Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har du fått problem med din 2.4T efter PPC-optimering?

Ja
2
17%
Nej
10
83%
Hej

Jag går i tankar att skaffa PPC till min S60 2.4T -01, och har ett par funderingar:

1: Rapporteras många fel eller överdrivet slitage som kan härledas till PPC:n?

2: Hur klarar sig min manuellåda och koppling efter optimering? Är det en annan låda i t.ex T5:an?

3: Vad händer egentligen med bränsleförbrukingen efter optimering?

4:En annan sak jag undrar är om följande stämmer:
De enda skillnaderna mellan T5 och 2.4T-motorn är att T5:an har större turbo, andra spridare och annan mjukvara.

5: Något annat jag bör tänka på i samband med ovan nämnda planer?

Jag har sökt och läst på forumet men kunde inte finna svar på precis det jag sökte, och jag kunde inte heller hitta någon omröstning.

Tack på förhand,
Mvh
Alex
Användarvisningsbild
av Funk
Nu har jag i och för sig inte kört med just PPC, jag kör nu med TME:s mjukvara + avgas men har chippat flera bilar samt att jag har flera i bekantskapskretsen som kör diverse olika chipningar (inklusive PPC).

1. Använder man alla hästkrafterna hela tiden så sliter det givetvis, men motorn i sig brukar inte ha problem att klara det. Enda allvarliga jag hört var turboras på en S80 T6 med BSR mjukvara och sportavgas, men Rickard som ägde den körde å andra sidan som en biltjuv, och den hade gått ganska långt..
På min bil gav en lätt krånglande magnet ventil upp helt efter 1 vecka, men det kunde ha hänt när som helst ändå...

2. Med bara steg 1 så klarar koppling och låda sig, man kan få en originalare att rasa om man gasar friskt också.. Det som knäcker lådor och kraftöverföring brukar vara hjulstuds vid spinnande starter.

3. Oförändrad om man inte börjar gasa mer för att det roligare, vid samma körsätt så är det samma, eller i något fall en smula bättre. Men det kan bero på att man måste köra 98 oktan, vilket kan ge lite besparing i sig.

4. Vet ej säkert men det låter troligt..

5. Gasar du friskt så bör du byta olja oftare, och kanske det kan vara på sin plats att byta till bättre stift. Håll ett öga bussningarna i framförallt övre motorfästet, pga det större vridet så ger det upp fortare.

/Thomas
eiskall skrev:Hej

Jag går i tankar att skaffa PPC till min S60 2.4T -01, och har ett par funderingar:

1: Rapporteras många fel eller överdrivet slitage som kan härledas till PPC:n?

2: Hur klarar sig min manuellåda och koppling efter optimering? Är det en annan låda i t.ex T5:an?

3: Vad händer egentligen med bränsleförbrukingen efter optimering?

4:En annan sak jag undrar är om följande stämmer:
De enda skillnaderna mellan T5 och 2.4T-motorn är att T5:an har större turbo, andra spridare och annan mjukvara.

5: Något annat jag bör tänka på i samband med ovan nämnda planer?

Jag har sökt och läst på forumet men kunde inte finna svar på precis det jag sökte, och jag kunde inte heller hitta någon omröstning.

Tack på förhand,
Mvh
Alex

Bilen håller hur br asom hellst
Om du gasar när bilen redan är i rullning är br amkt bättre än att gasa för fullt från röljus o sånt. Hoppas du förstår vad jag menar.

1 har inte hört nått allvarligt iallfall

2 Min låda har klarat sig mkt bra, den klagar inte alls o funkar lika bra som innan PPC. HAr nu haft det i nja nästa 2800 mil.

3 Den går ner lite ja vid normal körnig. 98 oktan hjälper med det. Men det jämnar ut sig i plänbocken iallfall. 98 är dyrare men du kommer lika långt me lika mkt pengar om du tankar 95. Ja iallafall känns det så.

4 Är inte T5 2.3 liters motor??????

5 Ja skulle rekomendera att byta olja oftare när du trimmar.
Jag byter efter 500 mil.

Det gör vi på alal våra s60 som vui har på företaget.
Vi har en 2,4 T på 300 hästar o den håller lika bra den med, men o andra sidan kör vi inte med den så mkt. Mest på sommaren.
Användarvisningsbild
av Funk
2401cc är den på numera, den gamla var mycket riktigt på 2319cc
medan 2.4T är 2435cc så dom är alltså inte byggda på samma botten..

/Thomas
Användarvisningsbild
av eiskall
Tackar för svar.

Då känns det som att det bara är att tuta och köra, för enligt vad jag läst lär jag inte blir besviken på effektökningen.

Angående min fråga om huruvida det är en annan låda i T5:an, så har jag kommit fram till att det verkar vara så. Åtminstone sålänge vi snackar -02. Den som sitter i 2.4T heter M56L, och den som sitter i T5 M56LK. Utväxlingen ska vara den samma i båda lådorna. Den första tanken är ju att M56LK skulle vara en förstärkt variant, men när jag sedan ser att Italien-turbon, på 2 liter och 180 hästar, har samma låda som T5 kommer jag på andra tankar.

Finns det någon som kan reda ut begreppen?

All data i sista stycket är hämtad från http://www.volvoclub.org.uk/tech/S60_August_2002.pdf
Funk skrev:
2401cc är den på numera, den gamla var mycket riktigt på 2319cc
medan 2.4T är 2435cc så dom är alltså inte byggda på samma botten..

/Thomas
Det stämmer som du säger. Volymen skiljer. Däremot finns det de som säger att det är samma botten/block, men att T5-blocket är mindre urborrat för att klara ett högre tryck.
Användarvisningsbild
av Funk
Gjutningarna är förmodligen samma, slaget är väl 90mm på båda om jag minns rätt.
De senaste T5:orna har längre slag, R:en skall vara likadan..

/Thomas
av Tach
bara att tuta&köra, har haft PPC i snart 2 år, GRYMT drag, inga problem alls
Men en helt ny bil, med en helt anna motor, jag e supernöjd faktiskt.
(hoppas inte att slitna hjullager har med PPC att göra, tror inte det heller)
Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]