Sida 1 av 1

Automatlådor, gasspjäll mm

Postat: mån 27 aug 2007, 07:33
av frezon
Har ett litet problem med min S80 -00 automat, nämligen drivlinan :D

Så här ligger det till: Bilen var inte uppgraderad på någon punkt när jag köpte den, så växlingarna skedde ibland mycket otrevligt och neutralläget lades i så fort man stannade. För att råda bot på detta skickades senaste mjukvaran i i slutet av Juni. Mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd. Så fort man byter körsätt det allra minsta protesterar lådan genom långsamma och hårda växlingar. Faktiskt mest när man kör som lugnast, roligt nog.

Fick under slutet av Juli lite problem med gasspjället, så in på verkstad igen för rengöring. Det rådde bot på 500rpm tomgång, ryckighet på landsväg och växlingarna kändes faktiskt en aning bättre. Bättre, men inte bra! Nu har spjället börjat strula igen, så det blir att vänta på felkoder och sedan utnyttja Volvos goodwill.

Frågan är nu; Kan det vara B4 locket som strular för mig? Det är inte bytt på denna bil som gått ca 15500 mil. Funderar på att ta det i samband med kamremsbyte och service vid 16000 som ligger närmast. Vilka verkstäder i Stockholm gör jobbet? Jag har pratat med Bilia i Nacka, men de kände inte till locket eller att det kunde förorsaka några problem. Känns som om man vill att någon som vet vad han gör gör jobbet, eftersom kolven bakom är så känslig.

/frezon

Re: Automatlådor, gasspjäll mm

Postat: mån 27 aug 2007, 08:48
av greeeken
frezon skrev:Har ett litet problem med min S80 -00 automat, nämligen drivlinan :D

Så här ligger det till: Bilen var inte uppgraderad på någon punkt när jag köpte den, så växlingarna skedde ibland mycket otrevligt och neutralläget lades i så fort man stannade. För att råda bot på detta skickades senaste mjukvaran i i slutet av Juni. Mycket bättre, men jag är fortfarande inte nöjd. Så fort man byter körsätt det allra minsta protesterar lådan genom långsamma och hårda växlingar. Faktiskt mest när man kör som lugnast, roligt nog.

Fick under slutet av Juli lite problem med gasspjället, så in på verkstad igen för rengöring. Det rådde bot på 500rpm tomgång, ryckighet på landsväg och växlingarna kändes faktiskt en aning bättre. Bättre, men inte bra! Nu har spjället börjat strula igen, så det blir att vänta på felkoder och sedan utnyttja Volvos goodwill.

Frågan är nu; Kan det vara B4 locket som strular för mig? Det är inte bytt på denna bil som gått ca 15500 mil. Funderar på att ta det i samband med kamremsbyte och service vid 16000 som ligger närmast. Vilka verkstäder i Stockholm gör jobbet? Jag har pratat med Bilia i Nacka, men de kände inte till locket eller att det kunde förorsaka några problem. Känns som om man vill att någon som vet vad han gör gör jobbet, eftersom kolven bakom är så känslig.

/frezon
Bilia i haga norra vet säkert ,men dom är dyra.
Bra Bil i Upplands väsby vet säkert oxå

Postat: mån 27 aug 2007, 13:56
av farmerswalk
Tjena.

Jag hade samma strul med B4-locket på min V70 2.4T-01. Volvoverkstan på byn sa att det inte gick att byta! Då mailade jag volvo i göteborg och undrade vad fan som pågick. Dagen efter ringde min volvomek och ville jag skulle boka tid! Ja jävlar... Fick en del rabatt tror jag. Betalade bara 370 spänn.. Förresten så blev bilen bra ett tag sen började dessa konstiga ryck igen...

Nu e bilen bytt...

Tomas

Postat: tis 28 aug 2007, 19:18
av Degnell
Detta låter säkert ganska konstigt, men jag har haft samma fel som dej. Ryckig automatlåda vid växlingar(speciellt i låga hastigheter då lådan lägger i 2:an) och så kunde lådan ligga kvar på en låg växel och höga varv trots att man höll konstant hastighet. I söndags fick jag första larmet om att jag skulle kontrolera kylvätskenivån, idag åtgärdades felet. Efter att jag fyllt behållaren för glykol från min till max gick bilen mycket mjukare och inte alls tendens till hårda växlingar. Om detta bara var en tillfällighet ska jag dock låta vara osagt, men eldprovet kommer väl imorn när jag tar bilen o kallkör på morgonen, då brukar den nämligen rycka mer än vanligt. Finns det någon logik i det jag just beskrivit?

Postat: ons 29 aug 2007, 09:24
av dave
Har samma problem med min låda, den rycker i växlarna då den är kall. Speciellt treans växel vilken den vill oftast dra ur (högre varv) än andra. men sen efter en stund då värmen har kommit så går den mjukt och fint. Fått tipset att byta olja i lådan så jag har köpt 4 liter volvos orginal och ska göra detta. Körde bilen varm igår och tittade på stickan för växeloljan och den var mer eller mindre svart. Så det är nog hög tid o byta.

Sen har min gått 13600 mil o då får den väl lov o vara liite sliten. Men detta me b4 lock har jag med läst kan lösa problem. Ska isåfall fixa den och uppgradera mjukvara vid 14000 servicen i höst.

Dave