Sida 1 av 2
9000mil service xc90...........
Postat: lör 11 aug 2007, 18:02
av VolvoXC90
Vad ingår i den?
Pris?
Tips på någon auktoriserad verkstad i Göteborg med omnejd för utom bilia som kanske är lite billigare :D
Tack på förhand
xc90 -03 2,5T
Postat: tis 14 aug 2007, 08:21
av VolvoXC90
Jag ringde till bilia och frågade om pris, men då sa han att den servades var 2000 mil, och att den skall servas vid 10000mil istället. Varför står det då "Dags för service" i meddelande-rutan på bilen, han hade en förklaring att det det gått 12 månader sedan den var servad sist och då sa bilen till automatiskt.
Men behöver jag verkligen serva bilen då? Den har ju inte gått 10000mil än?
Han sa att man kunde byta olja och vänta med resten till 10000mil och oljebytet skulle gå på 1600kr, dyrt??
Åsikter?
MVH/
Postat: tis 14 aug 2007, 11:23
av Funk
Olja och filter skall bytas efter antingen tid eller körsträcka så det stämmer. Priset är väl som väntat på en dyrare verkstad, olja a' 150-200:-/liter + filter och arbete så landar man väl ungefär där...
/Thomas
Postat: tis 14 aug 2007, 19:12
av VolvoXC90
Så ni tyckerjag skall skall byta olja och filter fast bilen bara rullat 1000mil sen senaste bytet fast det är mer än 12 månader sedan??
MVH/
Postat: tis 14 aug 2007, 19:31
av Frigge
VolvoXC90 skrev:Så ni tyckerjag skall skall byta olja och filter fast bilen bara rullat 1000mil sen senaste bytet fast det är mer än 12 månader sedan??
MVH/
Ska du följa tillverkaren rekomendationer så är svaret JA.
Postat: tis 14 aug 2007, 19:58
av VolvoXC90
Vad skulle du gjort?
Känns konstigt att oljan blivit för "gammal"
MVH/
Postat: tis 14 aug 2007, 20:00
av Gyhlén
Inga fel att byta olja bara för att bilen inte e inom service-intervallen
Postat: tis 14 aug 2007, 22:49
av Sparkz
Det finns tre räknare för servicelampan: Mil, tid och motortimmar. Det sista är nog inget som vanligtvis tänder lampan om du inte har för vana att låta motorn stå på tomgång ett par timmar om dagen. Men kör du mindre än 2000 mil om året är det tid (1 år) som gäller. Korta körsträckor sliter hårt på motor och olja, massa kallstarter gör att oljan blir utspädd med bensin.
Nu finns det nya serviceprotokoll som gör att det är lättare att anpassa servicen till olika körtyper.
Postat: tor 23 aug 2007, 19:12
av toge
Har maskinförsäkring på bilen ?
Tänker du byta bil hos bilhandlare ?
Svara du ja på någon av dessa frågor lämna in den på Volvo verkstaden för service , du kan få en enklare service som inte är så dyr .
Slipper tjafs med försäkringsbolaget eller avdrag vid bilbyte .
Postat: tor 23 aug 2007, 19:58
av perhall
toge skrev:Har maskinförsäkring på bilen ?
Tänker du byta bil hos bilhandlare ?
Svara du ja på någon av dessa frågor lämna in den på Volvo verkstaden för service , du kan få en enklare service som inte är så dyr .
Slipper tjafs med försäkringsbolaget eller avdrag vid bilbyte .
Jag tror faktiskt inte att bilhandlare märker om man hoppar över det extra oljebytet. HÅller man sig kring intervallerna 2 000, 4 000 etc. så tror jag inte de tänker på om det går mer än ett år mellan gångerna. Det är så olika på olika bilmärken, ibland 1 år, ibland 2 år. Peugeot har t ex 1 år/3 000 mil (liksom Volvo numera), men hur många kör så mycket med en Peugeot?
PH