Sida 1 av 2
Svårt att byta styrled?
Postat: lör 30 jun 2007, 21:03
av volvoR+s60
Är det svårt att byta styrled??
Man är ju lite händig. =) finns det anvisningar??
Mvh
Postat: lör 30 jun 2007, 21:27
av #27
Är de innre eller yttre styrled???
Postat: lör 30 jun 2007, 21:53
av volvoR+s60
#27 skrev:Är de innre eller yttre styrled???
innre..
Postat: tor 25 okt 2007, 16:47
av smärgel
Är också på g att byta den inre styrleden eller styrstag som det heter på en del ställen. Kan nån berätta lite hur man gör och inte gör? Går det att lyfta bilen under hjulen eller måste dom hänga fritt? Specialverktyg?
Postat: tor 01 nov 2007, 20:24
av A80TD
Ja, jag har samma fundering.
Ingen som har erfarenhet av byte inre styrleder? Kan man göra det själv och spara 16-1700 i arb.kostnad?
Postat: tor 01 nov 2007, 22:11
av smärgel
Får väl besvara min egen fråga nu när jag gjort bytet själv. Det var inte alls krångligt och det tog drygt två timmar för båda sidor i en GDS-hall. Jag använde en lyft som man kör upp på men jag tror det skulle gå smidigare om man kunde lyfta i karossen i stället så man kan svänga på hjulen. När jag bytte på vänster sida så svänger jag hjulen åt höger så att styrleden kommer ut och blir åtkommlig. Lossade sedan låsmutter mot yttre styrleden och lossar den inre från den yttre genom att skruva den inre. (tråkigaste momnetet, mycke gäng)
Nu lossar jag damaskens klämmor. Den yttre gick fint men den inre förstörde jag med en skruvmejsel. Drog sedan av damasken utåt.
När man ska lossa styrleden ska man troligtvis ha en speciell typ av blocknyckel som är lite smalare än standard men jag använde en rörtång i stället och det funkade bra.
Vid ihopmonteringen gör man tvärt om. Skruva fast styrleden och trä på damsken. Jag använde ett kraftigt buntband för att fästa damsken som ersättning för den förstörda klämman. Gänga i inre i yttre styrleden och justera in så gott det gåt enligt det du mätte upp innan du demonterade så att den rullar skapligt fram till hjulinställningen.
Jag kan ha glömt något men det är inte så svårt....
Postat: fre 02 nov 2007, 05:08
av Kena
Tror det är svårare byta tändstift...fast en hjulinställning på ca tusingen tillkommer.
Postat: sön 04 nov 2007, 16:40
av A80TD
smärgel skrev:Får väl besvara min egen fråga nu när jag gjort bytet själv. Det var inte alls krångligt och det tog drygt två timmar för båda sidor i en GDS-hall. Jag använde en lyft som man kör upp på men jag tror det skulle gå smidigare om man kunde lyfta i karossen i stället så man kan svänga på hjulen. När jag bytte på vänster sida så svänger jag hjulen åt höger så att styrleden kommer ut och blir åtkommlig. Lossade sedan låsmutter mot yttre styrleden och lossar den inre från den yttre genom att skruva den inre. (tråkigaste momnetet, mycke gäng)
Nu lossar jag damaskens klämmor. Den yttre gick fint men den inre förstörde jag med en skruvmejsel. Drog sedan av damasken utåt.
När man ska lossa styrleden ska man troligtvis ha en speciell typ av blocknyckel som är lite smalare än standard men jag använde en rörtång i stället och det funkade bra.
Vid ihopmonteringen gör man tvärt om. Skruva fast styrleden och trä på damsken. Jag använde ett kraftigt buntband för att fästa damsken som ersättning för den förstörda klämman. Gänga i inre i yttre styrleden och justera in så gott det gåt enligt det du mätte upp innan du demonterade så att den rullar skapligt fram till hjulinställningen.
Jag kan ha glömt något men det är inte så svårt....
Tack för hjälpen!

-)
Då ska jag försöka mig på ett byte.
Postat: sön 04 nov 2007, 19:51
av Mayhem
På den lokala macken med verkstad bytte dom ena styrleden och ställde in framvagnen på tjejens v70 för 180 kr. Det lönar sig att fråga någon liten firma.
Postat: sön 04 nov 2007, 22:50
av flink
Oftast brukar dom inte göra någon hjulinställning på "mindre verkstäder", iaf inte dom jag besökt. Dom gammla rävarna som säger sig kunna sin sak mäter bara hur den sitter och sätter tillbaks den nya i samma läge. Så slipper man göra någon hjulinställning :)