Sida 1 av 1
V70 T5 tappar turbo i höga farter
Postat: mån 27 aug 2007, 10:47
av Anuba
Jag har en V70 T5 2005, som tappar mycket kraft i höga farter. Problemet uppstår när jag har kört bilen med konstantfarthållare i farterna 140 -150 km/h i minst 50 minuter. När man sedan skall inleda en farthöjning så känns det som turbon lägger av mitt under fartökningen. Bilen verkar ha konverterats till en 170 hk V70.
Felet förvinner om man stänger av konstantfarthållen och kör en stund utan att öka farten.
Jag har prövat att köra samma sträcka genom att enbart använda gaspedelen för konstant fart och har då inte fått problemet. Det uppstår både med 95 och 98 oktan. Typisk Autobahn körning 100-200 km/h ger inte detta problem.
Är det någon som har haft detta problem och eventuellt en lösning?
/Anuba
Postat: tor 30 aug 2007, 08:24
av Gregor
Hej!
kan det inte vara luftmassamätaren? eller rentav din magnetventil som krånglar?
MVH
Gregor
Postat: tor 30 aug 2007, 13:36
av Anuba
Gregor skrev:Hej!
kan det inte vara luftmassamätaren? eller rentav din magnetventil som krånglar?
MVH
Gregor
Tack för tipset. Hur kan man kontroller detta?
Jag har haft inne den på felsökning men inget har hittats. Det närmaste gissningarna från verkstan, var att jag hade kört i konstiga magnetfält :roll:
/Robert
Postat: tor 30 aug 2007, 15:52
av Thuné
Har samma fel på min ibland, efter att ha kört motorväg ett tag eller bara kört jättelugnt en lång sträcka och ger järnet så bara hostar han till och tappar allt laddtryck. Själv har jag S60R -05.
Har fått för mig att mitt problem kommer från att tidigare ägare har mont 3-2½ avgas på den, då den rycker lite vid fullgasacc.
Postat: tor 30 aug 2007, 16:07
av greeeken
Kan de va dålig bensin? eller soppapump?
Postat: tor 30 aug 2007, 19:28
av Thuné
dålig bensin inte troligt, kör V-power.
Sitter troligen i elektroniken nånstans.
Postat: tor 30 aug 2007, 19:57
av haxpet
Thuné skrev:dålig bensin inte troligt, kör V-power.
Sitter troligen i elektroniken nånstans.
Men turbon är väl knappast elektronikst styrd.
Det är någon dumpventil som släpper ut trycket i så fall. Men turbon snurrar nog på den.
Postat: tor 30 aug 2007, 21:36
av greeeken
Thuné skrev:dålig bensin inte troligt, kör V-power.
Sitter troligen i elektroniken nånstans.
Bara för att det är V power betyder det inte att bensinen är dålig.
Postat: fre 31 aug 2007, 16:52
av Thuné
Vadå knappast elektroniskt styrd? styrs ju helt o hållet av motordatorn via magnetventilen. Det som händer är att maskinen går i "reducerat prestanda", det händer med min iallafall och antagligen med Anubas bil också. Jag har fått felkoden "Laddtryck, för hög signal" en gång.
LMM borde ge felkod. soppapump tro ja knappast. Dålig bensin är det inte då jag kört många tankar med olika soppa.