Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av man02
#8068
Hej,

Jag och 2 andra grannar har problem med att det är svårt att öppna bilen hemma på garageuppfarten. Att öppna på andra ställen fungerar alldeles utmärkt.

Dvs det bör inte vara nyckelbatteriet som är slut. Utan troligen en störning i området.
Kan ni säga mig om detta är känt att andra sändningskällor kan störa Volvos monterade larm/lås?
Vilka är dessa sändningkällor i så fall: mobilmast, hemmanätverk, radioamatör?
Med vilka frekvenser sänder bilnyckeln till bilen?

Kan någon hjälpa mig?
av Aight
#8069
man02 skrev:Hej,

Jag och 2 andra grannar har problem med att det är svårt att öppna bilen hemma på garageuppfarten. Att öppna på andra ställen fungerar alldeles utmärkt.

Dvs det bör inte vara nyckelbatteriet som är slut. Utan troligen en störning i området.
Kan ni säga mig om detta är känt att andra sändningskällor kan störa Volvos monterade larm/lås?
Vilka är dessa sändningkällor i så fall: mobilmast, hemmanätverk, radioamatör?
Med vilka frekvenser sänder bilnyckeln till bilen?

Kan någon hjälpa mig?
Frekvenserna brukar stå på baksidan av larmdosan!
Användarvisningsbild
av ziaal243
#8076
jag tror inte det har med frekvensen och göra. Vad är för slags strålning det skickas ut och det kanske är så att det finns något som gör att strålningen inte kommer fram. Kanske raoutern som ni använder stör signalen, och det är lätt att kolla genom att koppla bort det.

Lycka till
Användarvisningsbild
av Sparkz
#8089
Jo, i en del områden finns störningar som gör att räckvidden förkortas, något man får leva med.
av man02
#8113
Fick detta från Bilia. Får knacka dörr och fråga mina grannar...

Det har förekommit störningar från andra sändare t.ex.:
trådlösa hörlurar, garageportsöppnare, villalarm, fjärrstyrda videokameror, trådlösa digitala övervakningskameror, industrianläggningar, andra bilars fjärrkontroller, trådlösa väderstationer osv osv.
Antalet möjliga störande sändare tycks öka för varje år.
Vilka frekvenser dom ligger på kan jag tyvärr inte hjälpa dig med men Volvo tillämpar frekvens 433.92MHz.

Hoppas denna information hjälper dig lite.
Bilia Servicecenter
Användarvisningsbild
av Sparkz
#8270
433 MHz-bandet är öppet för sändare med kort räckvidd som det du räknade upp, och det börjar som sagt bli ganska trångt där...

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]