Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moOd
#8439
Jag har hört att man skall tanka 98:ans bensin i bilar med turbo. Har själv en V70, T5:a och tankar 98:a regelbundet..

Men, när jag lämnade in bilen idag för diverse saker och nämnde att bränslepumpen låter ovanligt mycket (hörs t om inne i bilen när man kör sakta) så frågade dem om jag tankade 98:a.. Svaret blev ju givetvis Ja, och som motargument så föreslog han att jag skulle gå över till 95 oktanig istället.

-"Bränslepunpen får jobba för hårt med högoktanig bensin för den här bilen" förklarade han. De kollade även mätvärden via datorn de kopplade in.. -"Det enda du gör är att betala mer för bensinen."

Nu fattar jag ingenting! Har jag blivit lurad eller, vad är det frågan om?

(Bilia, Vinsta i Vällinby)
Användarvisningsbild
av greeeken
#8440
Man märker inte nån större skillnad i effekt på 95 eller 98.
Hade du testat 100 oktan så märker man skillnad.
Men han saknar lite bullshit.
Klart bilen ska klara 98 oktan.
Volvo rekomenderar 98.
Han orkade väll inte felsöka .
av moOd
#8447
greeeken skrev:Man märker inte nån större skillnad i effekt på 95 eller 98.
Hade du testat 100 oktan så märker man skillnad.
Men han saknar lite bullshit.
Klart bilen ska klara 98 oktan.
Volvo rekomenderar 98.
Han orkade väll inte felsöka .
Jag märker en klar skillnad i effekt med 98:a oktanig bensin, men att det skulle påverka hur bensinpumpen LÅTER.. det hade jag ingen aning om. Känns som en rövarhistoria. Den sk-ter väl i vad det är för bensin i tanken?

Dem där klåparna i Vällingby har nu smörjt in min knarrande koppling för andra gången nu, med nåt annat smörjmedel, då första gången inte gjorde nån skillnad. Skall bli J-VLIGT intressant att se om det blev nån skillnad när jag väl hämtar bilen.
Användarvisningsbild
av greeeken
#8448
Märker så märker man en liten skillnad.
Kom i håg att du har garanti på en service.
Hos bilia 3 månader.
Ja rövarhistoria var dt lätt
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)