Sida 1 av 2

hur arbetar S80 T6an? /samt tips när man kollar på en

Postat: tor 09 aug 2007, 20:52
av zoddan
jag undrar bara hur turbona jobbar, laddar dom lika mycket eller en är "slav" och den andra gör det mesta jobbet?

samt undrar bara lite allmänt om tips inför köp av en S80 T6

Postat: tor 09 aug 2007, 22:29
av Frigge
T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.

Postat: fre 10 aug 2007, 00:27
av Tefem
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Hmm, nä jag tror att T6:an har en liten snigel för låga varv och en lite större för högre varv, typ att dom jobbar sekventiellt. Det är därför T6:an drar bra på låga varv. Verkar konstigt att använda sig av två lika turbos med samma laddtryck på en radmotor, eller?

Postat: fre 10 aug 2007, 06:32
av Totte_T6
Tefem skrev:
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Hmm, nä jag tror att T6:an har en liten snigel för låga varv och en lite större för högre varv, typ att dom jobbar sekventiellt. Det är därför T6:an drar bra på låga varv. Verkar konstigt att använda sig av två lika turbos med samma laddtryck på en radmotor, eller?
Som jag sett i Vadis principskiss så är det 2st lika turbos men som är mindre
för att få mindre roterande massa, som i sin tur ger snabbare respons då dom varvar upp snabbare (halva tiden mot en stor turbo).

Ett utdrag ur vadis:

Motorn har två turboaggregat, (sk biturbo), vilket ger motorn karaktäristiken hos en åttacylindrig motor. Den totala insugna luftmassan fördelas lika på dom båda turboaggregaten. Detta gör att tröghetsmassan blir mindre och därmed får man en snabbare momentökning, ca halva tiden mot en enkelturbo.


Hmm det var som tusan att man har en V8 under huven :D
Jag gillar motorn skarpt, brutal kraft när man behöver det!
sedan tyst fin gång när man glider i motorvägsfart.

Postat: fre 10 aug 2007, 16:21
av Lilja
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Postat: fre 10 aug 2007, 16:52
av TerSve
En turbo/ 3 cylindrar, lyssna på Frigge

Postat: fre 10 aug 2007, 20:42
av Frigge
Lilja skrev:
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Biturbo är när det ena aggregatet är mindre än det andra.
Dubbelturbo är det när bägge 2 är lika stora och gör samma sak.

Precis som TerSve skrev, 3 cyl/Turbo i detta fall

Postat: fre 10 aug 2007, 21:23
av TerSve
En av mina få MINDRE positiva synpunkter om S80-T6 är att det mesta är samma som 140 hk. Dvs att antingen så är 140 hk kraftigt överdimensionerat, eller så är T6 för klen, t ex i hjulupphängning fram. Använder man en T6, så bör man kunna byta slitagegrejor själv. Annars så blir det högre servicekostnader än vad det skulle kunna vara. Förrutom detta så är det en superbil.

Postat: fre 10 aug 2007, 22:47
av Tefem
Frigge skrev:
Lilja skrev:
Frigge skrev:T6:an är en Dubbelturbo o inte en biturbo. Båda laddar lika mycket med andra ord.
Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Biturbo är när det ena aggregatet är mindre än det andra.
Dubbelturbo är det när bägge 2 är lika stora och gör samma sak.

Precis som TerSve skrev, 3 cyl/Turbo i detta fall
Nä, köper inte det resonemanget. Maseratis 80-tals sedan som heter biturbo har ju en V6 eller hur? Skulle då ena cylinder banken ha en liten turbo och den andra en större!? Nä, jag tror att Biturbo, twinturbo, dubbelturbo etc är samma sak. Same Shit Different Names... bi, twin, dubbel är ju bara olika ord för "två".. nåt annat betyder det ju inte.

Postat: lör 11 aug 2007, 14:04
av Lilja
Tefem skrev:
Frigge skrev:
Lilja skrev: Inte för att va sån som är sån men biturbo twinturbo dubbelturbo är samma sak. När en är mindre och en större heter det sekventiell turbo, typ som mazda RX7 har. Är ganska avancerat och svårt att få till att fungera.

Biturbo är när det ena aggregatet är mindre än det andra.
Dubbelturbo är det när bägge 2 är lika stora och gör samma sak.

Precis som TerSve skrev, 3 cyl/Turbo i detta fall
Nä, köper inte det resonemanget. Maseratis 80-tals sedan som heter biturbo har ju en V6 eller hur? Skulle då ena cylinder banken ha en liten turbo och den andra en större!? Nä, jag tror att Biturbo, twinturbo, dubbelturbo etc är samma sak. Same Shit Different Names... bi, twin, dubbel är ju bara olika ord för "två".. nåt annat betyder det ju inte.
Det är samma sak. Det finns många bilar som har dubbelturbo där två turbos är lika stora fast heter biturbo. Gemballa har en hel del t.ex.