kom ut i garaget så luktade det bränd plast. Jag blev ju rädd som fasen och trodde att bilen höll på att brinna upp.
Kollade vid batteriet, vid baslådeförstärkaren men ingen lukt. Vid huven var det varmt och till slut kände jag på extraljusen som var mycket heta och skyddskåporna hade smält fast i glaset. Jag slet loss kåporna och ljusen lyste för fullt fast tändningen var av.
Jag tog bort säkringen till ljusen och lät allting svalna, sedan satte jag i den och nu funkar extraljusen som dom ska. Ljusen är Bosch Navigator 100w H1 samt Volvos monteringssats för extraljus. Djävligt konstigt tycker jag.

Postat: tis 04 sep 2007, 23:23
av Mikael-71
Reläerna..... Råkade ut för samma typ av fel för 16år sedan på en Mazda. Reläet hängde sig lite då och då.

Mikael

Postat: ons 05 sep 2007, 09:06
av Kena
Vet ej hur du kopplat men montera ett relä/lyse så håller det i evigheter.

Postat: ons 05 sep 2007, 09:16
av Loner
Inge ovanligt alls, speciellt när folk kopplat med för dåliga/för få reläer.

Reläet till x-ljusen har helt enkelt klibbat ihop och då lyser dom tills batteriet är dött,
men som kena säger, man bör ha ett märkesrelä per extraljus för att minimera risken för dessa fel.

/L

Postat: ons 05 sep 2007, 14:22
av Bamseplåster
Jag har ju använt Volvos original monteringssats för extraljus. Jag vet inte vem som tillverkar deras relä men det borde väl inte vara skit i alla fall. Det enda som inte är original är ju 100w H1 lamporna. Kan det göra att reläet inte orkar med ?

Postat: ons 05 sep 2007, 14:43
av Loner
Skit samma om vem som gjort reläet, detta är en problem som kommer med reläer och höga belastningar, och som du säger om den är gjord förr 55W och du klämmer dit 100W så blir det dubbelt så hög ström..

/K

Postat: ons 05 sep 2007, 16:44
av pergrein
Reläet som följer med ex-ljus sattsen från volvo är bara skit.
Det står att det klara 40A. Jag köpte en satts till tre bosch navigator med
bara ett relä och det klara inte änns att köra med 3st 55w lampor, det
kunde fastna då och då. Böt ut det mot ett relä från Potter & Brumfield
som också är på 40A och nu kör jag 2st 100w och en på 55w och det
funkar fint. En kompis som hade samma relä körde 3st på 100w och det
funka bra också, ska prova det jag med. Så det är stor skillnad på olika relän.

Men egentligen är ju sattsen gjord för 2st 55w så varför ska volvo då
skicka med ett relä som klara mycket mer...

Mvh
Per

Postat: ons 05 sep 2007, 16:58
av Kena
Man måste ha lite ellära i bakhuvudet när man monterar extrlysen . Det får vara vilket märke det vill, är det feldimensionerat så är det.

Postat: ons 05 sep 2007, 18:00
av Nexus
Jag har alltid kopplat 2 lysen på ett relä och utan minsta problem. Men på 3 lysen sätter jag 2 relän. Ett relä per lyse anser jag vara lite over kill :wink:

Postat: tor 06 sep 2007, 07:39
av Kena
Funkar säkert det åxå men det viktigaste är hur stora(wattantal) som lamporna har jämfört med vad reläet klarar av.