Sida 1 av 2
Hjulglapp men inte lagret
Postat: sön 29 jul 2007, 14:05
av Miss my Olds
Semestersabotören har slagit till igen, e de inte bilen så e de tandläkarn som skall ha del av semesterkassan.
Har fått ett skumt ljud från h. fram (tror jag) låter när man kör på ojämn/dålig asfalt, brrrrom liksom, inte högt, fast värre på gatsten.
Låter som om det fladdrar i stötdämparna.
Har nyss bytt stabilisatorstag fram/bak, lagrena gåt 3-4000 mil, inget glapp. När jag rycker upptill på hulet på backen så känns ett tydligt glapp,
men inget när jag hissat upp bilen (skumt).
Har kollat efter glapp i leder, inget där.
Stötdämparn då? lyfte fjädern och drog ner mellanlägget så det ligger mot fjäderstödet (kanske inte där det exact skall ligga), övre stötd.fästet då, hmm, finns ett mellanrum under gummipackningen på ca 5-6m.m. inget missljud när man gungar bilen.
Har kollat runt i forumen men hittar inga direkta likheter, har haft av hjulet + oket flera gånger kollat mer o mer noga men nada.
kanske nån mer än jag som har detta mysko fel.....
Hjulglapp men inte lagret
Postat: lör 01 sep 2007, 18:24
av Miss my Olds
Lyfter fram en egen tråd som blivit obesvarad, så kanske det går bättre nu.
Har varit o besiktigat nu i veckan o nämde felet för bes.man, så vi kolla lite extra, men inget upptäcktes ang glappet.
Oljudet finns kvar, har kollat lite på plastskydd mm. som finns under bil men inget där heller.
Jävligt otrevligt när man har ett ljud som retar en hela tiden.
Nån som vill köpa bilen ???????
Re: Hjulglapp men inte lagret
Postat: lör 01 sep 2007, 18:43
av mojja
Miss my Olds skrev:Lyfter fram en egen tråd som blivit obesvarad, så kanske det går bättre nu.
Har varit o besiktigat nu i veckan o nämde felet för bes.man, så vi kolla lite extra, men inget upptäcktes ang glappet.
Oljudet finns kvar, har kollat lite på plastskydd mm. som finns under bil men inget där heller.
Jävligt otrevligt när man hara ett ljud som retar en hela tiden.
Nån som vill köpa bilen ???????
30k bjudet..
Skämt åt sido hoppas att det löser sig..
Kan inte vara en drivknut??
M.v.h mojja
Postat: sön 02 sep 2007, 02:10
av Miss my Olds
tror inte felen har något samband med varandra, men är inte säker.
Drivknut ? borde väl låta hela tiden och följa hjulhastgheten,men du kanske menar att glappet kan va där, vet inte, men som sagt, inget glapp vid upplyft bil, eller hur yttrar sig det ?
hjulglapp men inte lagret
Postat: lör 27 okt 2007, 15:25
av Miss my Olds
Lyfter fram egen tråd för det kanske hjälper nån annan.
Efter att ha kört med ökande oljud sen sist har jag gått vidare med att först byta fjäderbenslagring som visserligen var slitna o glapp, men inte hjälpte det. Blev förbannad :evil: köpte nya stötdämpare, upp med bilen igen, på med dom......provkörde och nu äntligen blev det bra, bodre ha bytt allt med en gång.
Glappet då ? jo det är faktiskt borta det med.
När man haft av stötdämparen m.m. ett par gånger blir man faktiskt ganska van o snabb, Mäta lite med skjutmåttet så man får tebaks grejerna på rätt plats, lossa stag o bultar + lite knevligt att få ur o i dämparen, men släpper man ner den framför drivaxeln så går det att vinkla ut den, sen e de ju lite koll med instälningen innan man drar fast ordentligt, inte så svårt. ok jag fick en arbetsbeskrivning med måttagning, moment m.m.
Tlläggas kan, att bilen blev stabil, inte så spårkänslig som innan, man kanske ska behålla den ändå...........

