Sida 1 av 2

Däckbyte - ökad bränsleförbrukning

Postat: mån 20 aug 2007, 19:05
av eiskall
Hej

Jag bytte nyligen nyligen till lite roligare grejer:

Då: Pirelli P6000 205/50 16"
Nu: Pirelli P Zero Rosso Asimmetrico 235/40 18"

Med de gamla hjulen snittade jag 0.95 l/milen enligt färddatorn. Nu landar jag kring 1.1/l mil. De gamla däcken har/hade ca 5-6 mm kvar medan de nya är helt nya.

Jag kanske kör något mer inspirerat nu än tidigare men inte mycket. Bilen är en S60 2.4T -01.

Jag tycker även att bilen är mer tungrullad vid acceleration. Inbillar jag mig?

Är detta normal ökning av bränsleförbrukning?

Mvh
Alex

Postat: mån 20 aug 2007, 19:13
av Funk
Det är väldigt stor ökning, jag har ca. 0,04 skillnad mellan 16" vinterhjul och 18" sommarhjul..
Kanske har du alldeles för lågt däckstryck, i 18" kan du ha 2,8 - 3,0 utan problem...

/Thomas

Postat: mån 20 aug 2007, 19:16
av eiskall
Visste väl att jag hade glömt nån info :)

2.7 bar runt om. Ska jag gå upp?

Postat: mån 20 aug 2007, 19:18
av CANBus
18" väger liksom........mer..

Postat: mån 20 aug 2007, 19:35
av perhall
Har hört BMW-förare som uppger att vid byte från 225-50-17 till 20 tum ökar förbrukningen med 2 dl samt sämre komfort, stötigare, mer spårkänslig, mer vägbuller etc.

Men det kanske är så att man tenderar att dels köra lite hårdare, dels överdriva lite i irritationen...

trenden går ju annars mot stora hjul men inte så extremt breda däck = snyggt och bra för bränsleekonomin men bilen ser förstås inte lika fet ut och rullar inte lika "fett" och stabilt som med breda däck.

Ex. på detta är 205-50-17 på V50-S40, marginellt bredare än originalets 195-65-15
PH

Postat: mån 20 aug 2007, 20:18
av MartinS
Du har ju gått upp mycket i storlek, alltså är en mil enligt färddatorn längre nu än tidigare, och följdakligen går det så åt mer bränsle eftersom den skall förflytta sig längre.
Den egentliga förbrukningen har nog inte ökat så värst mycket tror jag.

/Martin

Postat: mån 20 aug 2007, 23:22
av Addict
Även fast man inte byter till fel rullomkrets drar stora hjul mycket mer bränsle!
En fd jobbarkompis körde en Skoda pickup diesel på 62hk, org 13" hjul. På sommaren åkte han 16" vilket gjorde bilen så sjuuuukt slö.
Det känns inte på en motorstark volvo men det går tyngre och således ökar förbrukningen.

Postat: mån 20 aug 2007, 23:36
av perhall
MartinS: en mil är inte mycket längre nu, du tycks ha glömt att däckprofilen blir lägre...

skillnaden är 2 procent: ett 205-55-16 (205-50 ska det inte vara!) är 63,2 cm diameter
ett 235-40-18 är 64,5 cm diameter

"felvisningen" blir i 110 km/h cirka 2 km/h (eller mer/mindre än tidigare).
PH

Postat: tis 21 aug 2007, 06:04
av Funk
15% ökning skall det hursomhelst inte bli, det är inte rimligt för att bara ha bytt hjul...
Kolla trycket med en annan mätare och kör samma eller något högre tryck.

/Thomas

Postat: tis 21 aug 2007, 06:16
av MartinS
perhall skrev:MartinS: en mil är inte mycket längre nu, du tycks ha glömt att däckprofilen blir lägre...

skillnaden är 2 procent: ett 205-55-16 (205-50 ska det inte vara!) är 63,2 cm diameter
ett 235-40-18 är 64,5 cm diameter

"felvisningen" blir i 110 km/h cirka 2 km/h (eller mer/mindre än tidigare).
PH
Jag utgår ju ifrån det som står skrivet, jag gissar väl inte att han skrivit fel däckdimension, om nu så är fallet.


:shock: :???:

/Martin