Sida 1 av 4

16000 mila service snart....

Postat: tor 23 aug 2007, 17:03
av ~Kalle~
Hej!

Snart är det dax för service, väntar på att lampan ska börja lysa..( har gått lite över 16000 mil.)

Jag har köpt alla grejor idag(tändstift, olja (Mobil 1),filter kamrem mm.), gick på drygt 2000.

Nu till frågan: jag vet en bekant som har verkstad och som kan utföra servicen för 2000 kr, men då får jag ingen stämpel.,
om jag nu istället ska lämna in bilen på Volvo så tar de ca 4000.

Vilket ska jag göra?

Lämna in den på volvo för 4k eller låta en bekant göra det? Då sparar jag 2000 men jag får ingen stämpel. Är det vär det?


/Kalle

Postat: tor 23 aug 2007, 17:43
av Nusse77
Det lär väl kosta mera än 4000:- med kamremsbyte på Volvo?

Om det bara skjiljer 2000:- så hade jag gjort service på Volvo, stämpeln är ganska mycket värd när du ska sälja bilen senare. Den har ju inte gått så himla många mil heller. Om bilen har gått uppåt 25.000 mil så kanske inte stämplarna har lika stor betydelse.

Postat: tor 23 aug 2007, 17:58
av ~Kalle~
Jag kanske har räknat fel, det kanske var 6000 utan material servicen kostade på Volvo ( kmr inte ihåg)... inte 4k

Postat: tor 23 aug 2007, 18:26
av Funk
Skall du behålla bilen ett tag, skit i stämpeln. Men spara alla kvitton..
Du har inga garantier ändå, och vinner inte mycket på att visa upp servicebok på en gammal långmilare. Jag har personligen inte servat min 02 på auktoriserad verkstad efter 8000 mil, då mina garantier var förverkade. Ev. goodwill chansar jag på att jag inte behöver ändå.

Har din vän riktig verkstad så kan du få en stämpel trots att den inte "gäller" från icke auktoriserad verkstad.

/Thomas

Postat: tor 23 aug 2007, 18:38
av ~Kalle~
Han har ingen firma men han har en "riktig" verkstad. ( har varit en firma )

Jag lämnar nog inte in den på Volvo,
jag (har) köper Volvo Original och låter kompsien göra det då för jag har tänkt behålla bilen så länge som möjligt.'¨


Tack för svar båda två. :D

Postat: tor 23 aug 2007, 18:44
av Addekarlsson
I min värld som jag lever i, så är en egenhändig signatur tillsammans med kvitton på originaldelar värd lika mycket som en verkstadsstämpel på utförd service.
Jag servar mina bilar själv, och signerar själv. Så sätter jag alla kvitton i en pärm, tillsammans med serviceprotokollet jag fyller i.
Men en sak är märkligt när jag gör service själv. Det går aldrig i exakt en liter spolarvätska... :lol:

Dock är ju då mina bilar något äldre. 11 år respektive 37 år (bland mina nuvarande bilar).

Mvh/ Adde

Postat: tor 23 aug 2007, 19:16
av ~Kalle~
Ja, man har ju hört ( läst ) att Volvo brukar slarva med det som ska göras på servicen ibland :evil: så ifall man lämnar in den så ska man alltid vara med på servicen.

Ha en bra kväll! :idea:

/Kalle

Postat: tor 23 aug 2007, 20:45
av Funk
I min värld som jag lever i, så är en egenhändig signatur tillsammans med kvitton på originaldelar värd lika mycket som en verkstadsstämpel på utförd service.
Jag servar mina bilar själv, och signerar själv. Så sätter jag alla kvitton i en pärm, tillsammans med serviceprotokollet jag fyller i.
Men en sak är märkligt när jag gör service själv. Det går aldrig i exakt en liter spolarvätska...
Jag gör likadant, men jag har väl ett litet försprång eftersom jag har tillgång till t.ex Vida genom jobbet.
När jag servat mina bilar på verkstad har jag alltid fyllt spolaren, har det då inte legat 1 liter spolarvätska i bilen så har kundmottagaren fått problem.. :evil:
Ja, man har ju hört ( läst ) att Volvo brukar slarva med det som ska göras på servicen ibland så ifall man lämnar in den så ska man alltid vara med på servicen.
Det har säkert inträffat slarv, men idag så har man väldigt lite att vinna på att fuska, det kommer dessutom fram ganska snart och då får man verkarn på sig rätt rejält...

/Thomas

Postat: fre 24 aug 2007, 08:47
av greeeken
Nusse77 skrev:Det lär väl kosta mera än 4000:- med kamremsbyte på Volvo?

Om det bara skjiljer 2000:- så hade jag gjort service på Volvo, stämpeln är ganska mycket värd när du ska sälja bilen senare. Den har ju inte gått så himla många mil heller. Om bilen har gått uppåt 25.000 mil så kanske inte stämplarna har lika stor betydelse.
En stämpel betyder inte ett skit.
Du kan få ett par st av mig om du vill. Så mkt kan dom vara värda.
Men som sagt ska han behålla bilen så borde han skita i Bilia, alal garantier o goodwills är borta.
Bara kvitton behålls så äre bra.

Postat: fre 24 aug 2007, 11:17
av perhall
greeeken skrev:En stämpel betyder inte ett skit.
Det beror väl på vem som ska köpa eller byta in den! Stämpeln verkar vara viktig för ganska många! MRF har t ex bestämt att man ska dra av x tusen kr om serviceboken inte är stämplad. Sen om det blir så är ju en annan sak.
PH