Sida 1 av 2
PPC tunning på min V70
Postat: ons 15 aug 2007, 18:38
av edtjons
Hej!
Jag funderar på att köpa en trimsats till min volvo V70 -06 140hp.
Det jag är intresserad av är PPC tunning som skulle ge mig ca 50hp till.
Med PPC kan man återställa bilen närsomhelst till 140hp igen.
Men min fråga nu till er alla är, jag har en 3 årig nybilsgaranti som jag inte vill sabba. Tror ni att PPC tunning skulle märkas av volvo vid service och därmed se till att jag mister min garanti. Vad tror ni??????
//R
Postat: ons 15 aug 2007, 19:21
av Loner
Den märks, sen om volvo bryr sig kan jag inte svara på.
/L
Re: PPC tunning på min V70
Postat: ons 15 aug 2007, 19:23
av Frigge
edtjons skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en trimsats till min volvo V70 -06 140hp.
Det jag är intresserad av är PPC tunning som skulle ge mig ca 50hp till.
Med PPC kan man återställa bilen närsomhelst till 140hp igen.
Men min fråga nu till er alla är, jag har en 3 årig nybilsgaranti som jag inte vill sabba. Tror ni att PPC tunning skulle märkas av volvo vid service och därmed se till att jag mister min garanti. Vad tror ni??????
//R
Det är ju helt klart en chansning.
OM det märks mister du allt, frågan är om det är värt det ?
Re: PPC tunning på min V70
Postat: ons 15 aug 2007, 19:48
av Totte_T6
edtjons skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en trimsats till min volvo V70 -06 140hp.
Det jag är intresserad av är PPC tunning som skulle ge mig ca 50hp till.
Med PPC kan man återställa bilen närsomhelst till 140hp igen.
Men min fråga nu till er alla är, jag har en 3 årig nybilsgaranti som jag inte vill sabba. Tror ni att PPC tunning skulle märkas av volvo vid service och därmed se till att jag mister min garanti. Vad tror ni??????
//R
Kolla reglerna med ditt försäkringsbolag!
Själv kollade med Volvia och deras maskinskadeavdelning
och deras regler var så länge maskingaranti gäller max 8år eller
max 15000mil om bilen köpts av volvo handlare
eller max 10000 mil om den köpts privat
under dessa gränser kan de vägra/reducera ersättning vid haveri
av motor/växellåda.
Över dessa gränser så har inte Volvia några synpunkter på trim.
Värt att fundera på, då du har en såpass ny bil...
Postat: ons 15 aug 2007, 20:52
av silas
Märks vid provkörning om de gasar och är van 140 hästarn. Men varför inte ta för vana att offra 3 minuter och återställa till nedtrimmningen som volvo utfört på 140 hkr:n.
Sedan sliter ju inte motorn å låda något nämnvärt mer för det är ju inte en turbo där det blir riktigt bra effekt.
Jag har valt ppc och är riktigt nöjd (har 140 motorn). Jag kommer alltid att återställa bilen utifall de skulle uppgradera något med motorn utan att informera om det. Vill ju inte få en trasig styrbox.
Nu kanske detta inte var svar på din fråga.
Re: PPC tunning på min V70
Postat: tor 16 aug 2007, 06:37
av perhall
edtjons skrev:Hej!
Jag funderar på att köpa en trimsats till min volvo V70 -06 140hp.
Det jag är intresserad av är PPC tunning som skulle ge mig ca 50hp till.
Med PPC kan man återställa bilen närsomhelst till 140hp igen.
Men min fråga nu till er alla är, jag har en 3 årig nybilsgaranti som jag inte vill sabba. Tror ni att PPC tunning skulle märkas av volvo vid service och därmed se till att jag mister min garanti. Vad tror ni??????
//R
På just den motorn är det ju extremt liten risk att det händer något allvarligt och kostsamt. Skillnad om man har en turbobil och då särskilt vissa, t ex en diesel med mycket högt effektuttag eller en Saab Aero.
Postat: tor 16 aug 2007, 06:53
av addeer
På de flesta elektroniska kretsar som man kan göra nerladdningar till så brukar det nästan alltid finnas en kontrollsumma.
Alltså så fort man gör en nerladdning av något slag så ändras kontrollsumman den blir alldrig samma igen.
Likväl så kan man koppla upp sig och avläsa kontrollsumman för att se om förändringar skett med programvaran.
Så även om man med PPC laddar tillbaka orginal programmeringen så kan Volvo avläsa att kontrollsumman inte stämmer.
