Sida 1 av 1

missljud i motorn 2.4T

Postat: mån 30 jul 2007, 10:47
av mspired
Hallå, Ännu ett inlägg om ljud som man inte vill veta av...
i min V70-02 2.4T så är det något missljud i motorn, det uppträder från tomgång och upp till ca 2000 rpm vid varm motor, men hörs tydligast vid ca 1200 rpm, ljudet är ett ”dovt gnissel” och hörs en gång per motorvarv, inte ett konstant ljud alltså, det låter som om något lager håller på att skära (hemska tanke) eller ”glapp” i något glidlager… Det låter inte så högt, man kan ana det när man sitter i bilen utan radio och AC igång.
Jag har uteslutit kamaxlarna då dessa snurrar ett halvt varv per motorvarv väl?, likaså generatorn som snurrar snabbare än motorn. Ljudet är lokaliserat till motorns högra sida där alla hjälpaggregat sitter men det kan säkert ha fortplantat sig från vart som helst. Vad finns det för prylar som drivs av kamremmen som snurrar lika snabbt som vevaxeln?
Ska nog tillägga motorn gått 18000 mil och har automatlåda. Tacksam för tips!

m

Postat: mån 30 jul 2007, 17:12
av Thomas J
Hade ett liknande ljud från min en 2,4T men gått 23000mil. Det var hjälpaggregat remmen som fladdrade, byte remm och spännare så blev det tyst. Kanske inte samma på din men värt att kolla.

Postat: mån 30 jul 2007, 18:27
av Frigge
Om det är remmen som fladdrar brukar frihjulet i generatorremskivan vara trasigt.

Postat: mån 30 jul 2007, 23:50
av mspired
Ni verkar ha rätt i att det bara är nåon rem, Jag åkte (lite lätt orolig) till min Volvo verkstad efter jobbet och bad en kille att lyssna på motorn. hans första fråga, eller rättare sagt konstaterande var att
"du har inte haft bilen länge va?"
nej, en vecka bara svarade jag (hur f*n kan han veta det bara genom att lyssna på "oljudet" i min motor, tänkte jag)
lungt och sakligt förklarde han sedan att:
"det är kamremmen som låter, den kan låta så och det är ganska vanligt på den här motorn, om du t.ex. lyssnar på en polisbil som står på tomgång kan du höra samma ljud"
<OffTopic>
Vid det här laget var jag ganska lättad, min oro över en snar helrenovering av motorn hade släppt så jag tänkte passa på att frågan den hjälpsamme teknikern om min turbotrycksregleringsventil (den berömda magnetventilen på luftburken), min turbo och den lirar inte ihop riktigt, trots rengöring i diverse industrikemikalier så varierar "turboeffekten" vid acceleration, men jag han inte öppna munnen innan killen med superhörseln lika lungt som tidigare konstaterade att:
"du bör byta den där magnetventilen, (pekar på den på sidan av luftburken) jag hör att den är dålig." hur kan du veta det? frågade jag och nämnde att jag hade misstänkt den och testat att rengöra den.
"Det spelar ingen roll om du gör ren den om gummitätningen i den är slut, för då blir det bara metall mot metall som tätar och då kan den inte hålla trycket riktigt. en ventil i bra skick hör man knappt när den växlar men din låter för mycket för att vara bra."
Jag tackade killen och åkte hem, det blir till att beställa en ny magnetventil snarast, ska bli kul att se om det hjälper.
</OffTopic>

Postat: ons 01 aug 2007, 15:27
av turbomart
Du kanske skulle ta och göra den där meken till din "personliga kontakt" (de har en tjänst som heter någonting sånt). Han verkar ha koll på läget. Det är bara att gratulera.