Sida 1 av 1

Sänkning med 40 på en S80

Postat: mån 02 jul 2007, 08:25
av Babyintoyland
Är det någon som vet om det skapar några problem att sänka en s80 40 mm?
/Erik

Postat: mån 02 jul 2007, 10:38
av NORDIC MAN
tänk bara på att kylaren sitter lågt på dessa bilar! Mosad kylare=mkt dyrt

Postat: mån 02 jul 2007, 10:42
av greeeken
4 hjuls inställning annars rycker däcken o tillslut fram o bakvagn

Postat: mån 02 jul 2007, 11:05
av Babyintoyland
Jag har köpt dämpare och fjädrar från en firma på öland. Till alla däck.
Kan man sitta 3 i baksätet utan problem?

/Erik

Postat: tis 03 jul 2007, 22:42
av DJ
Babyintoyland skrev:Jag har köpt dämpare och fjädrar från en firma på öland. Till alla däck.
Kan man sitta 3 i baksätet utan problem?

/Erik
Självklart måste du byta runt om.

Om du kan sitta 3 där bak beror på fjäderkonstanterna, det gäller att de lägre fjädrarna "hinner bli lika hårda" som originalfjädrarna vid given kritisk höjd (där det snart tar emot)

Det kan du räkna på om du vet fjäderkonstanter och fri längd på original och sänkfjädrar, viktfördelning och motion ratio. Samt den "kritiska längden" som du inte vill gå under.

Fjäderkonstant kan du räkna ut genom att mäta antal varv, diameter på tråden osv. Motion ratio är jobbigare, man måste nästan mäta och rita upp hjulupphängningsgeometrin.

Orkar inte gå in i detalj på beräkningarna. Titta in på rejsa.nu för mer detaljerad info och formler, beräkningsmetod etc.....

Sen måste du ställa geometrin efteråt, som redan påpekats. Vet inte om originalets hjulvinklar är att rekommendera för en sänkt bil. Nån annan får redogöra för lämplig statisk camber och toe för en sänkt bil.

Ibland måste styrväxeln flyttas i höjd eller schimsas vid styrarmen, för att korrigera bump-steer/roll-steer.