Sida 1 av 1
FAbrikat på Volvos dragkrok?
Postat: ons 22 aug 2007, 21:55
av lexus
Någon som vet vilket fabrikat det är på Volvos originaldragkrok av fast modell?
På volvos originalkrok ser det ut som att man ska fästa kontakten på en slags klämma runt själva draget. Detta gör att kontakten ser ut att hamna väldigt högt upp och riskerar att tryckas rakt in i stötfångaren om tanten backar på en snödriva som hon har en förmåga att göra. Bilen ifråga kommer att bli en V70 Classic -08. Ser man på Brinks drag så verkar de ha kontakten där jag vill ha den d.v.s. till vänster under stötfångaren. Det ser alltså ut som att kontakten hamnar lägre än på originaldraget. Kanske en synvilla.
Postat: ons 22 aug 2007, 22:29
av ER
Mitt original till modell 02 är ett Brink och elkontakten sitter på höger sida och uppåt mot kofångaren. Skall vara en väldigt hård snödriva (is) för att trycka in kontakten så pass mycket att den trycker sönder innan hinner man reagerar.
Postat: tor 23 aug 2007, 07:18
av lexus
Kvinnor kan, som det heter. ;) Min tant har lyckats ett antal gånger med att trycka in så hela kontakten med plåtbleck och allt måste böjas tillbaka vilket givetvis leder till att plåtblecket ser allt annat än snyggt ut. På vår Saab sitter kontakten så väl till att ingen stötfångare hamnar ivägen men på Volvos drag så ser det oroväckande ut. Sedan är det rätt fult med en "slangklämma" runt kroken för att fästa blecket till kontakten, men det är en annan historia. Det kanske har att göra med att man lätt ska kunna byta ut blecket om olyckan skulle vara framme.
Postat: tor 23 aug 2007, 20:28
av Micke_vb
Är det inte så att man från årsmodell-05 måste använda "original" drag? Detta torde ju göra valet ganska enkelt om man ska ha drag...
Postat: tor 23 aug 2007, 20:33
av Mr H
Micke_vb skrev:Är det inte så att man från årsmodell-05 måste använda "original" drag? Detta torde ju göra valet ganska enkelt om man ska ha drag...
Av vilken anledning då? *nyfiken*
Postat: tor 23 aug 2007, 20:37
av Sparkz
Håller med om att det varken är snyggt eller bra med kontakten så högt. Problemet är väl att det inte finns så mycket annat att fästa i stötfångaren, bara plast där nere. Men det går väl alltid att bygga ett eget fäste om man vill...
Postat: fre 24 aug 2007, 12:20
av Micke_vb
Mr H skrev:Micke_vb skrev:Är det inte så att man från årsmodell-05 måste använda "original" drag? Detta torde ju göra valet ganska enkelt om man ska ha drag...
Av vilken anledning då? *nyfiken*
Läs de tre sista inläggen...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
Postat: fre 24 aug 2007, 15:21
av Mr H
Micke_vb skrev:Mr H skrev:Micke_vb skrev:Är det inte så att man från årsmodell-05 måste använda "original" drag? Detta torde ju göra valet ganska enkelt om man ska ha drag...
Av vilken anledning då? *nyfiken*
Läs de tre sista inläggen...
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
Se där! Man lär sig nya saker varje dag.....
Postat: tis 28 aug 2007, 20:14
av cycler
Eh.... förrutom en sak....
Man SKALL koppla bort batteriet om det står att man skall göra det!
Det är inga problem för en modern bil att få batteriet bortkopplat.
Däremot kan du få STORA problem om du kopplar bort prylar som pratar CAN-buss utan att ha kopplat bort batteriet.
/C
Postat: tis 28 aug 2007, 20:46
av Nexus
Har inte monoflex godkända drag till v70-`05???
Jag köpte mitt där till min gamla traktor.

Det var nästan 1000 kr billigare än volvo.Löstagbart och med modelanpassad elsatts. :)
På deras bilder sitter elsattsen under stötisen på v70N
http://www.monoflex.se