Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av drdreas
#7942
Hej, jag hittade nyss hit, verkar vara ett trevligt forum :)

Jag har stött på ett "problem" med min v70 2.4t -01
Det sitter en 193 hk motor i den vad jag vet, men den gör som max 230 med lite tur, var ska jag lämna in den för chiptrimm ?
Om det görs chiptrimm, hjälper det för att höja maxhastighet också ?

Samma bil, samma årsmodell fast R modell, finns möjligheten att chiptrimma?
Mvh
Användarvisningsbild
av Ramon
#7944
Japp, motorn i din bil har 193hk original... Det finns ett antal bra trimföretag som du kan vända dig till, bland dessa kan nämnas BSR AB http://www.bsrab.se samt AutoTech Motor http://www.atechmotor.com/. Att chiptrimma din bil kostar ungefär 5000kr och uppåt. Japp, maxhastigheten ökas när du chiptrimmar, dock i varierande grad beroende på ifall man programmerar chipet så att bilen ska accelerera så bra som möjligt eller ifall man vill ha en bil med maximal toppfart. Men som sagt kommer bilen både att accelerera fortare samt att bilen får en högre toppfart...
av Aight
#7945
Ramon skrev:Japp, motorn i din bil har 193hk original... Det finns ett antal bra trimföretag som du kan vända dig till, bland dessa kan nämnas BSR AB http://www.bsrab.se samt AutoTech Motor http://www.atechmotor.com/. Att chiptrimma din bil kostar ungefär 5000kr och uppåt. Japp, maxhastigheten ökas när du chiptrimmar, dock i varierande grad beroende på ifall man programmerar chipet så att bilen ska accelerera så bra som möjligt eller ifall man vill ha en bil med maximal toppfart. Men som sagt kommer bilen både att accelerera fortare samt att bilen får en högre toppfart...
Jag hoppas att du har fel när det gäller motorstyrkan 200hp
är det iaf i min V70N 2,4T 01:a efter ny programvara + system så har jag ca 255+hp i min....

Den elektroniska hastighetsspärren försvinner när du "CHIPPAR" Så tophastigheten ökar....Ja
Användarvisningsbild
av Ramon
#7946
Jag skrev att drdreas v70 2.4T -01 har 193hk original, dvs. Utan trimchip. Jo, det stämmer alldeles utmärkt, notera att drdreas har "gamla" v70-modellen inte den nya som du har, som har 200hk original... År 2001 kom v70N som alltså du har, men i och med att drdreas skrev att han har en v70 och således inte en v70N, så måste det vara så att han har en 2000 års v70 som vart uttagen 2001. Japp, efter chiptrimning kommer du ha cirkus 255 kusar, ja, beroende på vilket paket man väljer av trimföretaget...
av Aight
#7947
Ramon skrev:Jag skrev att drdreas v70 2.4T -01 har 193hk original, dvs. Utan trimchip. Jo, det stämmer alldeles utmärkt, notera att drdreas har "gamla" v70-modellen inte den nya som du har, som har 200hk original... År 2001 kom v70N som alltså du har, men i och med att drdreas skrev att han har en v70 och således inte en v70N, så måste det vara så att han har en 2000 års v70 som vart uttagen 2001. Japp, efter chiptrimning kommer du ha cirkus 255 kusar, ja, beroende på vilket paket man väljer av trimföretaget...
Jag bara reagerade över detta "min v70 2.4t -01" när jag läste..
av para
#7949
I maj 2000 kom första V70N med 200hk, dessa hade årsmodell -00. -00 finns både som gamla och nya modellen. Jag köpte en ny V702,4T i november-2000 och fick då en med årsmodell -01.

Gamla modellen hette väl dessutom 2,5T med 193hk?

Om det nu är en v70 2.4t -01 som Andreas har borde det vara en 200hk. Jag har aldrig sett en -01 av gamla modellen.

edit:
ser nu att du skriver/jämför med samma model fast en R och den fanns ju inte så tidigt till V70N så då kanske det är den gamla du menar? Fast då borde det ju vara 2,5T och inte 2,4T eller har jag fel där?
av drdreas
#7952
Tjenare, jag är inte säker på hur mkt hästkrafter den har men det är definitivt nya modellen.
Den andra R AWD modellen är en 00 av gamla modellen fick jag veta nu.

:D
av Aight
#7958
drdreas skrev:Tjenare, jag är inte säker på hur mkt hästkrafter den har men det är definitivt nya modellen.
Den andra R AWD modellen är en 00 av gamla modellen fick jag veta nu.

:D
Då var det som jag trodde då! :lol: :lol:
av Jaco
#8726
Jag har en V70 -01 med 140hk. Är det någon som har någon bra billig sajt som har billiga satser för uppgradering av motorn - trimmning?

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]