Sida 1 av 2
Automatlådeproblem
Postat: mån 23 jul 2007, 23:19
av Linkan_Örebro
Hej,
Jag har en Volvo V70 D5 (automat), årsmodell 2002. Bilen är en gammal taxi som har rullat 29000 mil.
Nu till frågan. Växellådan uppför sig lite märkligt när jag smyger upp på växlarna, det är som om den rycker till vid växling runt 40 km/h. Det här fenomenet sker bara vid väldigt försiktig acceleration och bara vid 40 km/h, i övrigt så växlar lådan bra.
Oljan i växelådan är bytt, vid oljebytet uppgraderades även mjukvaran (TCM tror jag det hette). Jag har även gjort en chansning på att byta B4-locket, det kostade ju bara 132 kronor. Det var inget fel på locket.
Är det någon här som har någon aning om vad det kan vara för fel? Är det så att lådan är sliten?
Tacksam för svar
Patrik
Postat: tis 24 jul 2007, 09:25
av olson
Har samma problem själv. Verkar bero på slitage enl de jag frågat. Man får byta låda eller leva med problemet. Själv tycker jag inte att det är värt pengarna att byta om det är enda problemet.
Postat: tis 24 jul 2007, 12:46
av Linkan_Örebro
Tack olson för ditt svar, vilka har du pratat med om ditt problem? Då är det som jag anade. Jag skulle dock vilja ha en liten förklaring varför detta händer. Är det slarv med oljebytena i lådan eller är det bara så att jag har lyckats få ett måndagsexemplar?
Postat: tis 24 jul 2007, 13:42
av VolvoB20
Linkan_Örebro skrev:Tack olson för ditt svar, vilka har du pratat med om ditt problem? Då är det som jag anade. Jag skulle dock vilja ha en liten förklaring varför detta händer. Är det slarv med oljebytena i lådan eller är det bara så att jag har lyckats få ett måndagsexemplar?
Måndagsexemplar, lådan har ju överlevt 29.000 taximil, det msåte varit en låååååång måndag. Oftast brukar det ju vara dags för lådbyte vid de miltalen.
Postat: tis 24 jul 2007, 15:44
av camaro69
Linkan_Örebro skrev:Tack olson för ditt svar, vilka har du pratat med om ditt problem? Då är det som jag anade. Jag skulle dock vilja ha en liten förklaring varför detta händer. Är det slarv med oljebytena i lådan eller är det bara så att jag har lyckats få ett måndagsexemplar?
Vadå, måndagsexemplar? Lådan har ju gått 29 000 mil.
Tisdagsexemplaren tror du att dom går längre, eller?
Det är väl på dom miltalen som saker och ting börjar krångla om dom inte är servade enligt konstens alla regler.
Varför tror du "bassarna" kränger sina gamla "lik"? Jo, för att reparationerna börjar komma, samt att dom inte vill ha "ståtid" på bilarna för det flyter inte in några pengar, utan bara utgifter.

Postat: tis 24 jul 2007, 16:32
av Linkan_Örebro
Ojdå, här blev man sågad för att ha skrivit ett frågetecken istället för en smiley. :)
Klart jag förstår att grejjerna inte håller hur länge som helst och 29000 mil är ju några varv runt jorden.
Postat: tis 24 jul 2007, 16:50
av camaro69
Såja Linkan, upp med mungiporna.
Vi är inte elaka och sågar, vi är bara rättvisa och konstaterar.

Postat: tis 24 jul 2007, 20:28
av olson
Har pratat med en mek på volvoåterförsäljare som e haj på automater + en firma som specat sig på automatlådor, så tyvärr

det är bara utslitet, inget direkt fel
Postat: tis 24 jul 2007, 20:56
av Johnny123
Min bil är också en "gammal" (-05 D5) taxi, har rullat 280 000 km.
Min knycker från stillastående om jag inte väntar lite efter att jag har släppt bromsen. Alltså jag hoppar inte direkt på gasen efter att ha släppt bromsen, jag flyttar foten långsamt till gasen, då drar den mjukt och fint.
Antar att dethär också är ett symptom på att bilen/lådan är mycket körd.
Postat: tis 24 jul 2007, 20:59
av Frigge
Johnny123 skrev:Min bil är också en "gammal" (-05 D5) taxi, har rullat 280 000 km.
Min knycker från stillastående om jag inte väntar lite efter att jag har släppt bromsen. Alltså jag hoppar inte direkt på gasen efter att ha släppt bromsen, jag flyttar foten långsamt till gasen, då drar den mjukt och fint.
Antar att dethär också är ett symptom på att bilen/lådan är mycket körd.
Ditt symtom beror på att du har något som heter Neutralkontroll aktiverat i din växellåda, om du står still o har D-läget i o håller på bromsen aktiverar växellådan själ neutral-läge, när du sen släpper bromsen går D-läget i igen. Den funktionen går att ta bort med mjukvara alt uppgradering växellåda