Det går alltså inte att dölja sen om de bryr sig eller inte? men blir det problem så gör de nog det.
Postat: tor 16 aug 2007, 12:04
av turbomart
addeer skrev:På de flesta elektroniska kretsar som man kan göra nerladdningar till så brukar det nästan alltid finnas en kontrollsumma.
Alltså så fort man gör en nerladdning av något slag så ändras kontrollsumman den blir alldrig samma igen.
Likväl så kan man koppla upp sig och avläsa kontrollsumman för att se om förändringar skett med programvaran.
Så även om man med PPC laddar tillbaka orginal programmeringen så kan Volvo avläsa att kontrollsumman inte stämmer.
Det går alltså inte att dölja sen om de bryr sig eller inte? men blir det problem så gör de nog det.
Men... om kontrollsumman "inte stämmer", hur kan då Volvoverkstaden veta att det är PPC eller nåt annat "illegalt" som varit inladdat? Kan ju lika gärna vara att jag har bytt och/eller laddat om enheten hos en annan Volvoverkstad!
Enda gången verkstaden (-eller snarare Volvo Car Corporation) kan vara intresserade om original eller trim-programvara är inladdad, är vid garantiärenden. Varför ska de annars bry sig? Då min V70 är en -03 och gått 11kmil så finns inga garantier kvar.
Jag vill ladda min 140påsars V70 med BSR-PPC men det går inte pga div felkoder (se annan tråd "Felkod SWM-E003 CAN-nät-problem"). Märklig situation när jag säger till verkstaden att "bilen funkar fint, men jag vill att ni felsöker CAN-nätet!". Jag sa att anledningen var att jag ville ladda BSR-PPC.
Postat: tor 16 aug 2007, 12:25
av mattexc90
addeer skrev:På de flesta elektroniska kretsar som man kan göra nerladdningar till så brukar det nästan alltid finnas en kontrollsumma.
Alltså så fort man gör en nerladdning av något slag så ändras kontrollsumman den blir alldrig samma igen.
Likväl så kan man koppla upp sig och avläsa kontrollsumman för att se om förändringar skett med programvaran.
Så även om man med PPC laddar tillbaka orginal programmeringen så kan Volvo avläsa att kontrollsumman inte stämmer.
Det går alltså inte att dölja sen om de bryr sig eller inte? men blir det problem så gör de nog det.
Nu vet jag inte exakt hur det fungerar med just bilar, men kan lite lite om kontrollsummor och programvara generellt så jag spekulerar lite. Ett användningsområde med kontrollsummor är att kontrollera att mjukvaran inte har ändrat genom att beräkna fram ett tal (kontrollsumman) utifrån ettorna och nollorna i programmet och sedan kontrollera att talet är detsamma som tillverkaren uppger. Om det framräknade talet är någonting annat kan man misstänka att den programvara man har framför sig inte är den som det borde vara. Om man laddar in ny programvara och beräknar kontrollsumma på den nya programvaran kommer kontrollsumman att bli annorlunda än den var på den tidigare programvaran, men det är inget konstigt med det, det är ju en annan programvara. Men om man sedan laddar tillbaka orginalprogramvaran och beräknar kontrollsumman igen så har man fått tillbaka det ursprungliga talet. Det går inte från denna kontrollsumma utläsa att annan programvara varit inladdad tidigare. För att få veta att någon annan programvara varit nedladdad i bilen måste det rimligen finnas en loggfunktion. Den loggfunktionen bör i så fall vara sådan att det går att skriva till den och läsa från den men inte ta bort någonting ur den. Eventuellt kan man beräkna kontrollsummor som baserar sig på tidigare kontrollsummor och den nedladdade programvaran, men det enda man då borde kunna se är *att* programvaran har varit annorlunda, men inte *vilken* programvara som funnits i bilen tidigare. Detta är mina spekulationer, någon annan kanske vet exakt hur det fungerar på volvobilar.
Postat: tor 16 aug 2007, 18:04
av addeer
Hela poängen men en kontrollsumma är att man ALLDRIG får samma kontrollsumma annars är ju funktionen värdelös. Det där med att en "viss" programmering ger samma kontrollsumma hela tiden stämmer inte. Jag jobbar inte på Volvo men på ett annat stort företag som finns över hela världen. Så jag vet hur det brukar fungera med elektronik och kontrollsummor.
Skulle nog tro att bilens historik lagras i någon form av databas som är gemensam för alla Volvo verkstäder.