Sida 1 av 1

Byte bakhjulslager V70 R -04

Postat: tis 10 jul 2007, 21:11
av camaro69
Kvaliteten på V70:s hjullager är ju inte den bästa. Detta gäller väl främst AWD-bilarna.

Är nu mitt uppe i byte av bakhjulslager, vilket var tjurigare än jag trodde.
Har plockat bort allt som borde plockas bort. Bromsskölden borta. Det 4 bultarna som håller lagerhus, centrumbulten till drivaxeln.

Drivaxeln rör sig inne i hjullagret fram och tillbaka någon mm. Men det förbannade lagerhuset sitter fast som berget på spindeln.
Har tittat på det nya lagerhuset och inget ska kunna hindra greja från att släppa.

Är det bara så enkelt att stålet i lagerhuset och aluminiumspindeln förenat sig med varandra?

Eller har jag glömt något i samband med drivaxeln?

Man har ju inte lust att bruka alltför mycket våld på bitarna.

Någon Volvomekaniker som kan komma med ett gott råd?

Postat: tis 10 jul 2007, 21:52
av Frigge
Det är bara ta fram släggan !

Navet sitter som f****n i spindeln.
Har du bara lossat dom 4 skruven är det bara
slå helt enkelt.
Var noga med att göra rent anliggningsytorna till det nya navet
sen bara

Postat: tis 10 jul 2007, 22:00
av camaro69
Tack Frigge.

Postat: tis 10 jul 2007, 22:05
av XC70-D5
Om du åkt till din volvo handlare så hade du fått nya på garantin gäller- 04 max 18000 mil, dom bytte nyligen på polarens xc -04 ,även på min -05.
Om du har en svensk såld såklart.. så är det GARANTI Jobb... :shock:

Postat: tis 10 jul 2007, 22:15
av camaro69
Är väl som dom berömda gasspjällen.

Vissa får och andra får inte. Beror nog på vilket humör dom är på den dagen.

Har ingen lust att klä mig i kort kjol, eller fjäska, för att få ett morrande lager bytt. :wink:

Klart att det är svensksålt.

Postat: tis 10 jul 2007, 22:23
av Funk
T.o.m på ganska nya bilar sitter det som berget, värme och grovt våld är det som gäller helt enkelt. Man tror knappt att det sitta som det gör..

/Thomas

Postat: ons 11 jul 2007, 22:14
av camaro69
Då var det förb----de bakhjulslagret bytt. Det satt rejält fast.
Känns inte som någon lysande idé med aluminiumspindeln som är rejält utsatt för vägsalt och annan skit. Blir ju bara en massa vitt pulver.

Perfekt när spindeln pajar. Det är kilopris a la guld.

Jag slog och slog med slägga. Tog fram svetsen och värmde försiktigt. Men i h------e, att lagret ville lossna. Fick lossa spindeln och knacka ut lagret bakvägen.

Skam den som ger sig. Men nu är grejerna på plats.

Tack XC70-D5 för upplysningen om garantiarbete. Jag började där, men fick nobben. Som tidigare sagts, är väl som gasspjällen. Vissa får, andra får inte.