Sida 1 av 2

Ska köpa s60, råd och tips?

Postat: sön 26 aug 2007, 08:47
av Sharkman
Hej

Ny här och har funderat ett tag på att köpa en s60.
Har begränsat med pengar så jag letar efter en bil mellan ca 100-120k

Finns en hel del 01-02 för det priset och jag har hittat en s60 AWD med Haldex koppling som jag är lite sugen på. Den har manuell låda men nackdelen är att den rullat över 18k mil.
Hur är det med dessa bilarna, är AWD känslig för däckdjup osv eller kan man köpa en sådan här utan att vara skraj för att AWD:n ska rasa.

Annars har jag kollat på 2.4t och T5 modellerna, mindre motor ska jag inte ha då jag vant mig vid lite kraft under huven...

Tack på förhand.

Re: Ska köpa s60, råd och tips?

Postat: sön 26 aug 2007, 09:07
av perhall
Sharkman skrev:Hej

Ny här och har funderat ett tag på att köpa en s60.
Har begränsat med pengar så jag letar efter en bil mellan ca 100-120k

Finns en hel del 01-02 för det priset och jag har hittat en s60 AWD med Haldex koppling som jag är lite sugen på. Den har manuell låda men nackdelen är att den rullat över 18k mil.
Hur är det med dessa bilarna, är AWD känslig för däckdjup osv eller kan man köpa en sådan här utan att vara skraj för att AWD:n ska rasa.

Annars har jag kollat på 2.4t och T5 modellerna, mindre motor ska jag inte ha då jag vant mig vid lite kraft under huven...

Tack på förhand.
Om du har begränsat med pengar, vilket du skriver, tycker jag du ska hoppa över AWD-modellen. Även om den inte pajar drar den mer bensin (ca 1 dl jfr m 2,4 T), är troligen dyrare att försäkra samt har lite högre skatt. Fler kontrollpunkter på servicen och fler saker som kan gå sönder innebär att det hursomhelst blir dyrare.

Samma sak med T5, den är lite dyrare på alla sätt än 2,4T.

Jag skulle satsa på en välskött 2,4T!

PH

Postat: sön 26 aug 2007, 09:13
av Sharkman
Vad är det igentligen som skilljer 2.4t mot T5
Kollade lite delar på mekonomen som bromsar, filter osv och det ligger på exakt samma pris. Kollade inte art nr om det var samma men eftersom priserna var samma så tror jag att det var samma. Mekonomen har ju så att man kan knappa in reg nr för att få fram rätt grejer.

Postat: sön 26 aug 2007, 09:16
av perhall
Sharkman skrev:Vad är det igentligen som skilljer 2.4t mot T5
Kollade lite delar på mekonomen som bromsar, filter osv och det ligger på exakt samma pris. Kollade inte art nr om det var samma men eftersom priserna var samma så tror jag att det var samma. Mekonomen har ju så att man kan knappa in reg nr för att få fram rätt grejer.
Det var faktiskt en bra idé.

Men sen är T5 lite dyrare att försäkra, har lite dyrare däck (om man kör 16": 215/55 är avsevärt dyrare än 205/55) och har säkert några delar som är lite dyrare.

Prestandamässigt är skillnaden marginell mellan 140 och 170, stor mellan 170 och 2,4T och ganska stor mellan 2,4T och T5 men inte alls lika stor som mellan 170 och 2,4T. Man bör inte lura sig på antalet hk alltså. Det är turbon som gör skillnaden.

PH

Postat: sön 26 aug 2007, 09:24
av Sharkman
Försäkringen var inte så stor skillnad för min del, det skillde 30kr per månad mellan 2.4t och T5 så det var helt OK.
Nu har jag en 960 -95:a som jag köpt nya sommar (17") och vinter (16") till, dessa har jag tänkt använda till den kommande S60:n

Postat: sön 26 aug 2007, 09:32
av perhall
Sharkman skrev:Försäkringen var inte så stor skillnad för min del, det skillde 30kr per månad mellan 2.4t och T5 så det var helt OK.
Nu har jag en 960 -95:a som jag köpt nya sommar (17") och vinter (16") till, dessa har jag tänkt använda till den kommande S60:n
FYI: Eg. passar inte fälgarna men jag har en kompis som är däckmoj och han sa att det var ok, så jag har kört flera vintrar på 960-fälgar 16".

Postat: sön 26 aug 2007, 09:55
av Sharkman
OK, är det skillnad på offset eller nåt då?
För 960 -95 och framåt har ju samma som 5 bult 850 och V70

Postat: sön 26 aug 2007, 10:31
av perhall
Sharkman skrev:OK, är det skillnad på offset eller nåt då?
För 960 -95 och framåt har ju samma som 5 bult 850 och V70
Ja, det är det, men tydligen ingen fara. dock kunde han inte sälja dem till nån som hade en S60/V70N
PH

Postat: sön 26 aug 2007, 12:18
av Funk
Vad är det igentligen som skilljer 2.4t mot T5
Kollade lite delar på mekonomen som bromsar, filter osv och det ligger på exakt samma pris. Kollade inte art nr om det var samma men eftersom priserna var samma så tror jag att det var samma. Mekonomen har ju så att man kan knappa in reg nr för att få fram rätt grejer.
Nästan allt är samma, luftfilter skiljer sig på vissa årsmodeller men det är nog allt..

Det som skiljer sig är motorn i sig, och det sätt den uppför sig på. 2,4T har inte samma "turbokick" som T5, men är snällare i stadstrafik eftersom vridet kommer mjukare. Vilket man föredrar är en smaksak..

Köp en så fräsch bil som möjligt, milen spelar inte så mycket roll om skillnaden inte är väldigt stor..

/Thomas

Postat: mån 27 aug 2007, 20:35
av Nusse77
18.000 mil på en Volvo är inte mycket. Om den ser bra ut och är välservad så ska man inte skrämmas av miltalet. Jag har en S60 som har gått över 21.000 mil och den går som en klocka, minst lika bra som min svärfars som har gått 5000 mil. 40.000 mil med rätt skötsel ska vara en enkel match.

Jag har inte kört T5, men 2.4T är en toppenmotor med gott om kraft.