Sida 1 av 1
Montera fast dragkrok på S60
Postat: sön 22 jul 2007, 15:53
av LOTEZ
Som rubriken lyder...
Vad kostar det (material och arbete) samt blir den besiktigad på verksta´n eller måste man boka tid hos SBP?
ganska bråttom, köpt hus och behöver numera drag på bilen...
//lotez
Re: Montera fast dragkrok på S60
Postat: sön 22 jul 2007, 16:28
av Gizz
LOTEZ skrev:Som rubriken lyder...
Vad kostar det (material och arbete) samt blir den besiktigad på verksta´n eller måste man boka tid hos SBP?
ganska bråttom, köpt hus och behöver numera drag på bilen...
//lotez
Jag var inne hos min Volvoverkstad och beställde en fast dragkrok till min S80 -00 140 hk. Det skulle kosta ca 5000 med montering och den kostade ca 2850 att montera själv. Då ingår allt inkl. kablage. Skulle tro att priserna är de samma för S60.
Besiktningen får man boka och göra själv iaf. enligt vad Volvoverkstaden sa.
Ska hämta min krok i morgon. Får se hur det ser ut med tid att montera den.
Postat: sön 22 jul 2007, 17:26
av ER
Prsiserna stämmer ganska bra även för S60 och jobbet gör man själv ganska enkelt även om draget i sig är tungt att få upp på plats utan hjälp.
Finns förmarkerat på bakkjolen var och hur man skall såga ur och man måste även såga lite till vid eluttaget för att elkabeln skall hamna korrekt.
Vissa bilar måste även ha mjukvara andra inte, kan ha med TRM-modulen att göra. Det lönar sig att göra detta enkla jobb själv då det inte tar så lång tid då elen bara är en enkel kontakt som kopplas in på max 5 min. Demontering/montering av bakdetaljer är den stora biten av arbetet, resten tar inte mer än max 1-2 timmar även med obligatorisk kafferast.
Postat: sön 22 jul 2007, 18:16
av #27
En monteringsanvisning om du får för dig att montera själv..
Om du monterar själv gör punkt ett när du fått på stötfångaren.
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 9ce65b8a35
Postat: mån 23 jul 2007, 08:42
av LOTEZ
tack för alla svar, blir nog att volvo får göra jobbet.. eller MECA
Någong som har erfarenhet om MECA?
Postat: tis 24 jul 2007, 00:17
av cycler
Hmm nu skulle du nog inte göra det själv men om du gör det så var två stycken. Blir lättare att mecka av och på kofångaren.
Har gjort det själv och det är busenkelt. Se bara till att ha en rejäl hylsnyckelsats.
/C
Postat: tis 24 jul 2007, 07:33
av LOTEZ
6211:- :shock:
dom är fanimej galna!
Materil ca 2800:-
va motiverar mig att handla på volvo o inte mekonomen eller biltema där drag/material kostar 1500-2000?
//lotez
Postat: tis 24 jul 2007, 09:17
av #27
Läs dom tre sista svaren i den här länken så blir man lite orolig om EU..
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &highlight
Postat: tis 24 jul 2007, 22:29
av cycler
Tänkvärt från sista svaret i tråden ovan:
Står det att man skall koppla loss batteriet _SKALL_ man göra det. Bilen tar ingen som helst skada av att ha ett bortkopplat batteri. Tvärtom, man skall INTE koppla loss CAN-noder när batteriet är tillkopplat.
Bara en parantes...
/C