Sida 1 av 1

Tips ang dålig växlingskvalitet på S80 T6-00 med GM-låda

Postat: ons 01 aug 2007, 16:54
av TerSve
Hej alla. Jag har under en längre tid haft problem med att lock-up inte vill gå i vid lägre hastigheter typ mellan 80-120 km/h och och jämn fart/belastning. Även växlingar 1-4 känndes inte ok. Min första tanke var "typiskt, byta låda nu, inget man vill kosta på sig". Oljan är nyligen bytt o sköljd. Man har ju hört o läst att lådan är lite klen. Då kommer vi till det inte talar för att det är fel i lådan. När man kör med cruisen i, då fungerar det bra. Så efter lite teorimekande, kommer jag fram till att jag vill byta gaspedalsgivaren, eftersom att den är ju ej i bruk då cruisen är på. Jag avråddes dock av min volvomek. "den kan inta ha något med det att göra" sa han. Jag tyckte ändå att det var värt ett försök. Sagt och gjort. Nu är den bytt. Jag säger bara, VILKEN JÄVLA SKILLNAD (sorry). Nu fungerar växlingen prickfritt. den är så exakt i sina växlingspunkter och lock-upen går i varje gång. Jag är så lycklig att inte behöva lägga ut en massa pengar på en annan växellåda. Ta det för vad det är . För mig fungerade det. Jag tog isär pedalen och kollade på kretskortet. Man kan se att det är slitet där släpskorna har glidit.

Postat: ons 01 aug 2007, 17:12
av Frigge
Låter verkligen OTROLIGT, när det är fel på pedalen sätts "alltid" felkoder och symtomen märks på att motorn inte svarar på gas, den liksom segar upp sig i varv.

Men grattis till den billiga reparationen :lol:

Postat: ons 01 aug 2007, 17:32
av TerSve
Min teori är att motorstyrenheten inte bryr sig om dessa små spikar som givaren ger, men lådan tror att jag sitter och "pumpar" på pedalen. Men bra blev det. Skall tillägga att det är en gammal Säpo-bil. Konstaplarna har säkert suttit och väntat på sina objekt i många många timmar. Var vilar man foten?:)

Postat: ons 01 aug 2007, 17:56
av Frigge
Nja.
Motorstyrenheten är väldigt känslig vad gäller dessa signaler.

Gaspedalgivaren fungerar så här

Det är en potentiometer med 2 olika signaler
1 Analog och 1 Digital, om den ena försvinner kommer motorn gå i typ "Link Home" och motorstyrenheten sätter felkod på pedallägesgivare.

Men men..... nån gång ska det väl vara första gången :lol:

Postat: ons 01 aug 2007, 18:04
av TerSve
Men hur fungerar infot på länkarna? På lastbilar finns det en snabb och en långsam länk. Tar styrenheterna info från samma länk på en S80? Som du ser så har jag ingen erfarenhet av system på personbilar, dock mekat länge med lastbilar o bussar.

Postat: ons 01 aug 2007, 20:10
av Frigge
Då är det ju i stort sett likadant.

På personbil har du en Analog kabel och en Digital
Den digitala fungerar bara om pedalen har ström, skulle
säkringen till pedalen gå sönder går den på informationen från den Analoga,sätter felkod och går i "limp home".
Pedalen har inget med can-nätet att göra utan är en "slavenhet" så att
säga.