Sida 1 av 1

Vad är detta för rör?

Postat: lör 27 jun 2026, 18:26
av Eldtroll
Såg att ett rör i motorn var sprucket o tejpat i en V70 -03, se bilder. Det är röret i mitten av bilden med silvertejp på. Tog en närmare bild också. Verkar vara luftrör av något slag. Vad är detta för rör, och vad ska jag söka efter för att köpa ett nytt och slippa tejpen?
Känns ju som en väldigt tillfällig lösning…

Re: Vad är detta för rör?

Postat: lör 27 jun 2026, 19:08
av Erik Å
Slangen leder varmluft från kåpan över grenröret till blandningsspjället som sitter vid luftfilterboxen.
Sommartid kan du köra helt utan denna slang.
Problemet är snarare att termostaten i blandningsspjället åldras på så sätt att den ger allt varmare luft för varje år som går. Motorn blir trött och märkbart törstigare när den går på 40-50 grader varm luft :-/ En del blockerar spjället i öppet läge men man kan som sagt ta bort slangen helt sommartid. Dra ur den ur stosen vid grenröret och sen "gängar" man ur den andra änden ur stosen på blandningsspjället.

Biltema säljer "böjlig aluminiumslang" i olika dimensioner, vet inte om nån av dem passar här.