Sida 1 av 1
Givare till AC:n
Postat: mån 30 jul 2007, 20:14
av born52
Skall lill-fläkten till givaren AC som sitter i instrumentpanelen gå konstant ?
Eller skall den slå av efter ett tag när man vridit av t-nyckeln. Min verkar gå konstant
Postat: mån 30 jul 2007, 21:21
av Motörhead
den går i ca. 5minuter efter att du har slagit av tändningen, och den startar så fort du öppnar dörren innan du ska iväg.
Postat: tis 31 jul 2007, 08:35
av CirruZZ
Motörhead skrev:den går i ca. 5minuter efter att du har slagit av tändningen, och den startar så fort du öppnar dörren innan du ska iväg.
Vad är det för en fläkt vi pratar om? Jag har hört ett mycket svagt ljud när jag har klivit in i bilen från instrument brädan (mitten), men inte kunnat komma på vad det är som låter. Kan det vara den fläkten?! Vart sitter den?
Postat: tis 31 jul 2007, 10:06
av Motörhead
På panelen till klimatanläggningen sitter det ett litet "galler". innanför sitter det en tempgivare för kupen, och på den sitter det en liten fläkt som surrar lätt. Man bör dammsuga (aldrig peta med någonting) detta galler någon gång per år annars KAN tempgivaren ge fel värden om den blir full med damm.
När man öppnar dörren startar den lilla fläkten (systemet gör sig redo för start) och när man slår av motorn så går fläkten i ca. 5 minuter.
Postat: tis 31 jul 2007, 11:12
av CirruZZ
Då har man lärt sig något nytt idag! Tackar!
Postat: tis 31 jul 2007, 11:17
av born52
Så den startar när man öppnar dörren....det förklarar varför jag trodde att den gick hela tiden, se där då lärde man sig något nytt
Tack för svaret Motörhead :!:
Postat: tis 31 jul 2007, 16:14
av Motörhead
Bara glad att kunna vara till hjälp! Jag hade själv samma fundering när jag köpte min 03:a.
Re: Givare till AC:n
Postat: lör 07 nov 2009, 15:14
av -94 9000 2,3T cse
Varför startar den när man öppnar dörren?
Varför går den några minuter efter att man stängt av tändningen?
Re: Givare till AC:n
Postat: lör 07 nov 2009, 18:30
av Fred
-94 9000 2,3T cse skrev:Varför startar den när man öppnar dörren? Om jag får gissa så är det för att den gör sig redo för att starta igång systemet. Alltså sensorn ska mäta temperaturen på luften i kupén, inte luften innanför gallret på ECC-panelen. Man kan ju tänka sig att solen legat på och värmt upp den svarta panelplasten men i övrigt är det minusgrader i kupén.
Varför går den några minuter efter att man stängt av tändningen? Antagligen av samma anledning. Ofta hoppar man ju bara ut en kort stund för att sedan åka iväg igen.
Fast jag gissar lite här...
Mvh
/Fred