Sida 1 av 1

Avdragen glidbult/glidpinne i bromsokshållare

Postat: lör 09 maj 2026, 11:38
av Klyge
Hejsan,

olyckan har tyvärr varit framme och jag har dragit av en glidbult när jag skulle ta bort bromsoket på ena sidan fram. Bromsoken och hållarna är rostiga och jag borde använt smörjmedel när jag lossade glidbulten. Den har gått av som så att i princip hela den gängade delen är kvar i bromsokets hållare, finns inget att greppa tag i. Hur får jag lättast ut delen från okets hållare? Har ingen svets tyvärr. Borra går alltid men har sett att det finns en skruvutdragarsats på Biltema också. Så jag tänkte kolla om någon gjort detta förut och kan rekommendera något?

https://www.biltema.se/verktyg/handverk ... 2000040658

Re: Avdragen glidbult/glidpinne i bromsokshållare

Postat: sön 10 maj 2026, 00:50
av v16v
Åk till skroten och köp en bygel därifrån kostar inte många kronor.

Re: Avdragen glidbult/glidpinne i bromsokshållare

Postat: mån 11 maj 2026, 22:07
av Klyge
v16v skrev:Åk till skroten och köp en bygel därifrån kostar inte många kronor.
Jo det är såklart den enklaste lösningen, tänkte först att jag skulle vara duktig och fixa min tabbe men borra och ha sig tar ju tid det också. Tyvärr så har många skrotar nära mig lagt ned pga hårdare miljökrav så priserna hos de som är kvar är i princip vad det kostar att köpa nya delar på nätet. Om du vet någon som säljer på nätet för bra pris så hojta gärna till.