Postat: lör 27 okt 2007, 15:32
av Brainy
Skönt att det löste sig! Såg denna tråd nu, annars hade jag sagt att du nog har en dålig spindelled som bara ballar ur när den belastas.
Det framgick inte av ditt inlägg men jag hoppas att du inte bara litade på ditt skjutmått och ögonmått utan lämnade in bilen på en framvagnsinställning efteråt?
mvh
Anders
Postat: lör 27 okt 2007, 16:03
av Miss my Olds
nja........vaddå nån mm hit eller dit kan inte va såååå noga väl ?
Postat: lör 27 okt 2007, 18:27
av *pettson*
Miss my Olds skrev:nja........vaddå nån mm hit eller dit kan inte va såååå noga väl ?
Nope det är det inte.. Absolut ingen nogrannhet (obs ironi) för har du millimeter hit eller dit är du långt utanför nogrannhets skalan. Det vi pratar om är grader och delar av grader. Det var länge länge sedan man kunde mäta ordentligt med skjutmåttet och veta att allt var inom tolerans.
En ordentligt 4hjulskontroll nu så ska du se att allt blir bra. Och OM du lyckats få det bra enligt kontrollen så garanterar jag att det handlar om TUR inte skicklighet.
Postat: lör 27 okt 2007, 19:04
av Miss my Olds
jasså du. och vad ställer du in där? jamenar, undre bulten finns inga toleranser, den bara är där den ska vara, övre bulten däremot finns ca, 5-6 mm att spela på, i mitt fall satt oket m.m. fast i sitt innersta läge mot stötdämparens fäste, allså tryckt längst in mot stötd. Satt så innan jag lossade och sitter så nu. Uppe i motorrummet sitter 3 muttrar på stötdämparlagringen, kan bara hamna på ett sätt, så vad finns att ställa in. Jag kanske e lite typen " ifrågarsätter allt " men jag är oxå vetgirig, så förklara om du kan...........
Postat: lör 27 okt 2007, 23:50
av *pettson*
Miss my Olds skrev:jasså du. och vad ställer du in där? jamenar, undre bulten finns inga toleranser, den bara är där den ska vara, övre bulten däremot finns ca, 5-6 mm att spela på, i mitt fall satt oket m.m. fast i sitt innersta läge mot stötdämparens fäste, allså tryckt längst in mot stötd. Satt så innan jag lossade och sitter så nu. Uppe i motorrummet sitter 3 muttrar på stötdämparlagringen, kan bara hamna på ett sätt, så vad finns att ställa in. Jag kanske e lite typen " ifrågarsätter allt " men jag är oxå vetgirig, så förklara om du kan...........
Övre bulten är ju justerbulten och undre är ju ledbulten så att säga. MEN inte ens nedre bulten är ju så otroligt tajt ändå att den inte kan påverka ett mått. Volvo har ju förvisso själva (antar du har den beskrivningen) satt att man ska ta skjutmåttet och mäta mellan benets baksida och spindelns framsida.. så långt allt okej enligt anvisningen.. men mätningen gäller för byte av FJÄDER på befintligt ben. Det är ett sätt att slippa en fyrhjulskontroll. DOCK brukar dom i slutändan få utföra denna eftersom en ny fjäder byter värden på bilen genom höjning/sänkning. (Bland annat toe påverkas ju)
Du har bytt ben och förvisso inte höjden på bilen. Du kan inte garantera att det benet är EXAKT likadant som det gamla på tiondelen sånär ialla hål och ledder, du hade även bytt lagret i toppen.. Det gör ju att även du ändrat variablerna för mätningen eftersom vi pratar om små toleranser. Men visst allt är hur nogrann man önskar vara. Som jag sa, i slutändan har alltid volvo åkt på att göra mätningen iallafall eftersom vinklarna inte stämmer trots skjutmåttet. Nästa fråga är ju, VET du att alla vinklar stämde innan du lossade? Du kan krasst räkna med att om inget händer med bilen normalt sett, så ska den justeras varannat år för att stå inom toleranserna. Å andra sidan så hur många gör det..